AERO A-24

A-24 A-24
Snímek A-24 a A-18 umožňuje udělat si představu o velikosti tohoto monstra.
A-24 A-24 v kamufláži nočních letounů, pod trupem atrapy pum
     První čs. pokus o vícemotorový letoun, z tehdejšího hlediska těžký bombardér. Dokončen byl v červnu 1924, ačkoliv již v květnu byl vystavován na III. Mezinárodní letecké výstavě v Praze. Ještě v tomto roce byl prototyp upravován, hlavně v ocasní části a znovu létal až v roce 1925. Zkoušky zakončil v roce 1926, ale vojáci z něj a jeho výkonů nadšeni nebyli. Stroj byl evidentně zastaralý. Přesto jej letectvo převzalo a zařadilo k 1.LP v Praze, po čase přeřadilo k VLU v Prostějově. Sloužil příležitostně ke speciálním činnostem - k filmování, k seskokům na leteckých dnech, ke zkouškám padáků. V prosinci 1929 letoun nouzově přistál na letišti ve Vysokém Mýtě. Stroj již nebyl opraven a v roce 1930 jej zrušili.
Technický popis - tří až čtyřmístný, dvoumotorový, vzpěrový dvouplošník. Kostra trupu kovová z duralových trubek, kostra křídla dřevěná, potažena plátnem. Křídla se dala sklopit podél trupu aby se stroj vešel do klasického polního hangáru. Řadové motory, dvoulisté, dřevěná vrtule. Podvozek samozřejmě pevný, hlavní kola zdvojená, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - všechny plochy letounu v noční hnědé, gondoly motorů v barvě duralu. Na křídlech a SOP praporové výsostné znaky. V jaké podobě létal stroj po roce 1926 mi není známo.

ZÁKLADNÍ     TTD

Rozpětí

22,50 m

Délka

12,50 (13,70) m

Nosná plocha

106,00 m2

Hmotnost prázdná

2960 kg

Motor

Maybach Mb-IVa - 176 kW

Maximální rychlost

155 km/h

Dolet

600 km

Dostup

3 600 m

Stoupavost

1,3 m/s

Výzbroj

Pouze předpokládaná
2 x 2 x Vickers 7,7 mm
1000 kg pum


MODELY 1:72
firmanázevprovedenídoba vzniku poznámka
RS ModelsAero A-24 resin1998 ?model je velmi dobrý, jedinou chybou se recenzentům HT Modelu podařilo objevit na obtiscích, obě vlajky na SOP jsou orientovány stejně.
PODKLADY
Čs. letadla IV. Němečekfoto, text,
návod stavebnice RS Modelstext
Vzduch je naše mořeJ.Rajlich, J.Sehnalfoto, text, bokorysy
Aero 1919-1999P. Kučerafoto,




Aero A-24, jediný prototyp, 1926

Model 1:72 - RS models
model prototypu A-24
     Na přiložené fotografii je model A-24 postavený Tomášem Slívou. Ten můj stále čeká na postavení. Takže ani zde Vám své dojmy ze stavby zatím nemohu sdělit. Zato Vám je může sdělit T. Slíva:

     Vražda! Tohle jedno slovo by stačilo na charakteristiku tohoto modelu, ale to by zase nebylo fér, takže podrobněji. Šílený resin s 99 díly!!! a rozpětím přes 30 cm! Tady to při stavbě už chce mít dost resinů za sebou, kopu trpělivosti a nechat se vyhecovat jako já, že něco takového nejde postavit. Trup je pěkně vybaven a společně s ocasními plochami se lepí lehce. Křídlo. Horní se skládá ze 3, dolní ze 4 dílů. Po přilepení dolního je třeba kolmo přilepit 24 vzpěr a dobrušovat tak dlouho, až na všechny vzpěry sedne horní křídlo. To, že mezi každou dvojicí vzpěr je výplet to už je vlastně pohodička. Obtisky nic moc, bílá trochu prosvítá, na směrovku jsou oba prapory pravé, takže je nutno hledat ve vlastních zásobách. U křídel se trochu bojím zborcení a tak ve vitrínce mám spodní křídlo na koncích podepřeno. Ovšem když to vše dáte dohromady, je to impozantní pohled na náš první dvoumotorový bombardér.

Zpět na výběr typů

Zpět na hlavní stránku