Tímto letounem se továrna Aero ve druhé polovině 30. tých let pokusila neúspěšně
narušit hegemonii továrny Avia v kategorii stíhaček pro čs. letectvo.
Stavba stroje byla zahájena v roce 1934, v červenci byl zalétán první prototyp. Podle jiných pramenů vzlétl první prototyp koncem roku 1936. Zatím se mi nepodařilo určit pravděpodobnější údaj.
Konstruktéři se pravděpodobně nechali inspirovat koncepcí stíhacích hornoplošníků
polské firmy PZL. Aerovka však podle mého soudu vyšla mnohem elegantnější než polské vzory.
Stroj byl velmi rychlý, obratný a dobře stoupal. Bohužel nebyl opatřen tehdy ještě ne
zcela samozřejmými vztlakovými klapkami. Ty by dokázaly odstranit jeho asi jedinou,
nicméně velmi vážnou závadu - vysokou přistávací rychlost. 140 km/h bylo na tehdejší dobu
a piloty příliš. Stroje několikrát havarovaly, v roce 1937 byl vystaven na Národní
letecké výstavě, tehdy s ním však již armáda nepočítala. První prototyp používal motor s reduktorem, druhý bez něj. O dalším osudu prototypů
publikované čs. prameny mlčí. Jeden ze španělských webů věnovaný občanské válce však tvrdí,
že republikáni používali mezi jinými stroji i A-102!! Fotografie však neexistuje (zatím?).
Technický popis - jednomístný, jednomotorový, vzpěrový hornoplošník. Kovová kostra
letounu potažena duralem a plátnem. Hvězdicový motor kapotován NACA krytem, vrtule kovová, třílistá.
Barevné provedení - první prototyp byl celý v barvě khaki bez jakéhokoliv vojenského nebo
továrního označení. Druhý byl nastříkán stříbrnou barvou, kokardy na SOP a křídlech, na kýlovce
charakteristický nápis Aero a označení typu.
ZÁKLADNÍ     TTD | |
Rozpětí |
11,50 m |
Délka |
7,30 m |
Nosná plocha |
18,50 m2 |
Hmotnost prázdná |
1478 kg |
Motor |
Walter 14Kfs - 588 kW |
Maximální rychlost |
434 km/h |
Dolet |
670 km |
Dostup |
10 000 m |
Stoupavost |
14,3 m/s |
Výzbroj |
4 x vz. 30 7.92 mm |
MODELY 1:72 | ||||
firma | název | provedení | doba vzniku | poznámka |
RS models | Aero A-102 | resin | 2. pol. 90. léta | křídelní vzpěry neodpovídají skutečnosti | PODKLADY |
---|---|---|---|---|
Letadla čs. pilotů | V. Šorel | barevný bokorys, text | ||
Čs. letadla | V. Němeček | výkres, foto, text | jediný mně známý kompletní výkres | |
Aero 1919-1999 | P. Kučera | foto, text |
Aero A-102, první a druhý prototyp, Praha, továrna Aero | |
Oba modely 1:72 - RS Models, --- první (khaki) prototyp postavený mou maličkostí v srpnu 2000 a druhý (stříbrný) prototyp postavil Tomáš Slíva | |
Barvy Agama, Humbrol, Revell | |
Firma RS si získala svými resiny velmi dobrou pověst.
Proto mne u tohoto modelu vcelku překvapilo, že křídelní vzpěry jsou nesprávné a
nepoužitelné. Stejně tak podvozkové nohy jsou jen v podobě zakapotovaných, tudíž zájemce
o khaki prototyp si musí vyrobit jiné. Zde bych podotkl, že na výkresu A-102 v knize Čs. letadla I jsou tyto vzpěry mnohem subtilnější, než ve skutečnosti podle fotografií byly. Já k jejich výrobě s úspěchem využil profilovaného drátu. Stejně tak sedačka z bílého kovu nebudí příliš mou důvěru. Protože však kokpit letounu je jen malá prohlubeň v trupu odlitém jako celek, těžko lze s kokpitem a tím i sedačkou cokoliv dělat. Já jen obtížně prohlubeň zvětšil a vlepil palubní desku. Povrch jednotlivých dílů byl u mého prvního exempláře velmi pěkný, bohužel druhý je poset stovkami mikrobublinek. Stejnou zkušenost udělal i Tomáš Slíva, jehož model si můžete prohlédnout na přiložené fotce. Tomáš postavil model druhého, stříbrného prototypu. Já zatím dokončil pouze první, khaki prototyp, druhý čeká ještě na postavení. Kvalita tohoto modelu je pro mě celkově trochu zklamáním. I přesto jsem rád, že vůbec existuje, a mohl jsem si postavit model tohoto ladného a netypického čs. stroje. Obtisky přiložené v krabičce jsou vpořádku, alespoň podle dosud zveřejňených podkladů.
Zpět na výběr typů
Zpět na hlavní stránku