Fokker D.VII

s čtyřlistou vrtulí Jarray s rozdílnými úhly mezi listy Prý nejznámější fotka čs. Fokkeru D.VII
7.9.1919, Příbram Detail přídě, vrtule Jarray, VLU Cheb
Podzim 1919 Vzhled stroje v prvním období služby

     Fokker D.VII byl asi nejlepší německou stíhačkou 1. sv. války. Nebyl z nejrychlejších, ale jeho ostatní výkony a vlastnosti deklasovaly většinu spojeneckých stíhaček. Dostalo se mu "vyznamenání" od spojenců, když tento typ byl jediným ze všech německých strojů, který přednostně musel být předán spojencům. Ještě během války zavedlo Rakousko-Uhersko licenční výrobu, ta však dala jen několik kusů. Němci dodali do Rakouska šest hotových kusů a právě poslední z nich č. 3867 si složitě našel cestu do ČSR. Původně se dostal do rukou Maďarské republiky rad, ta jej nasadila na frontě proti československým vojskům na Slovensku. Stroj byl sestřelen a ukořistěn našimi vojsky. O tom jak přesně se to stalo jsou tedy verze dvě. Maďarská říká něco o hrdiném útoku na obrněný vlak a zákeřné poruše synchronizátoru. Stroj s ustřelenou vrtulí přistál v čs. zázemí. Čs. verze praví něco o hrdinské posádce Brandenburgu, jejíž statečná obrana přinutila Fokker přistát. No, dnes už to nerozhodnem a nezjistíme. Toto se mělo stát v květnu 1919. Už v červenci stroj opět létal a dostal přidělenu roli "přehlídkového" letounu. V roce 1920 se věnoval výcviku nejdříve v Praze, poté v Chebu. 18.1.1921 stroj havaroval a byl v podstatě zničen. Přesto nebyl zrušen, ale v podstatě znovu postaven. Do vzduchu se opět dostal 3.6.1922. Opět sloužil v Chebu a zrušen byl na podzim 1924.

Technický popis - Jednomístný, jednomotorový, vzpěrový dvouplošník. Kostra křídel dřevěná , trup z ocelových trubek. Potah křídel i trupu tvořen částečně překližkou, jako celek pak plátnem. Duralová kapotáž řadového motoru, dvoulistá dřevěná vrtule. Podvozek samozřejmě pevný, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - Zpočátku létal v původní kamufláži - lozenge s kruhovými kokardami typu B. Později (je velmi pravděpodobné, že až po opravě) dostal tříbarevnou kamufláž hnědá, zelená, okr/hliník. Na trupu černé výrobní číslo psané rakouským způsobem 38.67. V jiném období, asi pozdějším, nesl bílý obdélník.

ZÁKLADNÍ     TTD

Rozpětí

8,92 m

Délka

7,01 m

Nosná plocha

20,5 m2

Hmotnost prázdná

670 kg

Motor

Daimler - 165 kW

Maximální rychlost

180 km/h

Dolet

350 km

Dostup

6 500 m

Stoupavost

6 m/s

Výzbroj

2 x kulomet

MODELY 1:72
firmanázevprovedenídoba vzniku poznámka
RevellFokker D.VII vstřikovaný70. léta
PODKLADY
Triáda 1. svazek, 1985výkres, foto, text, kamufláž
Monografie z ABCnepřesná kamufláž, foto, text
Stíh. let. 1. sv. války v Čs.J.Kaše, V.Piričfoto, text
L+K 12/75monografievýkres, foto, text,




Fokker D.VII, 38.67, VLU Cheb, 1922-23?,

Model 1:72 - Revell - postaven někdy v období 1990-93
Barvy Revell, obtisky od firmy "COKDEZBYLO"
model D. VII model D. VII
model D. VII schéma kamufláže Fokkeru  D. VII
     Model pochází pravděpodobně ze sedmdesátých let. Přesto si jej z doby stavby pamatuji jako poměrně přesný a nezáludný. Typickým záporem je absence vybavení kabiny. Pro čs. verzi je potřeba předělat čelní chladič, případně vyrobit čtyřlistou "asymetrickou" vrtuli Jarray. Velmi sympatické a pro modeláře určitě příjemné na tomto typu je absence vypínacích drátů. U modelu v tříbarevné kamufláži není asi nutné lpět na nějakých přesných odstínech, ve dvacátých letech nebyly sjednoceny ani různé výrobní šarže, ani odstíny jednotlivých výrobců.