Hansa-Brandenburg C.I

Poněkud neobvyklý pohled na "velký Branďák" na letišti v Chebu. H-B C.I 27.47, bokorys máte o trochu níže.
Tato H-B C.I byla jedním z prvních čs. letadel. V této podobě je zajímavá původní rakouskou kamufláží, písmenem a číslem na trupu, výsostnými znaky ČSR typu "A" na křídlech a SOP a kokardou typu "C" na trupu. H-B C.I 27.47 (číslo je v tmavém pruhu na trupu, ale ani na originále není téměř vidět) vyrobený firmou Phönix v rakouské kamufláži, ale již v čs. službách.
H-B C.I vyrobený firmou Ufag vypadal v roce 1922 po opravě u Aera takto. Na trupu zůstalop původní rakouské typové a kusové označení. Jedna z původních H-B C.I prý létala v tomto celočerném zbarvení. Sloužila pro výcvik v nočním létání a přezdívali ji prý "Černá Máry". Naprosto unikátní je aplikace čísla do bílého obdélníku na trupu. S fotografickým důkazem existence tohoto stroje jsem se však bohužel zatím nesetkal.

     Jak už jsem konstatoval na stránkách věnovaných čs. kopiím strojů Hansa-Brandenburg C.I a B.I, v počátcích čs. letectví hrály tyto dva typy jednoznačně největší roli v běžném provozu i během bojů s Polskem a Maďarskem. Největší však asi sehrály při výcviku nových pilotů. Byly to typické stroje pro všechno - sloužily pro výcvik, jako kurýrní, pozorovací, průzkumný, bombardovací, bitevní. Jejich obliba u nás jen navázala na oblibu v rakouském letectvu. To jej používalo ve velkých množstvích vyráběných u několika továren v mocnářství. Vzniklo mnoho výrobních sérií s drobnými odchylkami v tvarech draku a s různými motory. Byl to asi nejrozšířenější typ letadla v R-U, nicméně typ zde byl vyráběn v licenci. Původně šlo totiž o německý stroj, koneckonců továrna Hansa-Brandenburg je německá. Typ vznikl v průběhu roku 1916 a na jeho konstrukci se podílel E. Heinkel, posléze proslavený konstruktér strojů nacistického Německa. Celke snad bylo vyrobeno 1258 ks C.I. Bohužel ač je to slavný stroj, já na něj příliš podkladů nemám, takže nejsem schopen uvést další podrobnosti. K nám se stroje dostaly jednak převzetímu v Čechách skladovaných a opravovaných strojů Rakousko-Uherského letectva, jednak se na několika strojích vrátili čs. letci domů z fronty a 15 ks H-B C.I a B.I bylo zakoupeno v Rakousku po válce. Sloužily u nás stroje vyráběné UFAGem v sériích 169, 269, 369 a Phönixem v sériích 23, 26, 27, 129, 229 a 329. K jejich pohonu sloužilo mnoho druhů motorů, asi není nutné zde všechny vypočítávat. Jak v R-U letectvu, tak i v našem byly stroje velmi oblíbeny pro svou stabilitu, snadnou pilotáž a z toho vyplývající bezpečnost. Vzhledem k výrobě čs. bezlicenčních kopií je na fotografiích občas obtížně určitelné, zda jde o originál, či již o některé Aero.

Technický popis - Celodřevěný dvoumístný, jednomotorový, vzpěrový víceúčelový dvouplošník. Kostra trupu potažena překližkou kromě motorových krytů, křídlo potaženo plátnem. Ocasní plochy měly kostru z ocelových trubek, šlo o desku bez profilu potaženou plátnem. Řadový motor, dvoulistá, dřevěná vrtule. Podvozek samozřejmě pevný, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - Stroje se u nás vyskytovaly v několika původních R-U kamuflážích z nichž dvě máte na připojených bokorysech a stroje, jenž se dožily a přežily léta 1922-23 obvykle prošly generální opravou a obdržely tříbarevné kamuflážní schéma. Na tomto typu se díky jeho početnosti a dostupnosti ihned po vzniku ČSR objevuje asi nejvíce různých kombinací výsostných znaků a označení čísly a písmeny na trupu. Není ani neobvyklá kombinace různých typů kokard na jednom stroji a je známa i fotografie stroje z něhož je vidět pouze část křídla, a jenž má jako výsostný znak asi rudý kalich na bílém štítě.

ZÁKLADNÍ     TTD

Rozpětí

12,30 m

Délka

8,40 m

Nosná plocha

37,50 ? m2

Hmotnost prázdná

886 kg

Motor

Hiero L - 169 kW

Maximální rychlost

158 km/h

Dolet

vytrvalost 3 hod.

Dostup

5 000 m

Stoupavost

?,? m/s

Výzbroj

1 x 8mm Schwarzlosse pevný
1 x 8mm Schwarzlosse pohybl.
170 kg pum

MODELY 1:72
firmanázevprovedenídoba vzniku poznámka
vyskytují se resin modely Brandenburgů C.I různých sérií
PODKLADY
Vzduch je naše mořeJ.Rajlich, J.Sehnalfoto, text
Čs. letectvo 1918-1924J.Rajlich, J.Sehnalfoto,
Čs. křídla 1918-1939J. Krumbach LK 1975-77

Zpět na výběr typů

Zpět na hlavní stránku