Tento typ vznikl úpravou verze S.V.A. 5 na dvoumístné provedení. S.V.A. 5 byl úspěšný italský víceúčelový letoun, sloužící jako stíhací i velmi lehký bombardovací a průzkumný letoun. Příznivci letounů 1. sv. války by Vám jistě podrobně popsali jeho nejslavnější akci - letákový nálet na Vídeň. Já jej vynechám a konstatuji, že vznikly dvě dvoumístné verze - devítka a desítka. První z nich má být cvičná, druhá průzkumná, ozbrojená jedním pohyblivým kulometem pozorovatele. Stroj mohl nést 90kg pum, což nebylo mnoho. K nám se údajně dostali dvě S.V.A. 9 z Itálie, odkud na nich přilétli čeští piloti a jednu S.V.A. 10 zde zanechala italská vojenská mise při svém odjezdu (víceméně vynuceném svým chováním při bojích s Maďarskou republikou na Slovensku). S tím však nekorespondují uváděné fotografie a bokorysy. Podle nich existovali "desítky" dvě - jedna s číslem 2 na SOP a druhá s číslem 4. Stroje převzalo naše letectvo a ke své spokojenosti je používalo v Nitře a Olomouci. Stroje jsou mi z fotografií známy jen s původními výsostnými znaky Itálie, foto letounů již s našimi znaky jsem zatím nikde neviděl.
P.S. K tomuto letounu mám jen pár kusých informací, takže se za případné nepřesnosti omlouvám a rád přijmu jakékoliv doplnění.
Technický popis - Dvoumístný, jednomotorový, vzpěrový dvouplošník pravděpodobně celodřevěné stavby. Řadový motor, dvoulistá, dřevěná vrtule. Podvozek samozřejmě pevný, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - Nejspíš celé křídla v barvě plátna, trup v barvě překližky, krycí plechy motoru také v přírodní barvě. Na křídlech a trupu italské kokardy, na SOP trikolora. Označení typu jak na trupu, tak i na SOP. Na SOP ještě individuální číslo stroje.
ZÁKLADNÍ     TTD | |
Rozpětí |
9,18 m |
Délka |
8,10 m |
Nosná plocha |
??,?? m2 |
Hmotnost prázdná |
???? kg |
Motor |
SPA 6 - 163 kW |
Maximální rychlost |
210 km/h |
Dolet |
vytrvalost 3-5 hod. |
Dostup |
7 000 m |
Stoupavost |
?,? m/s |
Výzbroj |
naše stroje pravděpodobně bez výzbroje |
MODELY 1:72 | ||||
firma | název | provedení | doba vzniku | poznámka |
RVHP | Ansaldo S.V.A. 10 | resin | 90. léta | průměrná kvalita | PODKLADY |
---|---|---|---|---|
Vzduch je naše moře | J.Rajlich, J.Sehnal | text, bokorys | ||
Čs. letectvo 1918-1924 | J. Rajlich, J. Sehnal | foto | ||
Návod modelu RVHP | text, výkres |