AVIA B-158

B-158 v průběhu vojenských zkoušek B-158 v rukou nových pánů
     Vedle továrny Aero s typem A-300 i továrna Avia se pokusila postavit moderní střední bombardovací letoun pro čs. letectvo podle propozic MNO. Projekt vypracovaly oba tehdejší hlavní konstruktéři firmy - ing. Novotný i ing. Nebesář. Opět byla dána přednost Nebesářově projektu a do stavby šel na podzim 1936 prototyp B-158 a 11. listopadu 1937 byl zalétán. Ovšem typ dopadl opět jako každá Nebesářova konstrukce. Byla opět značně překročena předpokládaná váha stroje a tudíž vypočtených výkonů nemohl dosáhnout. Stroj byl na svou kategori až překvapivě malých rozměrůa v průzkumné verzi v níž byl prototyp dokončen se předpokládala rychlost 482 km/h, dolet až 1850 km, čtyřčlenná posádka měla být vyzbrojena třemi kulomety vz.30 s celkem 1000 náboji umístěnými v přídi, na hřbetě a pod břichem letounu. K výbavě patřil fotografický přístroj a osvětlovací pumy. V bombardovací verzi pak třímístný stroj s pouze dvěmi kulomety (spodní chyběl) pak měl unést 1000 kg pum. Zkoušky prokázaly dosažení pouhých 435 km/h a letoun při nich prý vykazoval mimo vysokou hmotnost i jiné závady, jež je protahovaly. Do konce republiky nebyly zřejmě dokončeny, ale MNO na další vývoj zjevně rezignovalo. Němci pak ještě nějakou dobu v testech pokračovali, poté stroj nechali zničit, neboť ani oni "neocenili" jeho vlastnosti.

Technický popis - čtyřmístný dvoumotorový, samonosný dolnoplošník. Řadové motory, třílisté, kovové vrtule. Podvozek samozřejmě pevný, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - Letoun měl jednoznačně na horních plochách barvu khaki, ale zbarvení spodních ploch, to je otázka. Spíše než k hliníkové barvě bych se přikláněl k barvě khaki na celém povrchu stroje. I když známé předpisy něco takového nepředepisovaly, už MB-200 obdržely takový povrch a prototyp A-300, tedy letoun stejného určení ze stejné doby byl také celý v khaki barvě. Pozice znaků je myslím dostatečně vidět na fotografiích, na SOP byly znaky z obou stran obou směrovek. Na trupu pak označení příslušnosti k VLUS a pořadové číslo stroje "s28".

ZÁKLADNÍ     TTD

Rozpětí

16,00 m

Délka

12,00 m

Nosná plocha

43,00 m2

Hmotnost prázdná

4300 kg

Motor

Avia HS 12Ydrs - 632 kW

Maximální rychlost

435 km/h

Dolet

1100 km

Dostup

8 500 m

Stoupavost

7,0 m/s

Výzbroj

3x vz.30 7,92mm pohyblivý
1 000 kg pum

MODELY 1:72
firmanázevprovedenídoba vzniku poznámka
není mi znám žádný modelproslýchá se o přípravě u RS Models
PODKLADY
Čs. letadla IV. Němečekfoto, text,
Vzduch je naše mořeJ.Rajlich, J.Sehnalfoto, text

Zpět na výběr typů

Zpět na hlavní stránku