Gotha GL.VII

Gotha GL.VII již na Kbelském letišti Další záběr na internovanou Gothu GL.VII
Pro lepší představu jak asi stroj vypadal jsem přidal několik záběrů německého stroje...
Vzpěrový systém nebyl zrovna vzorem jednoduchosti... ...a ani esteticky stroj nevynikal...
.. zato jeho výkony byly impozantní a detail na ocasní plochy ukazuje tuto zajímavou konfiguraci.

     Gotha GL. VII vznikla roku 1918 na základě specifikací německého velení na letoun kategorie G.L. s rychlostí rovnocennou spojeneckým stíhačům a velkým dostupem. Stroj byl vyráběn jako bombardér a jako průzkumný, avšak do konce bojů se již nestihl výrazně prosadit. Jeho výkony však byly vynikající, měl velký dostup a rychlostí příliš nezaostával za protivníkovými stíhačkami. Jedinou nevýhodou snad byl malý pumový náklad. Po válce se nově vzniklá ČSR zajímala o leteckou fotogrammetrii z důvodu přesného vytýčení a zmapování svého území. Byl hledán vhodný typ a shodou okolností v téže době, v únoru 1920, byla ve Vajnorech internována po nepovoleném přistání ukrajinská Gotha GL. VII. Byla internována a tajně zkoušena právě z důvodu případného využití pro fotogrammetrické práce. Stroj byl tajně přelétnut do Kbel, zde byl zkoušen až do havárie 21.3.1920 u Stupavy nedaleko Bratislavy. Existuje podezření, že havárii úmyslně způsobil německý pilot letounu. Před mezinárodními komplikacemi ČSR pravděpodobně zachránil pouze rozpad ukrajinského státu, neboť internovaný stroj samozřejmě neměl být používán. Na základě těchto letových zkoušek byly objednány v Německu u továrny Gotha další 3 stroje stejného typu. První z nich při přeletu havaroval ještě na německém území a byl zničen. Dodávku dalších dvou strojů zablokoval Spojenecká komise, neboť měla zájem na koupi letounů ze spojeneckých přebytků.

Technický popis - dvou?místný, dvoumotorový, vzpěrový dvouplošník. Řadové motory, dvoulisté, dřevěná vrtule. Podvozek samozřejmě pevný, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - ukrajinský stroj u nás tajně zkoušený měl pravděpodobně toto: křídla a VOP lozenge plátno, příď trupu, vzpěry, disky kol, motorové gondoly šedozelené. Zadní část trupu nastříkána skvrnami zelenošedé, zelené a šedé barvy. SOP bílé s výsostnými znaky ukrajiny. Ten je obdobný dnešnímu.Na přídi bílý, černě stínovaný nápis Olena. Jeho podobu se mi nepodařilo vypátrat.

ZÁKLADNÍ     TTD

Rozpětí

19,27 m

Délka

9,63 m

Nosná plocha

63,76 m2

Hmotnost prázdná

2420 kg

Motor

Maybach - 191 kW

Maximální rychlost

180 km/h

Dolet

cca 625 km

Dostup

6 000 m

Stoupavost

2,6 m/s

Výzbroj

1 x Spandau 7,92 mm pevný
1 x Spandau 7,92 mm pohyb.
100 kg pum

MODELY 1:72
firmanázevprovedenídoba vzniku poznámka
RVHPGotha GL.VII resin1999 model je dobrý podle mého soudu.
PODKLADY
LK 25/1982článek, foto, minivýkres
návod stavebnice RVHPtext
Vzduch je naše mořeJ.Rajlich, J.Sehnalfoto, text, bokorysy
Československá křídlaJ. KrumbachLK 1975-77