AERO Ae-10 alias Ae-01 alias A-1

Ae-01 Ae-01 s větší SOP a křidélky vystupujícími z obrysu křídla
Ae-01 Ae-01 s menší SOP a pravděpodobně i křidélky
Ae-01

Tato první práce továrny Aero byla vlastně kopií rakouského stroje Hansa-Brandenburg B. I série 76. MNO o tyto školní stroje projevilo zájem a továrny Letov a Aero prostě zhotovily podle vzorového kusu kopii. Vznikly tak stroje Letov Š-10, to byla přesná kopie vzoru a právě Ae-10, které dostalo jiné OP a křidélka. Zřejmě ne však všechny stroje, neboť fotky ukazují obě varianty OP a křidélek. Podle výrobních čísel se jeví, že první kusy byly s původními plochami, pozdější s upravenými, neboť Ae-10.25 již má upravené, Ae-10.11 ještě původní. Vojáci jej objednali a dostali v sérii 35 ks. To už byla pořádná příležitost pro továrnu. Ta se musela rozšířit a přibrat nové dělníky. Výroba se rozběhla ještě v roce 1919. Ale zpět k letounům. Ty sloužili k elementárnímu leteckému výcviku a byly v provozu oblíbené, stabilní, spolehlivé a pomalé. Zkrátka létaly skoro samy. Udržely se ve službě skoro do 30. let. Pro svůj neustále zaolejovaný motor, jehož zadní válce byly při stání na zemi zaplavovány olejem, dostaly stroje spolu s Š-10 přezdívku "sardinka" či "sardel". Po vyřazení od letectva jich mnoho koupily aerokluby a zde létaly ještě řadu let. Podle některých názorů jejich "přestabilizovanost" způsobila špatné letové návyky školních žáků a ti pak nebyli dostatečně připraveni na modernější a živější stroje. Jeden zrestaurovaný exemplář je dnes vystaven ve Kbelích.
Technický popis - celodřevěný dvoumístný, jednomotorový, vzpěrový víceúčelový dvouplošník. Kostra trupu potažena překližkou kromě motorových krytů, křídlo potaženo plátnem. Ocasní plochy měly kostru z ocelových trubek, šlo o desku bez profilu potaženou plátnem. Řadový motor, dvoulistá, dřevěná vrtule. Podvozek samozřejmě pevný, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - to je otázka, podle Ing. Krumbacha měly stroje natřen trup "myší šedou" a na něj naneseny olivové skvrnky (pravděpodobně houbou). Výsledný poměr olivové k šedé pak byl asi 80 ku 20 %. Křídla zůstala v přírodní barvě neběleného plátna. Na některých snímcích jsou křídla A-1 průsvitná, což by těžko mohly být, pokud by plátno bylo natřeno. Další varianta je původní barva materiálu doplněná množstvím skvrn tmavě zelené barvy na horních a bočních plochách. Na exempláři ve Kbelích je myslím nanášena šedá. Ať tak či tak, výsostné znaky typu C na SOP a křidlech. Na křídlech byly podle fotografií na koncích.

ZÁKLADNÍ     TTD

Rozpětí

12,30 m

Délka

8,50 m

Nosná plocha

35,00 m2

Hmotnost prázdná

715 kg

Motor

Mercedes D-I - 74 kW

Maximální rychlost

110 km/h

Dolet

225 km ?

Dostup

3 500 m

Stoupavost

1,7 m/s

Výzbroj

bez výzbroje


MODELY 1:72
firmanázevprovedenídoba vzniku poznámka
RVHPAero A-1 (Ae-10)resin2. pol. 90. letbez obtisků, slušná kvalita, vzpěry jako vložený drát
Pro tento model jsem vytvořil sadu obtisků "ALPS". Náhled najdete na těchto stránkách.
PODKLADY
Čs. letadla IV. Němečekfoto, text
Vzduch je naše mořeJ.Rajlich, J.Sehnalfoto,
Čs. letectvo 1918-1924J.Rajlich, J.Sehnalfoto,
Aero 1919-1999P. Kučerafoto,
LK 12/75barevný bokorys
LK 1/85barevné foto zrestaurovaného kusu
LK 11/86foto
návod stavebnice RVHPvýkresjediný mně známý výkres

Zpět na výběr typů

Zpět na hlavní stránku