AERO A-32, AP-32, APb-32

APb-32 APb-32
AP-32 AP-32 3. leteckého pluku

     Na stránce věnované Aeru A-11 jsem zmínil verzi A-11J s motorem Jupiter. Z této verze byl po nezbytných úpravách zahrnujících mimo jiné zmenšení nosné plochy vyvinut rychlý dvoumístný typ vhodný pro bitevní a doprovodnou stíhací službu. MNO objednalo tři prototypy a 31 dvoumístných stíhacích strojů. Poslední kusy byly dodány v roce 1931. Stroj mohl nést 120 kg pum a byl vyzbrojen dvěmi pevnými kulomety Vickers a dvojicí pohyblivých Lewisů. Později byly zbraně nahrazeny kulomety vz.28, což nebylo nic jiného než Lewis a Vickers upravené na ráži 7,92 mm. O stroj projevilo zájem Finsko, spokojený uživatel A-11 a objednalo 16 kusů. Dostalo je v roce 1929. Aero mezitím upravilo typ do podoby bitevníku AP-32 s dělenou osou podvozku a vojáci objednali dalších 45 kusů. Poslední verzí byla APb-32 s výkonějším motorem Jupiter VI o 330 kW. Původní sérii 31 ks A-32 upravila továrna na standart AP-32. Výroba typu skončila rokem 1932. Stroje byly na svou dobu vcelku rychlé, nicméně dobré letové vlastnosti A-11 vzaly za své. Do pomocných úloh byly stroje převáděny ve druhé polovině třicátých let, v období Mnichova se sice u bojových letek ještě vyskytovaly, ale nikoli jako hlavní výzbroj. Čtyři stroje sloužily u tzv. Četnických leteckých hlídek. Zrekonstruovaný stroj lze vidět ve Kbelích.

Technický popis - dvoumístný, jednomotorový, vzpěrový víceúčelový dvouplošník. Kostra trupu a OP kovová, křídla ji měla dřevěnou. Vše potaženo plátnem, příď s motorem duralovými plechy. Hvězdicový motor, dvoulistá, dřevěná vrtule. Podvozek samozřejmě pevný, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - stroje dostaly standartní kamufláž khaki/hliník, kruhové výsostné znaky.

Více podrobností o strojích dodaných do Finska najdete na samostatné stránce. Jejím autorem je Miloš Kmeť, můj e-kolega a modelář. Má mé díky za obohacení informací k typu.

ZÁKLADNÍ     TTD (v závorce typ AP-32)

Rozpětí

12,40 (12,80) m

Délka

8,20 (8,14) m

Nosná plocha

36,50 (36,45) m2

Hmotnost prázdná

1046 (1072) kg

Motor

Walter Jupiter - 309 (330) kW

Maximální rychlost

226 (235) km/h

Dolet

770 (950) km

Dostup

5 500 (6 700) m

Stoupavost

2,8 (3,0) m/s

Výzbroj

2 x Vickers 7,7 mm
2 x Lewis 7,7 mm
120 kg pum

MODELY 1:72
firmanázevprovedenídoba vzniku poznámka
RVHPAero APb-32resinpolovina 90. letmodel patří k lepším z produkce RVHP, dvě výtky - motor je nepoužitelný a drát místo vzpěr křídel. Obtisky samozřejmě nejsou.
PODKLADY
Čs. letadla IV. Němečekfoto, text
Vzduch je naše mořeJ.Rajlich, J.Sehnalfoto, text, bokorysy
Aero 1919-1999P. Kučerafoto,
Letadla čs. pilotůV. Šorelbarevný bokorys, text
LK 4,8/91článek, foto, A-32 ve Finsku
LK 11/93barevné foto renovovaného stroje

Zpět na výběr typů

Zpět na hlavní stránku