Fokker D.VII byl asi nejlepší německou stíhačkou 1. sv. války. Nebyl z nejrychlejších,
ale jeho ostatní výkony a vlastnosti deklasovaly většinu spojeneckých stíhaček.
Dostalo se mu "vyznamenání" od spojenců, když tento typ byl jediným ze všech německých strojů, který přednostně musel být předán spojencům. Ještě během války zavedlo Rakousko-Uhersko licenční výrobu, ta však dala jen
několik kusů. Němci dodali do Rakouska šest hotových kusů a právě poslední z nich č. 3867 si
složitě našel cestu do ČSR. Původně se dostal do rukou Maďarské republiky rad, ta jej nasadila
na frontě proti československým vojskům na Slovensku. Stroj byl sestřelen a ukořistěn našimi vojsky.
O tom jak přesně se to stalo jsou tedy verze dvě. Maďarská říká něco o hrdiném útoku na obrněný
vlak a zákeřné poruše synchronizátoru. Stroj s ustřelenou vrtulí přistál v čs. zázemí. Čs. verze
praví něco o hrdinské posádce Brandenburgu, jejíž statečná obrana přinutila Fokker přistát. No, dnes
už to nerozhodnem a nezjistíme. Toto se mělo stát v květnu 1919. Už v červenci stroj opět létal a
dostal přidělenu roli "přehlídkového" letounu. V roce 1920 se věnoval výcviku nejdříve v Praze,
poté v Chebu. 18.1.1921 stroj havaroval a byl v podstatě zničen. Přesto nebyl zrušen, ale v podstatě
znovu postaven. Do vzduchu se opět dostal 3.6.1922. Opět sloužil v Chebu a zrušen byl na podzim 1924.
Technický popis - Jednomístný, jednomotorový, vzpěrový dvouplošník. Kostra křídel dřevěná
, trup z ocelových trubek. Potah křídel i trupu tvořen částečně překližkou, jako celek pak plátnem.
Duralová kapotáž řadového motoru, dvoulistá dřevěná vrtule. Podvozek samozřejmě
pevný, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - Zpočátku létal v původní kamufláži - lozenge s kruhovými kokardami typu B.
Později (je velmi pravděpodobné, že až po opravě) dostal tříbarevnou kamufláž hnědá, zelená, okr/hliník.
Na trupu černé výrobní číslo psané rakouským způsobem 38.67. V jiném období, asi pozdějším, nesl bílý
obdélník.
ZÁKLADNÍ     TTD | |
Rozpětí |
8,92 m |
Délka |
7,01 m |
Nosná plocha |
20,5 m2 |
Hmotnost prázdná |
670 kg |
Motor |
Daimler - 165 kW |
Maximální rychlost |
180 km/h |
Dolet |
350 km |
Dostup |
6 500 m |
Stoupavost |
6 m/s |
Výzbroj |
2 x kulomet |
MODELY 1:72 | |||||
firma | název | provedení | doba vzniku | poznámka | |
Revell | Fokker D.VII | vstřikovaný | 70. léta | PODKLADY | |
---|---|---|---|---|---|
Triáda | 1. svazek, 1985 | výkres, foto, text, kamufláž | |||
Monografie z ABC | nepřesná kamufláž, foto, text | ||||
Stíh. let. 1. sv. války v Čs. | J.Kaše, V.Pirič | foto, text | |||
L+K 12/75 | monografie | výkres, foto, text, |
Fokker D.VII, 38.67, VLU Cheb, 1922-23?, | |
Model 1:72 - Revell - postaven někdy v období 1990-93 | |
Barvy Revell, obtisky od firmy "COKDEZBYLO" | |
Model pochází pravděpodobně ze sedmdesátých let. Přesto si jej z doby stavby pamatuji jako poměrně přesný a nezáludný. Typickým záporem je absence vybavení kabiny. Pro čs. verzi je potřeba předělat čelní chladič, případně vyrobit čtyřlistou "asymetrickou" vrtuli Jarray. Velmi sympatické a pro modeláře určitě příjemné na tomto typu je absence vypínacích drátů. U modelu v tříbarevné kamufláži není asi nutné lpět na nějakých přesných odstínech, ve dvacátých letech nebyly sjednoceny ani různé výrobní šarže, ani odstíny jednotlivých výrobců. |