AERO A-38

Jediná mně známá fotografie A-38 ve vojenských službách
     Dopravní stroj A-38 vznikl modernizací dopravního dvouplošníku A-23. Nový typ dostal zakrytou kabinu pilotů zároveň přemístěnou před křídla. V civilní verzi pro osm cestujících bylo vyrobeno pět kusů. Dva sloužily u společnosti CINDA, tři u ČSA, po čase dva z nich odkoupil Baťa. Šestý kus byl zakoupen MNO. V. Němeček uvádí jeho použití pro fotogrammetrické práce. Popiska u fotografie v knize Aero 1919-1999 mluví o adaptaci jako bombardovací s pumovnicí v trupu a střelištěm na hřbetě a možná i pod trupem. Na fotografii můžete vidět pumové závěsníky či konzole pro ně pod trupem a konstrukci kolem střeliště na hřbetě trupu. Navíc stroj neměl okénka kabiny. Nicméně fotogrammetrické práce stroj později prováděl, takže asi jako bombardér ve zkouškách neuspěl a teprve po nich byly provedeny úpravy pro fotogrammetrii. Víc mi bohužel o tomto stroji není známo.

Technický popis - jednomotorový, vzpěrový dvojplošník v civilní verzi pro dvoučlennou posádku a osm cestujících. Kovová kostra trupu a dřevěná křídel. Křídla potažena plátnem. Krycí plechy duralové. Hvězdicový motor poháněl dvoulistou dřevěnou vrtuli. Podvozek pevný, záďový, s ostruhou.
Barevné provedení - na fotografii je stroj s vysokou pravděpodobností ve zbarvení khaki/hliník. Kokardy na křídlech a SOP, na trupu bílé označení VTLÚ s27.

ZÁKLADNÍ     TTD

Rozpětí

16,75 m nebo 16,60

Délka

12,56 m nebo 12,80

Nosná plocha

67,25 m2

Hmotnost prázdná

1740 kg

Motor

Walter Jupiter - 309 kW

Maximální rychlost

190 km/h

Dolet

570 km

Dostup

4 800 m

Stoupavost

1,7 m/s

Výzbroj

min 1 x 7.92 mm pohyb.
??? kg pum

MODELY 1:72
firmanázevprovedenídoba vzniku poznámka
není mi znám žádný model
PODKLADY
Letadla čs. pilotůV. Šorel bokorys a text o civilní verzi
Čs. letadla IV. Němečekfoto civ. verze, text
Aero 1919-1999P. Kučerafoto vojenského stroje
Vzduch je naše mořeJ. Rajlich, J. Sehnalfoto civilní verze, text,

Zpět na výběr typů

Zpět na hlavní stránku