AVIA B-122, Ba-122, Bš-122, Ba-422, B-322, B-222
Typ B-122 byl akrobatický speciál postavený urychleně ve dvou kusech pro účast našich pilotů na Mezinárodním mítinku pro leteckou akrobacii ve Vincennes ve Francii. Dosavadní naše stroje již nevyhovovaly a bylo nutné postavit speciály pokud měly naši piloti mít šanci na úspěch. Úkolem byla pověřena Avia a byl předepsán motor Walter Castor II. První stroj byl postaven za šest týdnů a zkoušky zahájil 12. května 1934. Za dvanáct dní pak vznikl další kus. Jediným problémem byla směrová stabilita a tak se stroji postupně kýlovka rozšiřovala. Stroj byl vlastně stavěn "na míru" Fr. Nováka. Ten jej dostal necelý měsíc před závody a druhý piot J. Ambruš pak dokonce jen týden před závody. Na závodech skončil Novák čtvrtý, Ambruš osmý. Pro Nováka bylo toto umístění prvním krokem na výslunní evropské slávy, po tomto jeho výkonu následovalo několik pozvání do zahraničí k vystoupení. Během let 1934 a 1935 získal další úspěchy včetně povýšení a vytvořil spolu s Hubáčkem a Širokým akrobatickou skupinu. Nicméně vývoj si vyžádal úpravy strojů a tak vznikla další úprava - Ba-122 s křidélky na obou křídlech, a ještě větší svislou ocasní plochou. Byly opět postaveny dva stroje z nichž první byl zřejmě zalétán přesně po roce po B-122 a obě původní B-122 byly také přestavěny na standart Ba-122. Pro Olympijské hry v Berlíně v roce 1936 bylo postaveno několik dalších strojů s motory Castor II-A a Avia Rk-17. Na nich se široký umístil na druhém, Novák na třetím a Ambruš na osmém místě. Pro rok 1937 a v něm konaný mezinárodní letecký mítink bylo připraveno pět strojů s motorem Rk-17 a tři s Walterem Pollux. Čs. výprava beze zbytku využila propozic akrobatických závodů a připravila stroje přesně podle nich. Tah vyšel, Novák byl první, další naši třetí a čtvrtí, v druhé kategorii pak Novák, Výborný a Široký obsadili první tři místa. Odměnou bylo další povýšení pro Nováka o Širokého. V roce 1938 se měla konat další akrobatická soutěž ve Francii a tak byl stroj Ba-122 opět upraven na základě Novákova přání zlepšit výhled při letu na zádech. Přání bylo splněno "prošlápnutím" křídla. To nyní v místě bývalého baldachýnu bylo prudce zalomeno do trupu. Vznikly dva stroje s motorem Rk-17 zalétané 4. března a 7. dubna 1938. Kromě těchto víceméně prototypových strojů se v roce 1936 rozběhla sériová výroba strojů Ba-122, kterých továrna dodala 35 ks s motory Rk-17 pro MNO, 15 ks pro SSSR s motory Castor a Pollux a jeden kus putoval do Rumunska.Typ Ba-122 byl nadále vyvíjen. V srpnu (udává se 31. srpna) 1937 byl zalétán typ značený B-222.1. Jednalo se o tovární stroj Avie poháněný motorem Rk-17. Od řadových strojů Ba-122 se odlišoval pečlivou a elegantní kapotáží celého letounu. Motor obepínal aerodynamický kryt NACA, kola byla pečlivě kapotována. Letoun dostal atraktivní bílo červené zbarvení, jinak létal bez označení. Avia jej používala především jako předváděcí. Po okupaci ČSR byla B-222.1 v roce 1939 prodána do Bulharska. V Avii vznikla i druhá 222 značená B-222 výr. č.1. s podobným zbarvením a označením OK-AVB. Tento prototyp létal bez kapotáže motoru a v létě roku 1938 byl předváděn vojenské delegaci v Jugoslávii.
