LETOV Š-28, Š-128, Š-228

Prototyp Š-28 za letu. Prototyp Š-28
sériový Š-128 zařazený u 1. LP sériový Š-128
předchůdce Š-228 předváděcí prototyp Š-128.
Š-128 S devítihranným prstencem na motoru. čtyři  Š-228 pro Estonsko.

     V roce 1929 vznikl v Letovu návrh průzkumného a lehkého bombardovacého letounu Š-28. Ještě v témže roce se projekt dočkal realizace v podobě prototypu. Při zkouškách se však projevil nedostatečný výkon motoru Walter Castor. Co vedlo konstruktéry k použití výkonu jen 240 koné není nikde zmiňováno, ale byl to dosti podivný krok. Armáda převzala jen prototyp a ten pak sloužil k výcviku. Nejprve u cvičné letky 1. LP v Praze až do roku 1934, poté další tři roky u cvičné letky 2. LP v Olomouci. V roce 1937 jej odkoupila olomoucká pobočka MLL a až do havárie v následujícím roce používala jako vyhlídkový pro čtyři pasažéry. Jeho přezdívkou "holub mírný" vojenští piloti vcelku jednoznačně vyjádřili svůj názor na bojovou hodnotu typu. V roce 1930 vznikla verze Š-128 jako pokus o modernizaci původní koncepce s podstatně silnějším motorem Jupiter. Podvozek dostal dělenou osu. V letech 1932 až 1933 Letov postavil celkem devatenáct kusů, opět však jako nouzovou práci továrny. Šestnáct převzalo naše letectvo. První série tvořená čtyřmi kusy byla zařazena na konci roku 1933 ke cvičné letce 1. LP, druhá série byla po převzetí v prosinci 1934 zařazena k cvičné letce 2. LP, později vytvořili výzbroj 14. pozorovací letky 2. LP. Ke 2. LP byly staženy i stroje 1. série, později naopak 1. LP dostal šest strojů, ostatní zůstaly v Olomouci u 2. LP. Ale ani tyto stroje stejně jako předchůdce žádné nadšení nevyvolaly. Přesto sloužily spolehlivě, odepsány po havárii byly za celou dobu služby u čs. letectva tři. Prototyp Š-128 s ještě silnějším motorem G-R Mercure (515 kW) byl předváděn v Pobaltí a vyvolal zájem Estonska. To si vyžádalo některé úpravy. Za základ nové verze byl vzat pátý sériový Š-128. Hlavní viditelné změny se týkaly podvozku, když hlavní podvozková vzpěra byla uchycena v trupu mnohem výše. Vzrostla tím stabilita stroje při pojíždění na nerovném povrchu. Letov tedy dodal Estonsku čtyči stroje v provedení označovaném Š-228E v roce 1932 a zůstal mu prototyp teď označovaný Š-228 či dříve Š-128SM. Ten dále předváděl v Pobaltí a přilehlém okolí. Tentokrát projevilo zájem Finsko i přes havárii stroje během předváděcího turné. Požadovalo další změny a projevilo zájem o dvanáct strojů s následnou vlastní licenční výrobou. V Letovu tedy vznikal nový prototyp pro Finsko. Nakonec vznikl vpodstatě nový stroj pod označením Š-328. Ale to už je jiná historie .

Technický popis - Dvoumístný, jednomotorový, vzpěrový dvouplošník. Kostra stroje kovová, potažená plátnem kromě duralové kapotáže motoru. Hvězdicové motory, dvoulistá, dřevěná vrtule. Podvozek samozřejmě pevný, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - Letovy Š-28 a Š-128 čs. letectva byly v klasické khaki/hliník kamufláži. Výsostné znaky a označení pluku, letky a stroje na obvyklých místech. Označení prototypu během jeho služby u VLU mi není známo. Š-228 pro Estonsko byly v barvě hliníkové, na trupech černá, modře stínovaná čísla 137 až 140, na směrovce trikolora v pořadí barev odshora modrá, černá, bílá, stejné pořadí barev měly i "soustředné" trojůhelníky výsostných znaků na křídlech.

ZÁKLADNÍ     TTD    Š-28

Rozpětí

13,20 m

Délka

9,90 m

Nosná plocha

40,00 m2

Hmotnost prázdná

942 kg

Motor

Walter "Castor" - 176 kW

Maximální rychlost

195 km/h

Dolet

650 km

Dostup

5 300 m

Stoupavost

5,5 m/s

Výzbroj

pravděpodobně nebyla namontována

ZÁKLADNÍ     TTD    Š-128

Rozpětí

13,20 m

Délka

9,50 m

Nosná plocha

40,00 m2

Hmotnost prázdná

1095 kg

Motor

G-R "Mercure" VII - 368 kW

Maximální rychlost

260 km/h

Dolet

800 km

Dostup

7 300 m

Stoupavost

5,5 m/s

Výzbroj

1x vz.28 pevný
2x vz.28 pohyblivý.

ZÁKLADNÍ     TTD    Š-228

Rozpětí

13,20 m

Délka

9,50 m

Nosná plocha

40,00 m2

Hmotnost prázdná

1478 kg

Motor

G-R "Mercure" VII- 368 kW

Maximální rychlost

258 km/h

Dolet

800 km

Dostup

7 700 m

Stoupavost

5,6 m/s

Výzbroj

????????

MODELY 1:72
firmanázevprovedenídoba vzniku poznámka
není mi znám žádný model těchto typů  
PODKLADY
L+K 5/1998?Článek, foto?
Čs. letadla IV. Němečekfoto, text
Vzduch je naše mořeJ.Rajlich, J.Sehnalfoto, text, bokorysy

Zpět na výběr typů

Zpět na hlavní stránku