AERO A-26

pravděpodobně zakopnutí A-26.3 od 2. letky 1. LP dne 14.7.1926
Bohužel více kvalitních fotek a bokorysy A-26 ve vojenských službách nemám.
     V počátcích čs. letectví hrály jednoznačně největší roli letouny Brandenburg verzí B.I a C.I, různých výrobních sérií. Byly to typické stroje pro všechno, účastnili se bojů proti Maďarům i proti Polákům, sloužily pro výcvik, jako kurýrní, pozorovací, průzkumný, bombardovací, bitevní. Jejich obliba u nás jen navázala na oblibu v rakouském letectvu. Protože domácí výroba nebyla schopna dodat podobný nenáročný a mnohoúčelový typ a takovým nebyl ani Salmson Sal2A, jediný jiný typ dostupný v potřebném množství, pokusilo se MNO získat další tyto stroje. Již dohodnutý a částečně realizovaný nákup v Rakousku byl překažen spojeneckou komisí a tak MNO zvolilo stejný postup jako u Aera Ae-10. Tedy okopírování a výrobu v tuzemské továrně. Vzniklo tak celkem 25 strojů A-14, 24 kusů A-15 a 23 kusů Aero A-26. V jeho případě šlo o kopii Bra-26 s motorem BMW IIIa. Letectvo je zařadilo jako bitevní letouny (nevím, co ospravedlňovalo toto zařazení). Velmi brzy však přešly do role, která jim příslušela spíš - výcvik, speciálně pro lety bez vnější viditelnosti. Po vyřazení po nich opět velmi rády sáhly aerokluby. Aero A-26 pro svůj slabší motor obdrželo přezdívku "malý branďák". Víc jsem bohužel o tomto stroji a jeho službě zatím nezjistil.
Technický popis - celodřevěný dvoumístný, jednomotorový, vzpěrový víceúčelový dvouplošník. Kostra trupu potažena překližkou kromě motorových krytů, křídlo potaženo plátnem. Ocasní plochy měly kostru z ocelových trubek, šlo o desku bez profilu potaženou plátnem. Řadový motor, dvoulistá, dřevěná vrtule. Podvozek samozřejmě pevný, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - stroje byly dodány ve standartní tříbarevné kamufláži zelená, hnědá, okr/hliník. Praporové výsostné znaky, motorové plechy v barvě duralu.

ZÁKLADNÍ     TTD

Rozpětí

12,30 m

Délka

8,30 m

Nosná plocha

38,50 m2

Hmotnost prázdná

882 kg

Motor

BMW IIIa - 136 kW

Maximální rychlost

158 km/h

Dolet

420 km

Dostup

6 000 m

Stoupavost

2,2 m/s

Výzbroj

1 x Vickers 7,7 mm
2 x Lewis 7,7 mm


MODELY 1:72
firmanázevprovedenídoba vzniku poznámka
model A-26 mi není znám.
PODKLADY
Čs. letadla IV. Němečekfoto, text
Vzduch je naše mořeJ.Rajlich, J.Sehnalfoto,
Čs. letectvo 1918-1924J.Rajlich, J.Sehnalfoto, bokorys
Aero 1919-1999P. Kučerafoto,

Zpět na výběr typů

Zpět na hlavní stránku