AERO A-300

A-300 A-300
A-300 A-300
A-300 A-300
     V květnu 1936 továrna Aero dokončila jeden z projektů vojenské verze zdařilého civilního stroje A-204. Pod původním označením projektu A-206 se skrýval projekt bombardovacího letounu využívající stejné křídlo. MNO si vyžádalo některé změny a projekt se zapracovanými změnami dostal označení A-300. Model stroje byl předváděn na národní letecké výstavě v roce 1937, bohužel prototyp byl dokončován až v roce 1938. První let uskutečnil prototyp ještě s pevným podvozkem v dubnu 1938, oficiální zkoušky byly zahájeny po dokončení stroje až v létě. Hned od počátku byly jasné vysoké kvality stroje. Vysoká rychlost, snadná ovladatelnost a dobré letové vlastnosti spolu s nízkou výrobní náročností byly nejlepšim doporučením k zavedení do výzbroje našeho letectva. Stroj měl v průzkumné variantě dolet až 1800 km, s 900 kg pum dolétl 1400 km, s tunovým nákladem pak 900 km. Zajímavá byla zatahovací kulometná věž za kabinou. V zataženém stavu z ní vyčuhoval nad obrys trupu jen malý kapkovitý výstupek umožňující střelci pozorovat oblohu. Ještě v roce 1938 započala stavba dvou dalších prototypů a počítalo se se stavbou patnácti kusů počáteční série. Vojenské označení mělo být B-72 a stroj měl co nejdříve nahradit ve výrobě mnohem náročnější Avii B-71. Co MNO vedlo k zamýšlené změně v pravidlech označování typů se mi nepodařilo dosud zjistit. Po Mnichovu se v ovzduší celkové rezignace od přípravy výroby ustoupilo a v úvahu připadala jen pro zahraničního zájemce. Vážný zájem o stroj projevovalo Řecko, okupace tomu zabránila a Němci stroj odvezli, zkoušeli a poté zničili.

Technický popis - čtyřmístný, dvoumotorový dolnoplošník. Letoun byl typické stavby Aerovky - trup z ocelových trubek pokrytý dřevěnou karosérií a plátnem, dřevěná kostra křídel potažena překližkou. Hvězdicové motory poháněly třílisté kovové vrtule. Podvozek zatahovací záďového typu s ostruhovým kolečkem.
Barevné provedení - zbarvení prototypu je udáváno jako khaki na všech plochách. Na standartních místech čs. kokardy, na trupu bílé označení VTLÚ s5. Původní vzhled kokard byl bez lemu, v průběhu zkoušek byly kokardy přetřeny a lemovány, na SOP se mírně posunuly.

ZÁKLADNÍ     TTD

Rozpětí

19,05 m

Délka

13,50 m

Nosná plocha

45,50 m2

Hmotnost prázdná

4 337 kg

Motor

Bristol Mercury IX - 610 kW

Maximální rychlost

456 km/h

Dolet

až 2 200 km

Dostup

9 400 m

Stoupavost

9,5 m/s

Výzbroj

3 x vz.30 7,92 mm
1000 kg pum

MODELY 1:72
firmanázevprovedenídoba vzniku poznámka
MPMAero A-300vacu + shortrun dílyzřejmě konec 70. letPřesnost není stoprocentní, ale dá se z něj postavit pěkný model tohoto krásného stroje. Model vytvořili košičtí modeláři, v roce 1989 si jej bylo možno objednat, pár let po revoluci jej distribuovala MPM, dnes se už nevyrábí.
PODKLADY
Čs. letadla IV. Němečekfoto, text,
Vzduch je naše mořeJ.Rajlich, J.Sehnalfoto, text, bokorysy
LK 1,2/81monografie a malé letectvo text, foto, výkres a barevné schema
Aero 1919-1999P. Kučerafoto
Čs. letectvo v roce 1938M. JohnBaroko&Fox, 1996text

Zpět na výběr typů

Zpět na hlavní stránku