Velký zájem armády o letoun určený pro výcvik akrobacie a pro kondiční létání dal vzniknout typu značenému Bš-122. V roce 1936 MNO objednala 45 kusů. Zde už bylo úprav daleko víc a dá se říct, že tím vzniklo nové letadlo. Bš-122 se vyznačuje především stupněnými křídly, jiným průřezem trupu či daleko menší svislou ocasní plochou. Všechny letadla byla poháněna motory Castor II-A. První Bš-122 byla zalétána 10. září 1936, v červenci následujícího roku byly stroje po ukončených zkouškách uvolněny do běžného provozu a tak od tohoto měsíce 1937 byly Bš-122 zařazovány k cvičné letce leteckého pluku 4 a do VLU. Počet vyrobených strojů dovolil přidělit jeden až dva akrobatické speciály každé stíhací letce pro běžný výcvik akrobatických prvků. Dva kusy Bš-122 daly vzniknout variantám značeným Bš-322 a B-322. Typ Bš-322 byl poháněn motorem Rk-17 a měl kapotovaná kola. Létal ve stejném atraktivním bílo červeném zbarvení jako B-222. B-322 se už odlišoval podstatně více. Na motor Rk-17 dostal prstencový kryt typu Townend a jako jediný z řady 22 měl uzavřený pilotní prostor.
ZÁKLADNÍ     TTD B-122 |
Rozpětí |
8,85 m |
Délka |
6,55 m |
Nosná plocha |
22,00 m2 |
Hmotnost prázdná |
760 kg |
Motor |
Walter Castor II - 191 kW |
Maximální rychlost |
240 km/h |
Dolet |
530 km |
Dostup |
6 000 m |
Stoupavost |
8,5 m/s |
|
ZÁKLADNÍ     TTD B-122 |
Rozpětí |
8,85 m |
Délka |
6,80 m |
Nosná plocha |
22,55 m2 |
Hmotnost prázdná |
781 kg |
Motor |
Avia Rk-17 - 261 kW |
Maximální rychlost |
270 km/h |
Dolet |
575 km |
Dostup |
7 000 m |
Stoupavost |
8,3 m/s |
|
MODELY 1:72 |
firma | název | provedení | doba vzniku | poznámka |
RS Models | Avia Ba-122 | resin | 2. pol. 90. let | |
RS Models | Avia B-222 | resin | 2. pol. 90. let | |
RS Models | Avia B-322 | resin | 2. pol. 90. let | |
RS Models | Avia Ba-422 | resin | 2. pol. 90. let | |
RS Models | Avia Bš-122 | resin | 2. pol. 90. let | |
RVHP | Avia Ba-122 | resin | 2. pol. 90. let | |
|
RS Models nabízí celkem 7 různých verzí Avií B-x22: 3x Ba-122 (motory Walter Castor II, Walter Pollux, Avia RK-17) osobní stroje F.Nováka, P.Širokého a Curych 1937, dále Bš-122, B-222.1, B-322 a Ba-422 opět F.Nováka. Kromě těchto verzí RS Models nabízí pouze obtiskové varianty Ba-122 Luftwaffe, SVZ a Bulharska a Bš-122 SVZ.
|
PODKLADY |
Čs. letadla I | V. Němeček | foto, text, | |
Vzduch je naše moře | J.Rajlich, J.Sehnal | foto, text, bokorysy |
Letadla čs. pilotů | V. Šorel | Albatros, 1986, Praha | text, bokorysy |
LK 19/1987 | foto |
LK 7/1989 | obrázek |
LK 8/1982 | foto |
modely 1:72 - RS models
Autorem všech modelů na této stránce je Tomáš Slíva.
Mé modely bohužel stále odpočívají a čekají v krabičkách až přijde jejich čas. A co Vám k těmto nádherným Aviím, respektivě k jejich modelům chce sdělit Tomáš? Zde to máte:
I přes to, že se jedná o resinové modely, stavba je bezproblémová a vcelku příjemná. Rozměrově i tvarově modely odpovídají své předloze. Nejsnadněji se staví modely řady Ba-122 a Ba-422. Zde není třeba žádných úprav, pominu-li uchycení horního křídla a tím neustálé dobrušování vzpěr a zkoušení "na sucho" jeho umístění. O něco horší situace je s modely B-222, B-322 a Bš-122. Protože výrobce nabízí v modelech několik univerzálních dílů (především vnitřní vybavení kabiny), ale výše zmiňované modely mají jiný průřez trupu, je třeba tyto díly upravovat. Ovšem kromě těchto úprav je dále stavba stejně příjemná. Obtisky jsou u řady Ba-122, 422 velmi kvalitní a pěkně kopírují povrch. Zato u modelů Bš-122 a B-322 (jiný výrobce obtisků) se snad ani nejedná o obtisky ale o plechy. Naštěstí se umisťují na rovný povrch a pomocí Herkulesu a vodiček Set a Sol se dají použít. Podrobný popis stavby těchto modelů včetně popisu konverze na B-222 výr. č. 1 a Bš-322.1 mi vyšel v časopisu HT model magazín č.7.