Aviatik Berg D.I

Berg D.I v letu Berg D.I společnosti Bohemia
Berg D.I společnosti Bohemia

     Pokud jste si položili otázku, který stroj či typ se stal první stíhačkou nově vznikajícího čs. letectva, pak odpověď nalézáte právě teď. Byl jím Aviatik Berg D.I. Prototyp této rakouské stíhačky byl zalétán v lednu 1917. V průběhu roku pak započala výroba. Bylo vyrobeno cca 700 - 800 ks v několika sériích. Podle některých pramenů měl stroj velmi dobré letové vlastnosti, dobře stoupal, byl stabilní. Naši piloti, kteří na něm již za války létali v řadách C. a K. letectva však příliš nadšení pro tento typ neprojevovali. Ostatně stíhací esa dávala přednost jiným typům. Řadoví piloti si příliš vybírat nemohli, notorický nedostatek strojů nutil R-U využít každý letuschopný kus až do konce 1. sv. války. Na území československa bylo zabaveno celkem 22 draků tohoto letadla, ale s výjimkou dvou nebyl žádný uveden do letuschopného stavu a pouze jeden byl zařazen do výzbroje letectva. Do jaké míry byly na vině špatné letové vlasnosti, či špatný stav draků, už se dnes asi nedozvíme. Nicméně fakt, že republika zoufale potřebující jakýkoliv letoun nechala zahálet přes 20 stíhaček je výmluvný. Ten první zprovozněný stroj (138.14), jehož opravy objednalo ještě Rakousko a zaplatila již nově vzniklá ČSR, měl tu čest stát se po záletu 21.11.1918 první stíhačkou republiky. Stroj se 1.1.1919 účastnil slavnostního uvítání prezidenta Masaryka při jeho návratu do vlasti. Ještě v lednu se stihl stroj zůčastnit bojů s Polskem o Těšínsko a podniknout čtyři bojové lety. Brzy poté, 6. 2. 1919 s ním pro závadu motoru havaroval pilot Novák. Berg byl odeslán do opravy, ale zda byla dokončena a co se stalo se strojem poté není známo. Zprovozněn byl ještě jeden stroj - 138.114, nebyl však zařazen do výzbroje a byl prodán sdružení Bohemia, kde nějaký čas létal. Další Berg D.I vlastnila německá firma sídlící v Šumperku. Jeho původ není jasný.

Technický popis - Jednomístný, jednomotorový, vzpěrový dvouplošník. Drak letounu byl celodřevěný, pouze OP, křidélka a vzpěry spolu s podovozkem byly z ocelových trubek. Potah trupu překližka, duralová kapotáž řadového motoru. Nosné plochy potaženy plátnem. Dvoulistá dřevěná vrtule. Podvozek samozřejmě pevný, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - Popis zbarvení a označení, kvalitní foto, natož bokorys naší první stíhačky jsem zatím nikde neviděl. Berg spolku Bohemia byl podle bokorysu v barvách rakouského lozenge, na trupu emblém společnosti. Vtírá se otázka. Jak sakra odtranily znaky z lozenge plátna? Samozřejmě je možné, že si nechali letoun potáhnout nově, plátnem z Rakousko-Uherských zásob, ale nejeví se mi to moc pravděpodobné.

ZÁKLADNÍ     TTD

Rozpětí

8,00 m

Délka

6,95 m

Nosná plocha

21,80 m2

Hmotnost prázdná

610 kg

Motor

Austro-Daimler - 147 kW

Maximální rychlost

185 km/h

Dolet

Vytrvalost 2,5 hod.

Dostup

6 150 m

Stoupavost

7,4 m/s (z času výstupu do 1000m

Výzbroj

2 x Schwarzlose M-07/12 8 mm pevné

MODELY 1:72
firmanázevprovedenídoba vzniku poznámka
?????Berg D.I resin1.pol. 90. létavýrobce na obalu uveden není, přesnost jsem neporovnával
TokoBerg D.I vstřikovaný1999model je vyroben přesně...podle nepřesných výkresů.Odchylky jsou však malé a neznechucují mne.
PODKLADY
HPM 4/92článek Let. Berg v ČSRfoto, text
L+K 22/93letadla 1914-18výkres, foto, text
Stíh. let. 1. sv. války v Čs.J.Kaše, V.Piričfoto, text
Čs. letectvo 1918-1924J.Rajlich, J.Sehnalfoto

Zpět na výběr typů

Zpět na hlavní stránku