LETOV Š-31
Ve druhé polovině 20. let bylo v Letovu stejně jako v ostatních továrnách do několika letounů té doby zastavěn výkonný a lehký motor Jupiter. Stalo se tak i u typu Š-20, konkrétně u prototypu se štíhlejším trupem označeným Š-20R.
Po zástavbě hvězdicového jupiteru byl přeznačen na Š-20J. Stejně jako u Avie BH-21J došlo
k výraznému zlepšení stoupavosti a dostupu, aniž by se zvýšený výkon motoru nějak výrazně projevil na rychlosti. Ta vlivem vysokého čelního odporu nezakrytovaného motoru zůstala na hodnotách původních typů. Letov i Avia na poznatky reagovaly podobně - stavbou stroje o vyšší pevnosti lépe tvarovaného trupu s dokonaleji zakapotovaným motorem. Vznikl tak typ Š-31. Ten se od původní Š-20 odlišoval jednak stejnou hloubkou obou křídel, jiným tvarem ocasních ploch (ty měly svůj vzor v OP Š-16) a kratším a ještě bachratějším trupem. K aerodynamickému zakrytí motorů se zkoušely mnohoúhelníkové prstence (pro každý válec jedna strana) a samostatné přilbovité kryty. Nic z toho se však příliš neosvědčilo kvůli špatnému chlazení motorů a tak nakonec sériové stroje létaly s nekrytými motory. V letech 1931-32 bylo tedy postaveno 32 ks Š-31, tehdy již však beznadějně zastaralých strojů svými výkony zaostávajícími za standartem doby. Opět šlo o nouzovou zakázku kvůli zaměstnanosti továrny. Stroje nicméně byly velmi obratné a dobře se hodily k akrobacii. Stroje sloužily vzhledem ke svým nedostatečným výkonům převážně u 2. LP. Ten byl takovou popelkou mezi našimi jednotkami, pro něj zbývaly většinou podřadnější stroje vzhledem k nejmenšímu riziku ozbrojeného střetu v tomto regionu. Některé stroje se objevily i u 6. LP, jež tehdy ještě nebyl výhradně bombardovací. Na těchto strojích létala akrobatická skupina škpt. J. Ambruše.
Technický popis - Jednomístný, jednomotorový, vzpěrový dvouplošník. Kovová kostra trupu z oceli, křádla v kombinaci ocel, dural. Celek byl potažen plátnem kromě trupu před kabinou kde byly duralové plechy. Hvězdicový motor, dvoulistá, dřevěná vrtule. Podvozek samozřejmě pevný, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - Letovy Š-31 sloužily ve standartní kamufláži khaki/hliník.
Výsostné znaky na obvyklých pozicích, na trupu znak 2. či 6. LP a písmeno s číslem. Jediným oživením byla namalovaná hlava indiána na stroji štábního kapitána J.Kally (viz bokorys)
ZÁKLADNÍ     TTD |
Rozpětí |
9,80 m |
Délka |
7,15 m |
Nosná plocha |
21,80 m2 |
Hmotnost prázdná | |
Motor |
Walter "Jupiter" VI - 330 kW |
Maximální rychlost |
254 km/h |
Dolet |
320 km |
Dostup |
8 000 m |
Stoupavost |
8,3 m/s |
Výzbroj |
2 x vz.28 7,92 mm pevný |
MODELY 1:72 |
firma | název | provedení | doba vzniku | poznámka |
není mi znám žádný model | | |
PODKLADY |
Čs. letadla I | V. Němeček | foto, text | |
Vzduch je naše moře | J.Rajlich, J.Sehnal | foto, text, bokorys |
LK 22/1988 | článek, minivýkres, foto, data |