Jednomístný, jednomotorový, stíhací dvouplošník. Byl vyvinut z typu BH-17, což byl první sériově vyráběný stíhací dvouplošník firmy Avia. Prototyp BH-21.1 prvně vzlétl 24. února 1925 s pilotem Fritschem. K jednotkám přicházely tyto obratné a ovladatelné stíhačky od června 1925. Hromadná výroba v letech 1925-28 umožnila masivní přezbrojení stíhacích letek budovaného letectva domácím typem. Letoun svými letovými vlastnostmi a možnostmi v podstatě umožnil rozvoj československé akrobacie a její nástup na evropskou scénu. Souběžně byla též vyráběna konkurenční stíhačka Letov Š-20. Tento stroj předstihoval Avii v rychlosti a měl technologický náskok svou smíšenou stavbou, ale jinak si oblibu nezískal. Stíhačky BH-21 sloužily spolehlivě až do své náhrady Aviemi Ba-33 na počátku 30. let Jejich největším handicapem byly zpočátku poruchy palivové instalace, ke konci služby pak problémy způsobovala právě dřevěná konstrukce hlavně trupu. Ještě v roce 1934 byla vyrobena malá neozbrojená série těchto strojů určená k výcviku označená Bš-21. Firmou Avia vyrobeno celkem 139 ks, z nich používalo CSAF 137 ks a dalších 44 ks bylo vyrobeno v licenci v Belgii. Z BH-21 bylo vyvinuto několik dalších verzí a typů - cvičná varianta BH-22, lišící se slabším motorem a drobnými úpravami, rychlostní speciál BH-21R, BH-21J - verze s hvězdicovým motorem Jupiter a další. Vojenské označení typu bylo B-21.
Technický popis - jednomístný, jednomotorový, vzpěrový dvouplošník. Dřevěná kostra trupu potažena překližkou, dřevěná kostra křídla k druhému nosníku taktéž potažena překližkou, jako celek plátnem. Řadový motor, dvoulistá, dřevěná vrtule. Podvozek samozřejmě pevný, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - letouny měly standartní tříbarevnou kamufláž té doby - hnědá, okr, zelená/hliník. Standartní praporové znaky na obvyklých místech - konce křídel a SOP.
Po roce 1926 dostaly stroje zbarvení khaki/hliník, v němž většina dosloužila do konce své životnosti. Letoun št.kpt. Malkovského měl barvu khaki nahrazenu rudou barvou, letoun Fr. Nováka byl celý stříbrný.
ZÁKLADNÍ     TTD | |
Rozpětí |
8,90 m |
Délka |
6,87 m |
Nosná plocha |
21,96 m2 |
Hmotnost prázdná |
764 kg |
Motor |
Škoda HS 8Fb - 221 kW |
Maximální rychlost |
246 km/h |
Dolet |
550 km |
Dostup |
7 700 m |
Stoupavost |
6,4 m/s |
Výzbroj |
2 x Vickers 7,7 mm |
MODELY 1:72 | ||||
firma | název | provedení | doba vzniku | poznámka |
KoPro | Avia B-21 | vstřikovaný | polovina 90. let | průměrný model |
Pro tento model jsem vytvořil sadu obtisků "ALPS". Náhled najdete na těchto stránkách. | PODKLADY | |||
---|---|---|---|---|
Čs. letadla I | V. Němeček | foto, text, výkres | ||
Vzduch je naše moře | J.Rajlich, J.Sehnal | foto, text, bokorysy | ||
Letadla čs. pilotů | V. Šorel | barevný bokorys, text | ||
LK 1,2/83 | malé letectvo | výkresy, foto, text, bokorysy | ||
LK 1/74 | monografie | výkres, foto, text, bokorysy | ||
Triáda | J. Krumbach | výkres, foto, bokorysy |
Avia B-21.96 "Rudý ďábel", 1. LP, 1930, Praha, pilot Fr. Malkovský, | |
Model 1:72 - KoPro --- postaven červenec 1998 | |
Barvy Agama, Humbrol, Revell, obtisky ze stavebnice | |
Následující dvě fotografie jsou staženy odněkud z internetu a já nevím odkud. |
|
---|---|