AERO Ab-101

Ab-101. Někomu může připadat bojovné, někomu komické Letící Ab-101 v odbobí záříjové mobilizace.
Ab-101.44  6. LP, 73. letka, rok 1938 Ab-101  5. LP, 75. letka, 1938
     Při výrobě série A-101 MNO rozhodlo o zabudování tehdy standartního moderního motoru našeho letectva HS 12Ydrs do jednoho draku . Chtělo tak získat výkonný lehký bombardér pro dozbrojení letek až do příchodu moderních konstrukcí. Po odprodeji A-101 do Španělska nastal kritický nedostatek strojů u lehkých bombardovacích letek . MNO stálo před dilematem, zda Ab-101 jehož výkony velmi zaostávali za očekávanými objednat a získat tak zastaralý stroj na němž by mohl výcvik pokračovat, či zda v období narůstající politické krize počkat na dodávky moderních konstrukcí jejihž vývoj probíhal (A-300) nebo se rozbíhala licenční výroba (B-71) a přerušit tak výcvik. Nakonec zvolilo menší zlo a postupně objednalo 64 ks Ab-101, jehož prototyp vzlétl v září 1935, ačkoliv nad typem nejásalo. Nepodařilo se totiž u něj oproti předpokladům zvýšit rychlost, vzrostla pouze stoupavost a dolet, zlepšila se možnost operovat z krátkých letišť a stroj unesl při přetížení větší náklad než předchůdce. Mobilizace se dočkalo 60 kusů, jež byly prakticky nepřetržitě od května na polních letištích pod širým nebem. A vliv počasí se projevil velmi nepříjemně na dřevěné kostře křídel. Došlo k výrazným deformacím jež vedly k dalšímu poklesu výkonů a k nařízenému omezení maximální rychlosti na 300 km/h. Toto omezení typ už předem vyloučilo z původně předpokládaných bitevních náletů a prakticky nedávalo posádkám v boji téměř žádnou šanci na přežití.

Technický popis - dvoumístný, jednomotorový, vzpěrový dvouplošník. Dřevěná kostra křídel potažena plátnem, kovová trupu a OP kromě krycích plechů na přídi také plátnem. Řadový motor poháněl dvoulistou, dřevěnou vrtuli. Podvozek samozřejmě pevný, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - letouny měly standartní nátěr khaki/hliník, na křídlech a SOP kokardy, na trupu označení 5. a 6. LP a písmeno letky s číslem stroje.

ZÁKLADNÍ     TTD

Rozpětí

17,00 m

Délka

12,50 m

Nosná plocha

58,70 m2

Hmotnost prázdná

2 330 kg

Motor

Praga HS 12Ydrs - 632 kW

Maximální rychlost

260 km/h

Dolet

950 km

Dostup

7 500 m

Stoupavost

3,3 m/s

Výzbroj

1 x vz.28 nebo 30 7,92 mm pevný
2 x vz.30 7,92 mm pohyb.
600-1100 kg pum

MODELY 1:72
firmanázevprovedenídoba vzniku poznámka
není mi znám žádný model tohoto letounu.
PODKLADY
Čs. letadla IV. Němečekfoto, text,
Vzduch je naše mořeJ.Rajlich, J.Sehnalfoto, text, bokorysy
LK 18-20/88monografie
Čs. letectvo v roce 1938M. JohnBaroko&Fox, 1996

Zpět na výběr typů

Zpět na hlavní stránku