Oeffag C.II

Na originální fotografii Oeffagu C.II je číslo 52.78 ještě patrné, zde už jej asi neuvidíte. Nezbývá Vám, než mi věřit. Barevná rekonstrukce stroje z vedlejší fotografie tak, jak ji prezentuje výrobce modelu.

     Oeffag C. II vznikl značnou úpravou předcházejícího typu C. I. První série 32 ks (rakouské značení 52.01 až 52.32) Oeffagu C.II měla být původně výrobcem dodána do konce dubna 1916, ale její dokončení bylo odloženo až do uzavření letových zkoušek prototypu. Ten havaroval a vše se protáhlo. Sériové stroje tak byly předány až v září 1916. Letové vlastnosti, hlavně stoupavost a obratnost typu zůstala za očekáváním. Stroje této první série byly přiděleny na ruskou frontu a prováděly zde hlavně blízký průzkum. U jednotek (Flik 3,5,13,14,18,20,22,25,27,30) nahradily hlavně starší typy Aviatiků. Stroje této série poháněl motor Daimler o 160 ks. Produkce byla obnovena v prosinci 1916 druhou sérií 32 strojů čísla (52.50 až 52.81). Stroje byly odlehčeny a pohánět je měl motor Daimler o výkonu 185 ks. Podle záznamů se však zdá, že mnoho jich bylo poháněno starým motorem o 160 ks. Stroje byly pravděpodobně dodávány v době od února do června 1917 k Flikům 5,11,13,18,22, 26 na ruské frontě a k Flikům 31,36,44 na rumunské frontě. Taktéž je obdržel Flik 6 umístěný na albánské frontě. Spokojensot s nimi prý nepanovala a letci je otevřeně kritizovaly. Již v roce 1917 byla část ze strojů přestavěna na školní s dvojím řízením a 14 strojů bylo používáno k dopravě vojenské pošty. Po válce několik strojů sloužilo v Polsku a ČSR. Pro puntičkáře a milovníku přesných faktů je třeba upřesnit, že jich bylo přesně - několik. Vyzbrojeny byly snad jen jedním kulometem, logické se pak zdá, že pohyblivým. O jejich službě nemám zatím žádné další informace. Fotografie umístěná výše je jediná, kterou znám. Je na ní zachycena havárie stroje 52.78 zaviněná pilotem Kranzfelderem. Důvod byl prostý a neuvěřitelný - opilý pilot za řízením usnul. TTD typu jsou mi naprosto neznámá.

Barevné provedení - Kamufláž stroje 52.78 je udávána výrobcem modelu jako kombinace přírodního zbarvení překližkového trupu s motorovými kryty v barvě kovu a plátnem potaženými plochami. Na křídlech a SOP praporové výsostné znaky, na trupu typové číslo ještě podle R-U zvyklostí.

MODELY 1:72
firmanázevprovedenídoba vzniku poznámka
RVHPOeffag C.II resin 2000 dráty místo vzpěr
PODKLADY
Čs. letectvo 1918-1924J.Rajlich, J.Sehnalfoto
Návod modelu RVHPtext

Zpět na výběr typů

Zpět na hlavní stránku