AERO A-42

Oba prototypy A-42 prodělaly mnoho změn, hlavně v oblasti kabiny. V této podobě .... ... s vyvýšenou kabinou a aerodynamickými kryty kol....
.....se mi 2. prototyp jeví jako nejelegantnější. Podoba prototypu s  otevřenou kabinou.
Dosti nepřesný bokorys A-42.
     Při pohledu na elegantní tvary tohoto letounu se až nechce věřit, že pochází z roku 1930. Dva jeho prototypy byly urychleně dokončeny tak, aby se mohly zůčastnit prestižních závodů státy Malé dohody a Polskem. Tento spěch měl prý negativní vliv na kvalitu strojů. Účast strojů byla zklamáním, skončili na osmém a dvanáctém místě. Pro srovnání - klasický dvouplošník Š-516, verze Š-16 se stejným motorem jako měly A-42 skončil druhý! Pro smazání špatného dojmu Aero zahájilo po návratu strojů tažení za získáním rekordů. Rotmistr Svozil jich získal šestnáct národních a pět mezinárodních v několika třídách. Až do poloviny roku 1932 probíhaly zkoušky stroje ve VLÚS v Letňanech. Bohužel nedostaků bylo mnoho a některé se prostě nepodařilo odstranit. Dosti se měnila kabina, postupně se snažili zlepšit výhled z ní jejím vyvýšením případně odkrytím. Délka vzletu a přistání byla neúnosná, stroj neuměl plochou zatáčku, což byl pro bombardér závažný nedostatek, prostory osádky se komisi zdály příliš stísněné, malá účinost směrovky a chvění OP.... Vojáci stroje nepřijali a žádali odstranění závad a instalaci celokovového křídla. Aerovka se v době nedostatku práce snažila vyhovět, ale spolupráce na kovovém křídle s firmou Rohrbach ji úspěch nepřinesla. MNO v prosinci 1932 nad A-42 zlomilo hůl a zrušilo objednávku zdokonalené verze. Plně se projevila nezkušenost našich továren se zpracováním kovů pro stavbu letounů. Je smutné, že tak pokrokový a elegantní letoun nedospěl k sériové výrobě a továrna Aero se tak znovu vrátila k dvouplošníkům, jež produkovala déle než bylo zdrávo...
Technický popis - třímístný, jednomotorový, samonosný hornoplošník. Kostra trupu z ocelových trubek, křídlo bylo celodřevěné včetně potahu. Krycí plechy motoru duralové. Řadový motor poháněl třílistou vrtuli. Podvozek pevný, záďový, s ostruhou.
Barevné provedení - oba prototypy byly ve standartní kamufláži khaki/hliník. Na trupu a křídlech zespodu se během závodů objevila závodní čísla. V dalším období se na trupu objevil bílý obdélník a označení z období zkoušek ve VLÚS, tedy bílé písmeno s hranatých tvarů a bílé rovněž hranaté číslo 38.

ZÁKLADNÍ     TTD

Rozpětí

20,80 m

Délka

13,80 m

Nosná plocha

54,00 m2

Hmotnost prázdná

2940 kg

Motor

Isotta Fraschini "Asso" - 588 kW

Maximální rychlost

270 km/h

Dolet

1200 km

Dostup

7 000 m

Stoupavost

1,6 m/s

Výzbroj

2 x vz. 28 7.92 mm pohyb.


MODELY 1:72
firmanázevprovedenídoba vzniku poznámka
LegatoAero A-42resin1999 kabiny jsou bohužel "kouřové", plusem jsou alternativní díly pro oba prototypy, jednoduché plechy, obtisky nejsou příliš kvalitní, ale asi byla vydána oprava.
PODKLADY
Letadla čs. pilotůV. Šorelbarevný bokorys, byť nepřesný, text
Čs. letadlaV. Němečekvýkres, foto, textjediný mně známý kompletní výkres
Aero 1919-1999P. Kučerafoto, text
Vzduch je naše mořeJ. Rajlich, J. Sehnalfoto, text, bokorys

Zpět na výběr typů

Zpět na hlavní stránku