Jak už jsem konstatoval na stránkách věnovaných čs. kopiím strojů Hansa-Brandenburg C.I a B.I, v počátcích čs. letectví hrály tyto dva typy jednoznačně největší roli v běžném provozu i během bojů s Polskem a Maďarskem. Největší však asi sehrály při výcviku nových pilotů. Byly to typické stroje pro všechno - sloužily pro výcvik, jako kurýrní, pozorovací, průzkumný, bombardovací, bitevní. Jejich obliba u nás jen navázala na oblibu v rakouském letectvu. To jej používalo ve velkých množstvích vyráběných u několika továren v mocnářství. Vzniklo mnoho výrobních sérií s drobnými odchylkami v tvarech draku a s různými motory. Byl to asi nejrozšířenější typ letadla v R-U, nicméně typ zde byl vyráběn v licenci. Původně šlo totiž o německý stroj, koneckonců továrna Hansa-Brandenburg je německá. Typ vznikl v průběhu roku 1916 a na jeho konstrukci se podílel E. Heinkel, posléze proslavený konstruktér strojů nacistického Německa. Celke snad bylo vyrobeno 1258 ks C.I. Bohužel ač je to slavný stroj, já na něj příliš podkladů nemám, takže nejsem schopen uvést další podrobnosti. K nám se stroje dostaly jednak převzetímu v Čechách skladovaných a opravovaných strojů Rakousko-Uherského letectva, jednak se na několika strojích vrátili čs. letci domů z fronty a 15 ks H-B C.I a B.I bylo zakoupeno v Rakousku po válce. Sloužily u nás stroje vyráběné UFAGem v sériích 169, 269, 369 a Phönixem v sériích 23, 26, 27, 129, 229 a 329. K jejich pohonu sloužilo mnoho druhů motorů, asi není nutné zde všechny vypočítávat. Jak v R-U letectvu, tak i v našem byly stroje velmi oblíbeny pro svou stabilitu, snadnou pilotáž a z toho vyplývající bezpečnost. Vzhledem k výrobě čs. bezlicenčních kopií je na fotografiích občas obtížně určitelné, zda jde o originál, či již o některé Aero.
Technický popis - Celodřevěný dvoumístný, jednomotorový, vzpěrový víceúčelový dvouplošník. Kostra trupu potažena překližkou kromě motorových krytů, křídlo potaženo plátnem. Ocasní plochy měly kostru z ocelových trubek, šlo o desku bez profilu potaženou plátnem. Řadový motor, dvoulistá, dřevěná vrtule. Podvozek samozřejmě pevný, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - Stroje se u nás vyskytovaly v několika původních R-U kamuflážích z nichž dvě máte na připojených bokorysech a stroje, jenž se dožily a přežily léta 1922-23 obvykle prošly generální opravou a obdržely tříbarevné kamuflážní schéma. Na tomto typu se díky jeho početnosti a dostupnosti ihned po vzniku ČSR objevuje asi nejvíce různých kombinací výsostných znaků a označení čísly a písmeny na trupu. Není ani neobvyklá kombinace různých typů kokard na jednom stroji a je známa i fotografie stroje z něhož je vidět pouze část křídla, a jenž má jako výsostný znak asi rudý kalich na bílém štítě.
ZÁKLADNÍ     TTD | |
Rozpětí |
12,30 m |
Délka |
8,40 m |
Nosná plocha |
37,50 ? m2 |
Hmotnost prázdná |
886 kg |
Motor |
Hiero L - 169 kW |
Maximální rychlost |
158 km/h |
Dolet |
vytrvalost 3 hod. |
Dostup |
5 000 m |
Stoupavost |
?,? m/s |
Výzbroj |
1 x 8mm Schwarzlosse pevný |
MODELY 1:72 | ||||
firma | název | provedení | doba vzniku | poznámka |
vyskytují se resin modely Brandenburgů C.I různých sérií | PODKLADY | |||
---|---|---|---|---|
Vzduch je naše moře | J.Rajlich, J.Sehnal | foto, text | ||
Čs. letectvo 1918-1924 | J.Rajlich, J.Sehnal | foto, | ||
Čs. křídla 1918-1939 | J. Krumbach | LK 1975-77 |