Technický popis - Jednomístný, jednomotorový, vzpěrový hornoplošník smíšené stavby.
Řadový motor, dvoulistá, dřevěná vrtule. Podvozek samozřejmě pevný, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - Letovy Š-8 létal nastříkán hliníkovou barvou, duralové plochy za motorem zůstaly v barvě materiálu. V jednom období se zdají vzpěry křídla ponechány v barvě dřeva. Během závodů se na stroji objevily černá závodní čísla na křídlech a trupu. Letov zřejmě nesl postupně 4 a 8. Na trupu ještě bylo zřejmě černé sériové číslo v neobvyklém tvaru Š 8.00.
ZÁKLADNÍ     TTD | |
Rozpětí | 11,40 m |
Délka | 8,3 m |
Nosná plocha | 16,50 m2 |
Hmotnost prázdná | 1030 kg |
Motor | Napier "Lion" - 333 kW |
Maximální rychlost | 360 km/h |
Dolet | 400 km |
Dostup | 7000 m |
Stoupavost | ??? m/s |
|
MODELY 1:72 | |||||
firma | název | provedení | doba vzniku | poznámka | |
Omega models | Letov Š-8 | resin | 1998-99? | Model vypadá v krabičce dobře, až na prstencový chladič, který je znehodnocen spoustou bublinek a celkově působí odbytě. Ostatní díly však vypadají dobře. Obtisky nemají valnou kvalitu, jsou však použitelné a případně můžete stroj postavit bez nich. Model obsahuje díly pro stavbu stroje v provedení z let 1923 a 1924. Pro první rok by jste si však museli ještě drobně upravit kola. Dále bych měl výhrady k lepení VOP a SOP natupo bez jakýchkoliv vodících značek. Je to zbytečně nepříjemné. Menší tloušťka materiálu by hlavně SOP prospěla. Ani geometrie křídla není zrovna dokonalá. Nicméně dost kritiky a buďme vděční Omega models za snahu a obohacení trhu. Jak vidíte ze snímků, model jde rozhodně postavit. | PODKLADY |
---|---|---|---|---|---|
Čs. letadla I | V. Němeček | foto, text | |||
Návod modelu Omega Models | foto, text, |
LETOV Š-8, jediný prototyp, Praha, továrna Letov, 1924, pilot Ježek | |
Model 1:72 - Omega models --- postaven září 2000 | |
Barvy Agama, Humbrol, Revell, obtisky čísla 4 vlastní výroba na laserové tiskárně HP 5P | |
K modelu jsem neměl příliš podkladů a tak jsem některé oblasti či detaily musel jen odhadovat. Nejvíce práce mi dalo asi všechno :-) Křídlo potřebovalo srovnat náběžnou a odtokovou hranu, SOP i VOP jsem se snažil zeslabit, ale ještě to asi chtělo trochu ubrat. Spoj křídla a trupu vyžadoval také dost práce. Pochybnosti mám u tvaru podvozkových vzpěr, ty jsem upravoval, ale netuším, zda měly vřetenový průřez či ne. CHladicí prstenec je natolik poničený bublinkami a nepřesnostmi, že jsem jej zbrousil, vytmelil vteřinovým lepidlem a znovu přeryl. Přídavný chladič Lamblin také není žádný zázrak, aspoň jsem trochu zeslabil přívodní trubky. Výfukové trubice z injekčních jehel stály asi nejvíce trpělivosti a sil. Každá má vlastně jinou délku a naopak stejný úhel zešikmení konce. Na fotkách je vidět, že stoprocentně to nedopadlo. Výsledkem je nepříliš dokonalý model velmi zajímavého typu. Vzhledem k určení stroje a nízké životnosti motoru předpokládám, že toho zas tak moc v jednotlivých letech nenalétal a o nějaké patině kromě začouzení asi nemůže být příliš řeč a tak jsem jen "očoudil" okolí výfuků. |