PRAGA E-210
Tento velmi zajímavý a pokrokově řešený stroj by sem vlastně pro svou civilnost také neměl patřit. Ale tyto stránky jsou také o modelech, a jeho model již existuje. Tento dvoumotorový čtyřmístný hornoplošník s motory v tlačném uspořádání byl představen v roce 1936 na aerosalonu v Paříži. Zalétán však byl později, až v únoru 1937. Byl svým řešením vlastně předobrazem budoucích aerotaxi. Koncepce vzbudila zájem odborné veřejnosti, neboť přinášela mnoho výhod pro své poslání. Letou sám však nebyl vyzrálý, částečně i "díky" nutnosti nainstalovat místo předpokládaných boxerů Praga DR (ty měly být jen o málo vyšší než křídlo) klasické motory Walter Minor s mnohem větší výškou. Stroj neměl s jednoduchou směrovkou ani dostatečnou stabilitu, hlavně se to projevovalo při jednomotorovém letu. Prošel tedy ještě v roce 1937 rekonstrukcí a při ní obdržel dvojitou SOP. Spokojenost s vlastnostmi nezavládla a tak úpravy pokračovaly. V roce 1939, na jeho počátku, dostal stroj celé nové křídlo a trojitou SOP. Změněn byl i podvozek, nyní byl příďového typu. Němci stroj po okupaci dále zkoušely, později zaměnily motory za své Hirty MH-500A a posléze stroj odeslali k firmě Junkers. A jak je to u našich prototypů z lposledních let obvyklé, v Německu po stroji posléze mizí všechny stopy. Na typ hned po válce navázal zdokonalený typ E-211, ten se však již ve změněných podmínkách neprosadil.
Technický popis - čtyřmístný, dvoumotorový, samonosný hornoplošník. Ocasní plochy postupně jednoduché, dvojité a trojité. Křídlo celodřevěné, trup svařen z ocelových trubek a potažen plátnem. Řadové tlačné motory poháněly dvoulisté, dřevěné vrtule. Podvozek pevný, zpočátku záďový, později příďového typu.
Barevné provedení - Němci stroj přestříkali barvou RLM 02 na všech plochách. Na vnějších SOP přibyla svastika, na trupu kříže a písmenný kód NC+EQ, zřejmě však až později. Výrobce modelu uvádí i kříže na křídle, já bohužel žádnou fotografii v této podobě nemám. Na přiložené vidíte naopak trup již s kódem a křídlo viditelně kříže nenese.
ZÁKLADNÍ     TTD |
Rozpětí |
12,50 m |
Délka |
8,42 m |
Nosná plocha |
20,70 m2 |
Hmotnost prázdná |
988 kg |
Motor |
Walter Minor I - 85 k |
Maximální rychlost |
230 km/h |
Dolet |
cca 800 km |
Dostup |
4 300 m |
Stoupavost |
2,0 m/s |
modely 1:72 |
firma | název | provedení | doba vzniku | poznámka |
RS model | Praga E-210 | resin | 1999 | |
podklady |
Čs. letadla I | V. Němeček | foto, text, výkres | |
Vzduch je naše moře | J.Rajlich, J.Sehnal | foto, text, bokorys |
Letadla čs. pilotů | V. Šorel | Albatros, 1986, Praha | text, bokorys |
Čs. letectvo v roce 1938 | M. John | Baroko&Fox, 1996 | text |
LK 25,26/1982 | monografie |
Návod stavebnice RS models | zbarvení |
Praga E-210, tovární prototyp, z období po 15. březnu 1939. |
Model 1:72 - RS model --- postaven červenec 2000 |
Barvy Agama, Humbrol, obtisky firmy "cokdezbylo" |
|
|
|
|
Model je vcelku pěkný, jednoduchý, počet dílů je malý, ale to je dáno také jednoduchými tvary předlohy. Křídlo i s gondolami je vcelku, trup také.
Model představuje pouze definitivní provedení stroje, později zabrané Němci. To už je bohužel asi úděl všech čs. modelů, přizpůsobit se západnímu trhu :-( Ovšem nevím, co Němci řeknou na naprosto ujeté obtisky. A nebo ty byly určeny jen na domácí trh? V každém případě moje byly nepoužitelné. Naštěstí mi to nevadí, čím méně křížů na mých modelech, tím lépe. Raději jsem si Pragu postavil podle fotografie jen se svastikou na SOP. Další nepříjemností modelu byl příliš hojný výskyt minibublinek na spodní stěně trupu. A jako poslední nedostatek, daný však možná jen mojí nešikovností bych viděl nešťastně vyřešený, či spíše nevyřešený způsob napojení poměrně velkého dílu vacu-kabinky na resinový trup s širokými boky. Mně se to prostě nepovedlo čistě a dobře slícovat. Navíc ani nesedí naznačení dveří na kabině a na trupu. Nicméně i tak se mi tento model líbí a rád jsem si jej postavil. Je to příjemná změna, zajímavý typ. Ještě bych dodal, že model asi těžko vyvážíte, ale to jsem čekal už od začátku stavby, já jsem se o to ani nepokusil, prostě v přídi není kam dát závaží. On i skutečný stroj musel mít v tomto docela problémy, vždyť měl původně záďový podvozek.