AVIA BH-21

B-21 v letu B-21 na lyžích s praporovými znaky a khaki kamufláží !
B-21 3. LP s individuálním označením letounu B-21 štábního kapitána F. Malkovského byla natřena na horních plochách rudě a podle toho dostal i on svou přezdívku - Rudý ďábel.
Jedna z licenčně vyrobených belgických B-21. Bílý obdélník a číslo jsou manévrovým označením B-21.

     Jednomístný, jednomotorový, stíhací dvouplošník. Byl vyvinut z typu BH-17, což byl první sériově vyráběný stíhací dvouplošník firmy Avia. Prototyp BH-21.1 prvně vzlétl 24.  února 1925 s pilotem Fritschem. K jednotkám přicházely tyto obratné a ovladatelné stíhačky od června 1925. Hromadná výroba v letech 1925-28 umožnila masivní přezbrojení stíhacích letek budovaného letectva domácím typem. Letoun svými letovými vlastnostmi a možnostmi v podstatě umožnil rozvoj československé akrobacie a její nástup na evropskou scénu. Souběžně byla též vyráběna konkurenční stíhačka Letov Š-20. Tento stroj předstihoval Avii v rychlosti a měl technologický náskok svou smíšenou stavbou, ale jinak si oblibu nezískal. Stíhačky BH-21 sloužily spolehlivě až do své náhrady Aviemi Ba-33 na počátku 30. let Jejich největším handicapem byly zpočátku poruchy palivové instalace, ke konci služby pak problémy způsobovala právě dřevěná konstrukce hlavně trupu. Ještě v roce 1934 byla vyrobena malá neozbrojená série těchto strojů určená k výcviku označená Bš-21. Firmou Avia vyrobeno celkem 139 ks, z nich používalo CSAF 137 ks a dalších 44 ks bylo vyrobeno v licenci v Belgii. Z BH-21 bylo vyvinuto několik dalších verzí a typů - cvičná varianta BH-22, lišící se slabším motorem a drobnými úpravami, rychlostní speciál BH-21R, BH-21J - verze s hvězdicovým motorem Jupiter a další. Vojenské označení typu bylo B-21.

Technický popis - jednomístný, jednomotorový, vzpěrový dvouplošník. Dřevěná kostra trupu potažena překližkou, dřevěná kostra křídla k druhému nosníku taktéž potažena překližkou, jako celek plátnem. Řadový motor, dvoulistá, dřevěná vrtule. Podvozek samozřejmě pevný, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - letouny měly standartní tříbarevnou kamufláž té doby - hnědá, okr, zelená/hliník. Standartní praporové znaky na obvyklých místech - konce křídel a SOP. Po roce 1926 dostaly stroje zbarvení khaki/hliník, v němž většina dosloužila do konce své životnosti. Letoun št.kpt. Malkovského měl barvu khaki nahrazenu rudou barvou, letoun Fr. Nováka byl celý stříbrný.

ZÁKLADNÍ     TTD

Rozpětí

8,90 m

Délka

6,87 m

Nosná plocha

21,96 m2

Hmotnost prázdná

764 kg

Motor

Škoda HS 8Fb - 221 kW

Maximální rychlost

246 km/h

Dolet

550 km

Dostup

7 700 m

Stoupavost

6,4 m/s

Výzbroj

2 x Vickers 7,7 mm

MODELY 1:72
firmanázevprovedenídoba vzniku poznámka
KoProAvia B-21vstřikovanýpolovina 90. letprůměrný model
Pro tento model jsem vytvořil sadu obtisků "ALPS". Náhled najdete na těchto stránkách.
PODKLADY
Čs. letadla IV. Němečekfoto, text, výkres
Vzduch je naše mořeJ.Rajlich, J.Sehnalfoto, text, bokorysy
Letadla čs. pilotůV. Šorelbarevný bokorys, text
LK 1,2/83malé letectvovýkresy, foto, text, bokorysy
LK 1/74monografievýkres, foto, text, bokorysy
Triáda J. Krumbach výkres, foto, bokorysy




Avia B-21.96 "Rudý ďábel", 1. LP, 1930, Praha, pilot Fr. Malkovský,

Model 1:72 - KoPro --- postaven červenec 1998
Barvy Agama, Humbrol, Revell, obtisky ze stavebnice
model BH-21 Malkovsky zezadu model BH-21 Malkovsky z boku
model BH-21 Malkovsky z osme model BH-21 Malkovsky zepredu
model BH-21 Malkovsky zepredu

Následující dvě fotografie jsou staženy odněkud z internetu a já nevím odkud.
Proto jsem nemohl požádat jejich autora o povolení. Pokud je jejich autor pozná, mohl by se mi ozvat?
Dal jsem je sem jako vhodné doplnění klasickým kamuflážním schematem.

cizí model BH-21 cizí model BH-21
     Není to zrovna špičkový model, ostatně jako téměř nic od KP, ale s trochou snahy, tmelu a brusného papíru .... Největším problémem se mi jeví trupové vzpěry, (vždy posunuté poloviny) a vtaženiny na chladiči. Další problémy způsobuje výřez pro VOP. Obrovským záporem jsou mizerné obtisky z Hradošťských zásob, které jsem viděl v prodeji ještě deset let po revoluci!!! Pro mne už naštěstí řešení problému představují obtisky z Alpsky, dokonce jsem si vytvořil sadu pro stroj belgického letectva. Teď už jen ho postavit. Původní model obsahuje kamufláž na čtyři stroje :-

Zpět na výběr typů

Zpět na hlavní stránku