Junkers F.13 byl asi prvním moderně koncipovaným typem dopravního letounu. Jeho vývoj byl u Junkerse zahájen bezprostředně po ukončení první světové války. Zalétán byl 25. června 1919 a ještě v tomto roce začal být sériově vyráběn. Výroba skončila v roce 1932 a dala celkem 322 strojů různých verzí. Stroje sloužily v mnoha státech, a i přes některé nectnosti, které se nikdy nepodařilo zcela odstranit, byly vcelku oblíbeny. V roce 1924 zakoupilo Ministerstvo veřejných prací mimo jiné stroje i jeden kus F.13 k praktickému vyzkoušení pro chystanou modernizaci leteckého parku ČSA. U ČSA pak létal do roku 1927, ale naši piloti s ním zřejmě nebyli spokojeni a další stroje nebyly zakoupeny. Stroj byl v roce 1928 předán armádě k vyzkoušení. To je také důvod, proč jej zde uvádím. Vojáci jej důkladně vyzkoušeli a po ukončení zkoušek stroj přešel do vlastnictví Moravského aeroklubu v Brně, kde i dosloužil. Poznámka na okraj - jiný stroj tohoto typu je spojen se smrtí slavného továrníka Tomáše Bati, když v něm v roce 1932 zahynul.
Technický popis - Jednomotorový, samonosný jednoplošník. Celokovová kostra potažena vlnitým duralovým plechem. řadový motor, dvoulistá, dřevěná vrtule. Podvozek samozřejmě pevný, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - Stroj létal v barvě materiálu, na křídlech a trupu červeně lemované výsostné znaky. Celý stroj nesl značné stopy olétání a provozního zašpinění. V době civilního používání byl stroj opatřen černou imatrikulací L-BALH, později OK-ALH.
ZÁKLADNÍ     TTD | |
Rozpětí |
17,75 m |
Délka |
9,60 m |
Nosná plocha |
44,00 m2 |
Hmotnost prázdná |
1170 kg |
Motor |
Walter W-IV - 177 kW |
Maximální rychlost |
170 km/h |
Dolet |
600 km |
Dostup |
4 000 m |
Stoupavost |
?,? m/s |
Osádka |
2 piloti, 4 cestující |
MODELY 1:72 | ||||
firma | název | provedení | doba vzniku | poznámka |
Revell | Junkers F.13 | vstřikovaný | ??. léta | dobrá kvalita, pouze drobnosti mohly být jemnější | PODKLADY |
---|---|---|---|---|
Vzduch je naše moře | J.Rajlich, J.Sehnal | foto, text, bokorysy | ||
Letadla čs. pilotů | V. Šorel | Albatros, Praha, 1986 | ||
Civilní letadla I | V. Němeček | NADAS, 1981 |
Junkers F.13, 1928 | |
Model 1:72 - Revell - postaven březen 1994 | |
Barvy Humbrol, Revell, obtisky od firmy "COKDEZBYLO" | |
Model je podle mne dodnes lepším průměrem, některé drobnosti by mohly být jemnější, hlavně pilotní štítky si zaslouží nahradit tenkou fólií. Také tmelu jsem spotřeboval poněkud více, než je dnes obvyklé, ale jinak byla pro mne stavba nezáludná a vcelku rychlá. Přesnost podle výkresů jsem neporovnával, "od pohledu" model dobře kopíruje tvary své předlohy. |