AERO A-12

 u tohoto a následujícího snímku letícího A-12 jsem přesvědčen, že ... ... jde o shodný letoun A-12 a tudíž tyto snímky umožňují rekonstruovat podstatnou část kamuflážního  schématu.
A-12 A-12
v prvním období používání tříbarevné kamufláže bylo standartem nenatírat motorové kryty .... ....později (1924 nebo 1925) už kryty byly natírány, číslo pochází z rychlostních závodů. Stroj patřil 3. LP
Stroj již s rekonstruovanou chladící soustavou. Lamelové chladiče na bocích motoru jsou odstraněny a nahrazeny chladičem nad baldachýnem. Zbarvení řadí stroj do období 1927-29.
     Na podzim roku 1923 zalétal šéfpilot továrny Aero nový letoun, pozorovací dvoumístný dvouplošník klasických tvarů. Nikdo nemohl tušit, že se tehdy dostal do vzduchu první člen početné rodiny dalších odvozených typů a variant, která postupně proslavila továrnu Aero nejen doma. Typ byl vojáky objednán v několika sériích v celkovém počtu 94 kusů. Na výrobě části se podílel Letov. Stroje měly nepříjemný vstup do služby, neboť krátce po zavedení byla továrna i MNO nařčeny, že stroje byly objednány jen na základě výkresů (to byla pravda), zakázka MNO byla šita na míru pro tento typ a stroj nemá potřebnou pevnost. Trup byl zesílen a plukovník Fiala opustil funkci. Kladným přínosem aféry bylo zavedení soustavných pevnostních zkoušek stavěných letadel. Ať už byly za zakázkou úplatky či ne, naše letectvo dostalo velmi dobrý stroj. Byl rychlý, snadno ovladatelný, stabilní s dostatečným výkonem motoru. Oproti předcházejícím strojům to byla pro piloty příjemná změna. Stroj měl jedinou větší vadu, neustále mu kvůli vibracím motoru praskaly lamelové chladiče na bocích motorového krytu, kde měly minimální aerodynamický odpor. Problém byl vyřešen instalací skříňového chladiče nad baldachýn horního křídla. Ten však už svým velkým odporem trochu zhoršil dobré letové vlastnosti. Vzhledem k počtu dodaných kusů stroj musel sloužit u všech tří tehdejších leteckých pluků. Spolehlivě sloužily do konce dvacátých let, kdy byly po vyřazení odprodávány aeroklubům. A-12 byla i první čs. konstrukcí, která získala mezinárodní rekord. Z tohoto typu vznikl výměnou motoru ještě úspěšnější A-11. Jednu A-12 krásně zrestaurovanou si můžete prohlédnout v expozici ve Kbelích.
Technický popis - dvoumístný, jednomotorový, vzpěrový víceúčelový dvouplošník. Kostra trupu a OP kovová, křídla ji měla dřevěnou. Vše potaženo plátnem, příď s motorem duralovými plechy. Řadový motor, dvoulistá, dřevěná vrtule. Podvozek samozřejmě pevný, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - stroje dostaly standartní tříbarevnou kamufláž zelená, hnědá, okr/hliník. Praporové výsostné znaky, motorové plechy v barvě duralu, alespoň zpočátku. Tvarování dělících čar barevných polí na tomto typu bylo dosti členité. Na obvyklých místech praporové znaky, na trupu znak jednoho ze tří pluků u nichž byly zařazeny, nebo prázdný obdélník VLU. V roce 1927 stroje dostaly kamufláž khaki/hliník a kruhové kokardy. Stroje účastnící se vcelku úspěšně rychlostních závodů měly na trupu a spodku křídel bílé a černé závodní čísla.

ZÁKLADNÍ     TTD

Rozpětí

12,80 m

Délka

8,30 m

Nosná plocha

36,50 m2

Hmotnost prázdná

1080 kg

Motor

Maybach Mb-IVa - 176 kW

Maximální rychlost

201 km/h

Dolet

760 km

Dostup

7 500 m

Stoupavost

3,4 m/s

Výzbroj

1 x Vickers 7,7 mm
2 x Lewis 7,7 mm
200 kg pum

MODELY 1:72
firmanázevprovedenídoba vzniku poznámka
RVHPAero A-12resinpolovina 90. letmodel je o poznání kvalitnější než první resiny RVHP, ale stále má příliš tlusté odtokové hrany a vcelku kvalitní povrch znehodnocují poměrně velké bublinky.
MH VacuAero A-12vacu???obrysovou přesnost jsem zatím neporovnával, jako každý vacu bez doplňkových dílů jiné technologie je na něm spousta práce, lze postavit i jiné verze (A-11, 22, 29 ..)
PODKLADY
Čs. letadla IV. Němečekfoto, text
Vzduch je naše mořeJ.Rajlich, J.Sehnalfoto, text, bokorysy
Čs. letectvo 1918-1924J.Rajlich, J.Sehnalfoto,
Aero 1919-1999P. Kučerafoto,
Letadla čs. pilotůV. Šorelbarevný bokorys, text
LK 24/82barevné foto ze Kbel
LK 5/87foto
LK 1/95foto, výkres, článek, data

Zpět na výběr typů

Zpět na hlavní stránku