Aviatik C.I Berg

     Tento typ vznikl v roce 1917 zásluhou konstruktéra Julia von Berga. Letoun sloužil hlavně k průzkumným akcím, pro něž byla velmi výhodná poměrně vysoká rychlost. Bylo vyrobeno celkem 261 ks, ačkoliv i u tohoto typu se projevila nectnost Bergů - poměrná křehkost konstrukce. Z nich celkem 22 kusů bylo zabaveno (podobně tomu bylo u typu Anatra DS Anasal) ve skladu vyřazených letounů v Plané. Většina z nich se vzhledem k špatnému technickému stavu zprovoznění nedočkal. Nicméně několik strojů sérií 37, 83 a 91 sloužilo v našem letectvu. Pravděpodobně byly použity jen jako cvičné. Návod k modelu RVHP uvádí jejich používání do konce dvacátých let, což však nekoresponduje s jejich původním špatným technickým stavem a s nařízením MNO z roku 1923 o brzkém rušení starých válečných strojů. Většina takovýchto letounů byla zlikvidována nejpozději v roce 1926, takže existence letuschopných a pužívaných Bergů v pozdějším datu se zdá naprosto nepravděpodobná....

Technický popis - Dvoumístný, jednomotorový, vzpěrový dvouplošník. Celodřevěná kostra, trup potažen překližkou, křídla plátnem. Řadový motor, dvoulistá, dřevěná vrtule. Podvozek samozřejmě pevný, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - Mě je znám pouze jeden barevný bokorys a jediná fotografie tohoto typu. V návodu modelu RVHP je kamufláž letounu popsána jako trup i křídla v barvě materiálu a na horních a bočních plochách houbou nanesené skvrny tmavě hnědé, středně zelené a hořčicově žluté. Na SOP je vzácné výsostné označení bandalírového typu s přehozeným pořadím barev směrem od trupu. Z fotografie pravděpodobně jiného stroje než je na bokorysu není jasné, zda bandalír byl i na křidlech, spíše se zdá že ne.

ZÁKLADNÍ     TTD

Rozpětí

8,38 m

Délka

7,67 m

Nosná plocha

??,?? m2

Hmotnost prázdná

???? kg

Motor

Austro-Daimler - 136 kW

Maximální rychlost

187 km/h

Dolet

vytrvalost 2,5 hod.

Dostup

6 400 m

Stoupavost

?,? m/s

Výzbroj

1 x Schwarzlosse
7,92 mm pevný
1 x Schwarzlosse
7,92 mm pohybl.

MODELY 1:72
firmanázevprovedenídoba vzniku poznámka
RVHPAviatik C.I Bergresin 90. létaprůměrná kvalita
PODKLADY
Vzduch je naše mořeJ.Rajlich, J.Sehnaltext, bokorys
Čs. křídla 1918-39J. Krumbach LK 1975-77
Návod modelu HR modeltext, výkres

Zpět na výběr typů

Zpět na hlavní stránku