Letov Š-13

Na tomto snímku sice nevidíte jak stroj vypadal, ale určitě vám neunikne tlustý profil jeho křídel.

     Tento pokusný prototyp sloužil A. Šmolíkovi k ověření možností Žukovského tlustých profilů při jejich aplikaci na stíhací stroj. Š-13 vznikl v roce 1924 a po dokončení vzbudil nedůvěru pilotů absencí mezikřídelních vzpěr. Stroj měl pouze vzpěry mezi křídlem a trupem, neboť tlusté profily spolu s opět rozsáhlejším využitím duralu ke konstrukci křídel pooskytovaly dostatečno pevnost sami o sobě. Nicméně pro uklidnění pilotů byly vzpěry nakonec mezi křídla dodány. Původně ve tvaru N, později je zredukovali na tvar V. Během zkoušek se měl možnost přesvědčit zalétávací pilot Letova Ježek o některých nepěkných letových vlastnostech a v podstatě bylo jasné, že Žukovského profily se pro stíhačku nehodí.

Technický popis - Jednomístný, jednomotorový, polosamonosný dvouplošník. Kostra křídel dřevěná s některými duralovými částmi, trupu a OP již kovové. Potah plátěný až na několik kovových krycích plechů. Řadový motor, dvoulistá, dřevěná vrtule. Podvozek pevný, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - Letov Š-13 zřejmě zůstal také v přírodním zbarvení materiálů. Nenesl asi ani výsostné znaky.

ZÁKLADNÍ     TTD

Rozpětí

9,00 m

Délka

6,97 m

Nosná plocha

20,00 m2

Hmotnost prázdná

790 kg

Motor

HS 8Fb - 220 kW

Maximální rychlost

230 km/h

Dolet

550 km

Dostup

4 600 m

Stoupavost

4,4 m/s

Výzbroj

???


MODELY 1:72
firmanázevprovedenídoba vzniku poznámka
zatím jsem neviděl žádný model tohoto stroje 
PODKLADY
Čs. letadla IV. Němečekfoto, text

Zpět na výběr typů

Zpět na hlavní stránku