Na stránce věnované Aeru A-11 jsem zmínil verzi A-11J s motorem Jupiter. Z této verze byl po nezbytných úpravách zahrnujících mimo jiné zmenšení nosné plochy vyvinut rychlý dvoumístný typ vhodný pro bitevní a doprovodnou stíhací službu. MNO objednalo tři prototypy a 31 dvoumístných stíhacích strojů. Poslední kusy byly dodány v roce 1931. Stroj mohl nést 120 kg pum a byl vyzbrojen dvěmi pevnými kulomety Vickers a dvojicí pohyblivých Lewisů. Později byly zbraně nahrazeny kulomety vz.28, což nebylo nic jiného než Lewis a Vickers upravené na ráži 7,92 mm. O stroj projevilo zájem Finsko, spokojený uživatel A-11 a objednalo 16 kusů. Dostalo je v roce 1929. Aero mezitím upravilo typ do podoby bitevníku AP-32 s dělenou osou podvozku a vojáci objednali dalších 45 kusů. Poslední verzí byla APb-32 s výkonějším motorem Jupiter VI o 330 kW. Původní sérii 31 ks A-32 upravila továrna na standart AP-32. Výroba typu skončila rokem 1932. Stroje byly na svou dobu vcelku rychlé, nicméně dobré letové vlastnosti A-11 vzaly za své. Do pomocných úloh byly stroje převáděny ve druhé polovině třicátých let, v období Mnichova se sice u bojových letek ještě vyskytovaly, ale nikoli jako hlavní výzbroj. Čtyři stroje sloužily u tzv. Četnických leteckých hlídek. Zrekonstruovaný stroj lze vidět ve Kbelích.
Technický popis - dvoumístný, jednomotorový, vzpěrový víceúčelový dvouplošník. Kostra trupu a OP kovová, křídla ji měla dřevěnou. Vše potaženo plátnem, příď s motorem duralovými plechy. Hvězdicový motor, dvoulistá, dřevěná vrtule. Podvozek samozřejmě pevný, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - stroje dostaly standartní kamufláž khaki/hliník, kruhové výsostné znaky.
Více podrobností o strojích dodaných do Finska najdete na samostatné stránce. Jejím autorem je Miloš Kmeť, můj e-kolega a modelář. Má mé díky za obohacení informací k typu.
ZÁKLADNÍ     TTD (v závorce typ AP-32) | |
Rozpětí |
12,40 (12,80) m |
Délka |
8,20 (8,14) m |
Nosná plocha |
36,50 (36,45) m2 |
Hmotnost prázdná |
1046 (1072) kg |
Motor |
Walter Jupiter - 309 (330) kW |
Maximální rychlost |
226 (235) km/h |
Dolet |
770 (950) km |
Dostup |
5 500 (6 700) m |
Stoupavost |
2,8 (3,0) m/s |
Výzbroj |
2 x Vickers 7,7 mm |
MODELY 1:72 | ||||
firma | název | provedení | doba vzniku | poznámka |
RVHP | Aero APb-32 | resin | polovina 90. let | model patří k lepším z produkce RVHP, dvě výtky - motor je nepoužitelný a drát místo vzpěr křídel. Obtisky samozřejmě nejsou. | PODKLADY |
---|---|---|---|---|
Čs. letadla I | V. Němeček | foto, text | ||
Vzduch je naše moře | J.Rajlich, J.Sehnal | foto, text, bokorysy | ||
Aero 1919-1999 | P. Kučera | foto, | ||
Letadla čs. pilotů | V. Šorel | barevný bokorys, text | ||
LK 4,8/91 | článek, foto, A-32 ve Finsku | |||
LK 11/93 | barevné foto renovovaného stroje |