AERO A-102

foto A-102 ukazuje eliptický tvar křídel... ...i celkový elegantní vzhled A-102
detail přídě druhého prototypu A-102 z letecké výstavy 1937 pohled na A-102 zepředu
vzhled 2. prototypu A-102.

     Tímto letounem se továrna Aero ve druhé polovině 30. tých let pokusila neúspěšně narušit hegemonii továrny Avia v kategorii stíhaček pro čs. letectvo. Stavba stroje byla zahájena v roce 1934, v červenci byl zalétán první prototyp. Podle jiných pramenů vzlétl první prototyp koncem roku 1936. Zatím se mi nepodařilo určit pravděpodobnější údaj. Konstruktéři se pravděpodobně nechali inspirovat koncepcí stíhacích hornoplošníků polské firmy PZL. Aerovka však podle mého soudu vyšla mnohem elegantnější než polské vzory. Stroj byl velmi rychlý, obratný a dobře stoupal. Bohužel nebyl opatřen tehdy ještě ne zcela samozřejmými vztlakovými klapkami. Ty by dokázaly odstranit jeho asi jedinou, nicméně velmi vážnou závadu - vysokou přistávací rychlost. 140 km/h bylo na tehdejší dobu a piloty příliš. Stroje několikrát havarovaly, v roce 1937 byl vystaven na Národní letecké výstavě, tehdy s ním však již armáda nepočítala. První prototyp používal motor s reduktorem, druhý bez něj. O dalším osudu prototypů publikované čs. prameny mlčí. Jeden ze španělských webů věnovaný občanské válce však tvrdí, že republikáni používali mezi jinými stroji i A-102!! Fotografie však neexistuje (zatím?).

Technický popis - jednomístný, jednomotorový, vzpěrový hornoplošník. Kovová kostra letounu potažena duralem a plátnem. Hvězdicový motor kapotován NACA krytem, vrtule kovová, třílistá.
Barevné provedení - první prototyp byl celý v barvě khaki bez jakéhokoliv vojenského nebo továrního označení. Druhý byl nastříkán stříbrnou barvou, kokardy na SOP a křídlech, na kýlovce charakteristický nápis Aero a označení typu.

ZÁKLADNÍ     TTD

Rozpětí

11,50 m

Délka

7,30 m

Nosná plocha

18,50 m2

Hmotnost prázdná

1478 kg

Motor

Walter 14Kfs - 588 kW

Maximální rychlost

434 km/h

Dolet

670 km

Dostup

10 000 m

Stoupavost

14,3 m/s

Výzbroj

4 x vz. 30 7.92 mm

MODELY 1:72
firmanázevprovedenídoba vzniku poznámka
RS modelsAero A-102resin2. pol. 90. léta křídelní vzpěry neodpovídají skutečnosti
PODKLADY
Letadla čs. pilotůV. Šorelbarevný bokorys, text
Čs. letadlaV. Němečekvýkres, foto, textjediný mně známý kompletní výkres
Aero 1919-1999P. Kučerafoto, text




Aero A-102, první a druhý prototyp, Praha, továrna Aero

Oba modely 1:72 - RS Models, --- první (khaki) prototyp postavený mou maličkostí v srpnu 2000 a druhý (stříbrný) prototyp postavil Tomáš Slíva
Barvy Agama, Humbrol, Revell
model druhého prototypu A-102 model druhého prototypu A-102
model druhého prototypu A-102 model druhého prototypu A-102
model druhého prototypu A-102 model druhého prototypu A-102

     Firma RS si získala svými resiny velmi dobrou pověst. Proto mne u tohoto modelu vcelku překvapilo, že křídelní vzpěry jsou nesprávné a nepoužitelné. Stejně tak podvozkové nohy jsou jen v podobě zakapotovaných, tudíž zájemce o khaki prototyp si musí vyrobit jiné. Zde bych podotkl, že na výkresu A-102 v knize Čs. letadla I jsou tyto vzpěry mnohem subtilnější, než ve skutečnosti podle fotografií byly. Já k jejich výrobě s úspěchem využil profilovaného drátu. Stejně tak sedačka z bílého kovu nebudí příliš mou důvěru. Protože však kokpit letounu je jen malá prohlubeň v trupu odlitém jako celek, těžko lze s kokpitem a tím i sedačkou cokoliv dělat. Já jen obtížně prohlubeň zvětšil a vlepil palubní desku. Povrch jednotlivých dílů byl u mého prvního exempláře velmi pěkný, bohužel druhý je poset stovkami mikrobublinek. Stejnou zkušenost udělal i Tomáš Slíva, jehož model si můžete prohlédnout na přiložené fotce. Tomáš postavil model druhého, stříbrného prototypu. Já zatím dokončil pouze první, khaki prototyp, druhý čeká ještě na postavení. Kvalita tohoto modelu je pro mě celkově trochu zklamáním. I přesto jsem rád, že vůbec existuje, a mohl jsem si postavit model tohoto ladného a netypického čs. stroje. Obtisky přiložené v krabičce jsou vpořádku, alespoň podle dosud zveřejňených podkladů.

Zpět na výběr typů

Zpět na hlavní stránku