AVIA BH-9

BH-11 BH-11
BH-11
     Cvičný a kurýrní dolnoplošník typické koncepce konstruktérů Beneše a Hajna. Byl vyvinut z typu BH-5, na němž získal doktor Zdeněk Lhota mezinárodní i národní úspěchy. Poté, co se s BH-5 zúčastnil vojenských manévrů v roce 1923, MNO objednalo upravený prototyp a deset sériových strojů. Tak mohla být 25.11.1923 zalétána BH-9. Od ledna 1924 pak vojáci začali tento stroj používat. Zprvu si získal oblibu, pak však následovalo několik havárií a podezření na nedostatečnou pevnost draku. Následoval zákaz akrobacie na "boskách", jak je přezdívali piloti. Po dvou letech byl zákaz odvolán. Prý byl spíše problém v systému výcviku mladých pilotů. Na tomto lehkém letounku získali naši piloti několik rekordů a mezinárodních cen. Na výrobu BH-9 navázala výroba další modifikace, Avie BH-11. Tento stroj se z vnějšku liší jen obdélníkovou motorovou přepážkou, BH-9 ji má oválnou. Vojenské označení bylo B-9. Poslední tuzemský stroj dosloužil až roku 1939. Dnes je tentýž stroj zrestaurován a v původní tříbarevné vojenské kamufláži vystavován buď v NTM, nebo ve Kbelích.

Technický popis - dvoumístný, jednomotorový, vzpěrový dolnoplošník. Dřevěná kostra trupu potažena překližkou, dřevěná kostra křídla k druhému nosníku taktéž potažena překližkou, jako celek plátnem. Hvězdicový pětiválec, dvoulistá, dřevěná vrtule. Podvozek samozřejmě pevný, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - letouny měly standartní tříbarevnou kamufláž té doby - hnědá, okr, zelená/hliník. Standartní praporové znaky na obvyklých místech - konce křídel a SOP. Po roce 1926 dostaly stroje jednak zbarvení khaki/hliník - to převážně stroje sloužící u LP, stroje používané k výcviku pak v etapě IIIa celohliníkový nátěr. Foto varianty zbarvení s hnědým trupem a stříbrnými plochami jsem zatím neviděl.

ZÁKLADNÍ     TTD

Rozpětí

9,72 m

Délka

6,64 m

Nosná plocha

13,60 m2

Hmotnost prázdná

345 kg

Motor

Walter NZ 60 - 44 kW

Maximální rychlost

157 km/h

Dolet

470 km

Dostup

4 500 m

Stoupavost

4,0 m/s

Výzbroj

0


MODELY 1:72
firmanázevprovedenídoba vzniku poznámka
RVHPAvia BH-9resinpolovina 90. letnepříliš kvalitní model,
PODKLADY
Čs. letadla IV. Němečekfoto, text
Čs. letectvo 1918-1924J.Rajlich, J.Sehnalfoto
Vzduch je naše mořeJ.Rajlich, J.Sehnalfoto, text, bokorysy
Letadla čs. pilotůV. Šorelbarevný bokorys, text
LK 25,26/81malé letectvopopis konverze z Po-2, výkres, foto

Zpět na výběr typů

Zpět na hlavní stránku