Letov Š-4

Š-4 u bojové jednotky - 3x.letka 1. LP Š-4 po rekonstrukci.
Pravděpodobně prototyp Š-4 Š-4 po rekonstrukci
Detail na výhodně tvarovaný, ale problematický chladič Š-4
Š-4 u bojové jednotky - 3x.letka 1. LP Š-4 už jako cvičný stroj po přestavbě

     V noci na 5. listopad 1921 zničil v Letovu požár kromě budov i téměř dokončené prototypy stíhacích letounů Š-4 a Š-3. Nicméně firma se nevzdala a typy Š-3 a Š-4 vznikly znovu. Počátkem roku 1922 stál nový prototyp značený Š-HS-1.01 na startu. Po absolvování zkoušek jej vojáci objednali v sérii 20 ks. Několik strojů v sérii dostalo označení Š-4a, slabší motor, byly odlehčeny a neměly výzbroj. Tyto stroje v našem letectvu fakticky založily zvyklost doplňovat stíhací stroj ve službě jeho hospodárnější cvičnou variantou. V provozu se stroje Š-4 příliš neosvědčili, hlavně kvůli nespolehlivosti účelně tvarovaných chladičů obepínajících prstencově příď stroje. Důvodem toho, proč chladiče tekly a praskaly byly vibrace přenášené na ně od motoru. Zařazeny byly k 3x. letce 1. LP, ale pro svou nespolehlivost byly brzy staženy a podrobeny rekonstrukci. Při ní dostaly všechny stroje slabší motor a jiné ocasní plochy. Poté dosloužily jako cvičné v Chebském LU.

Technický popis - Jednomístný, jednomotorový, vzpěrový dvouplošník. Kostra křídel dřevěná, trupu a OP již snad kovová. Potah plátěný až na pár krycích plechů. Řadový motor, dvoulistá, dřevěná vrtule. Podvozek samozřejmě pevný, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - Letovy Š-4 dostaly samozřejmě tříbarevnou kamufláž hnědá,okr,zelená/hliník. Na SOP a křídlech praporové výsostné znaky. Vzhledem k tomu, že stroje vydržely u jednotky o něco déle než BH-3, dočkaly se i nanesení plukovního znaku na trup. V LU pak létaly stroje v hliníkovém nátěru všech ploch. Zda všechny, či si některé zachovaly tříbarevnou kamufláž nevím. Na trupu pak bílý obdélník s černým lemem - znak LU, na křídlech a sop kruhové kokardy s červeným lemem.

ZÁKLADNÍ     TTD

Rozpětí

8,10 m

Délka

6,43 m

Nosná plocha

16,43 m2

Hmotnost prázdná

673 kg

Motor

HS 8Ba - 162 kW

Maximální rychlost

230 km/h

Dolet

500 km

Dostup

5 500 m

Stoupavost

3,8 m/s

Výzbroj

2 x Vickers 7,7 mm pevný


MODELY 1:72
firmanázevprovedenídoba vzniku poznámka
zatím jsem neviděl žádný model tohoto stroje 
PODKLADY
Čs. letadla IV. Němečekfoto, text
Vzduch je naše mořeJ.Rajlich, J.Sehnalfoto, text, bokorysy
Čs. letectvo 1918-1924J.Rajlich, J.Sehnalfoto, text, bokorys

Zpět na výběr typů

Zpět na hlavní stránku