Avia BH-19 byla posledním pokusem dvojice Beneš a "Hajn o stíhací jednoplošník. Vznikl ve stejné době jako dvojplošník BH-17. BH-19 měla koncepci stejnou jako BH-3, tedy vzpěrový dolnoplošník s křídlem vyztuženým vzpěrou asi v jedné třetině rozpětí každé poloviny křídla, kde byl i profil křídla nejtlustší. První vzlety absolvoval první prototyp 30. června 1924. Stroj byl rychlý, ani tentokrát však ovladatelnost nebyla uspokojivá a navíc docházelo k třepání křidélek. Navíc 7. srpna při rychlostní zkoušce se strojem smrtelně havaroval pilot Černohous. Na vině však nebyl stroj, ale perforace slepého střeva pilota. Nicméně zájem o stroj ze strany MNO ochabl a továrně Avia bylo dáno najevo, aby koncepci jednoplošníků opustila. Druhý prototyp byl převzat v prosinci 1925, v následujícím roce prošel zkouškami s negativním výsledkem. Třetí kus nebyl ani dokončen. To byl konec pokrokové snahy Avie o stavbu jednoplošníků, pro niž si bohužel konstruktéři Beneš a Hajn vybrali nešťastnou koncepci.
Technický popis - jednomístný, jednomotorový, vzpěrový jednoplošník. Dřevěná kostra trupu potažena překližkou, dřevěná kostra křídla k druhému nosníku taktéž potažena překližkou, jako celek plátnem. Řadový motor, dvoulistá, dřevěná vrtule. Podvozek samozřejmě pevný, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - letouny měly standartní tříbarevnou kamufláž té doby - hnědá, okr, zelená/hliník. Krycí plechy motoru v barvě materiálu. Standartní praporové znaky na obvyklých místech - konce křídel a SOP.
ZÁKLADNÍ     TTD | |
Rozpětí |
10,80 m |
Délka |
7,37 m |
Nosná plocha |
18,30 m2 |
Hmotnost prázdná |
792 kg |
Motor |
Škoda HS 8Fb - 221 kW |
Maximální rychlost |
245 km/h |
Dolet |
520 km |
Dostup |
8 000 m |
Stoupavost |
5,5 m/s |
Výzbroj |
2 x Vickers 7,7 mm |
MODELY 1:72 | ||||
firma | název | provedení | doba vzniku | poznámka |
není mi znám jakýkoliv model BH-19 | PODKLADY | |||
---|---|---|---|---|
Čs. letadla I | V. Němeček | foto, text, | ||
Vzduch je naše moře | J.Rajlich, J.Sehnal | foto, text, bokorysy | ||
Triáda s BH-21 | J. Krumbach | foto | ||
Čs. letectvo 1918-1924 | J.Rajlich, J.Sehnal | foto |