Prvním opravdu dobrým a spolehlivým pozorovacím strojem čs. konstrukce bylo Aero A-12. Z něj se výměnou motoru
Maybach za modernější a lehčí Walter W-IV podařilo vytvořit ještě lepší typ A-11. Na jaře 1924 vznikly hned tři prototypy. Letoun měl vyšší výkony než A-12 a tak o něj MNO projevilo zájem. Postupně objednalo v několika sériích 108 kusů a jedenáctka se vyráběla až do roku 1928. V letech 1925 a 26 A-11 získávaly národní rekordy, ceny v rychlostním závodu prezidenta republiky a účastnily se několika mezinárodních cest prezentujících čs. letectvo v zahraničí (Polsko, Dánsko, Bulharsko, Rumunsko). Stroje spolehlivě a bez technických problémů sloužily v první linii až do poloviny třicátých let, kdy byly nahrazeny Letovy Š-328. Poté byly zbylé stroje přestavěny na školní Aš-11. Během těchto let se vyvinulo velmi mnoho obměn a variant typu. Pro noční službu bylo určeno 43 ks A-11N z roku 1928. Ab-11 bylo vyrobeno 84 ks v letech 1925 - 31. Měly rozšířený baldachýn obsahující nyní palivovou nádrž a čelní chladič dostal žaluzie. Motor byl Breitfeld & Daněk Perun II. S jedním strojem této verze podnikl V. Stanovský propagační let Evropou a částečně i Afrikou a malou Asií. Nad 23 státy strávil ve vzduchu skoro 92 hodin a proletěl 15 070 km. Jeho stroj je restaurován a můžete ho vidět ve Kbelích. Díky této cestě získala Aerovka finskou zakázku na 8 ks A-11HS v roce 1927. Jejich silnější motor zhoršil letové vlastnosti, přesto byly Finy používány do začátku války. I od varianty Ab-11 vznikla noční verze Ab-11N (4 ks). Ab-111 (15 ks, 1928) mělo jen poněkud upravený motor Perun IIa. Další variantou bylo A-25 (15 ks, 1925) jako školní pokračovací s motorem BMW IIIa, A-21 (8 ks, 1926) jako noční cvičné s motorem Perun I, z nich šest bylo přestavěny na A-125. Těch bylo celkem 12, ostatní vznikly z A-25). Určitou raritu představovalo postupně postavených devět hydroplánů A-29 pro střelnici našich PL dělostřelců v Boce Kotorské. Část z nich dostala posléze zpět podobu pozemních strojů. Byl pro ně charakteristický široký podvozek. Časově asi poslední verzí byl cvičný stroj A-211 s hvězdicovým motorem Walter Castor. Prototyp vznikl 1928, série 18 kusů se stavěla v roce 1932. Z pokusných instalací různých motorů do draku A-11 je vhodné připomenout A-11J s hvězdicovým motorem, který se stal prapředkem typu A-32. Celkem bylo vyrobeno 440 ks letounů z rodiny A-12/11.
Více podrobností o strojích dodaných do Finska najdete na samostatné stránce. Jejím autorem je Miloš Kmeť, můj e-kolega a modelář. Má mé díky za obohacení informací k typu.
Technický popis - dvoumístný, jednomotorový, vzpěrový víceúčelový dvouplošník. Kostra trupu a OP kovová, křídla ji měla dřevěnou. Vše potaženo plátnem, příď s motorem duralovými plechy. Řadový motor, dvoulistá, dřevěná vrtule. Podvozek samozřejmě pevný, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - stroje dostaly standartní tříbarevnou kamufláž zelená, hnědá, okr/hliník a praporové výsostné znaky. Tvarování dělících čar barevných polí na tomto typu bylo dosti členité. Na obvyklých místech praporové znaky, na trupu znak jednoho ze tří pluků u nichž byly zařazeny, nebo prázdný obdélník VLU. Po roce 1927 stroje dostaly kamufláž khaki/hliník a kruhové kokardy. Na trupu pak nové označení příslušnosti k jednomu z šesti LP. A-11N létaly zpočátku v nátěru noční hnědé na všech plochách, bohužel fotku v této kamufláži nemám. Později dostali klasickou khaki/hliník.
ZÁKLADNÍ     TTD | |
Rozpětí |
12,80 m |
Délka |
8,00 m |
Nosná plocha |
36,50 m2 |
Hmotnost prázdná |
974 kg |
Motor |
Walter W-IV - 176 kW |
Maximální rychlost |
215 km/h |
Dolet |
750 km |
Dostup |
7 200 m |
Stoupavost |
3,8 m/s |
Výzbroj |
1 x Vickers 7,7 mm |
MODELY 1:72 | ||||
firma | název | provedení | doba vzniku | poznámka |
RVHP | Aero A-11 | resin | polovina 90. let | model je o poznání kvalitnější než první resiny RVHP, ale stále má příliš tlusté odtokové hrany a vcelku kvalitní povrch znehodnocují poměrně velké bublinky. |
MH Vacu | Aero A-11 | vacu | ??? | obrysovou přesnost jsem zatím neporovnával, jako každý vacu bez doplňkových dílů jiné technologie je na něm spousta práce, lze postavit i jiné verze (A-12, 22, 29 ..) | PODKLADY |
---|---|---|---|---|
Čs. letadla I | V. Němeček | foto, text, výkres | ||
Vzduch je naše moře | J.Rajlich, J.Sehnal | foto, text, bokorysy | ||
Aero 1919-1999 | P. Kučera | foto, | ||
Letadla čs. pilotů | V. Šorel | barevný bokorys, text | ||
LK 4/91 | článek, foto, A-11 ve Finsku | |||
LK 5/87 | foto |