AVIA BH-22

BH-22 byla původně dodávána v tříbarevné kamufláži.. ...později zaměněné za stříbrnohnědý kabát. Při podrobnějším pohledu na fotky a srovnání s BH-21 lze postřehnout kratší příď
opět BH-22 v tříbarevné kamufláži

     Se zahájením výroby a zaváděním Avie BH-21 do výzbroje vyvstala potřeba ekonomického cvičného letounu, který by byl vlastnostmi co nejblíže bojovému stroji, jehož provoz by však byl hospodárnější. Letov nabídl Š-21, Avia zabudovala do mírně změněného draku BH-21 slabší motor HS 8Aa, odlehčila konstrukci a v první polovině roku 1925 byl nový stroj zalétán. V srpnu 1925 jej předvedla továrna zástupcům MNO. Jista si svým úspěchem, začala továrna připravovat sériovou výrobu bez konkrétní objednávky. Ta přišla až v červnu 1926, (zněla na 18 ks) a díky připravenosti výroby dostala armáda první stroje ještě v témže měsíci. Druhá série 30-ti ks se stavěla od roku 1927 do října 1928. Nové stroje byly zařazeny vždy po dvou k jednotlivým plukům a zbylá většina strojů se dostala do "stíhací" pilotní školy v Chebu. Existence tohoto stroje a BH-21 odstartovala úspěšný vzestup našich akrobatických pilotů na mezinárodní scéně. Na BH-22 začínali takoví mistři, jako byli Novák, Široký, Hubáček. Stroje BH-21 a BH-22 jsou si velmi podobné, na fotografiích je lze velmi snadno zaměnit. Zajímavé je, že zpětným ozbrojením typu vznikly dva kusy nočního stíhacího stroje Avia BH-23.

Technický popis - jednomístný, jednomotorový, vzpěrový dvouplošník. Dřevěná kostra trupu potažena překližkou, dřevěná kostra křídla k druhému nosníku taktéž potažena překližkou, jako celek plátnem. Řadový motor, dvoulistá, dřevěná vrtule. Podvozek samozřejmě pevný, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - letouny měly standartní tříbarevnou kamufláž té doby - hnědá, okr, zelená/hliník. Standartní praporové znaky na obvyklých místech - konce křídel a SOP. Po roce 1926 jsou známé stroje se zbarvením cvičných strojů - s hnědým trupem a stříbrnými plochami. V tomto provedení jsou známy snímky strojů ještě s praporovými znaky. K přetření bojové kamufláže na cvičnou tedy zřejmě došlo těsně před rokem 1926, případně na přelomu 1926-27. V pozdějším období (30, léta) byly letouny přetírány celé stříbrnou. Kokardy na stříbrném podkladě pak měly červený lem.

ZÁKLADNÍ     TTD

Rozpětí

8,90 m

Délka

6,87 (6,66) m

Nosná plocha

21,96 (31,9) m2

Hmotnost prázdná

686 (640) kg

Motor

Škoda HS 8Aa - 132 kW

Maximální rychlost

216 (205) km/h

Dolet

500 (460) km

Dostup

5 000 (6 500) m

Stoupavost

3,7 m/s

Výzbroj

0

TTD jsou z Čs. letadel, v závorkách pak z LK.

MODELY 1:72
firmanázevprovedenídoba vzniku poznámka
KoProAvia B-21vstřikovanýpolovina 80. letmožná je pouze středně náročná konverze z tohoto modelu.
PODKLADY
Čs. letadla IV. Němečekfoto, text,
Vzduch je naše mořeJ.Rajlich, J.Sehnalfoto, text, bokorysy
LK 2/83malé letectvobokorysy
LK 9/84malé letectvovýkres, foto, text




Avia BH-22 před zařazením k jednotce v období po roce 1926

Model 1:72 - konverze modelu KoPro z 80. let
Barvy Revell, obtisky ze stavebnice BH-21
BH-22 hodně starý model a je to na něm vidět BH-22
BH-22

Konverze vypadá jednoduše, bohužel až tak zase jednoduchá není. I když většina dílů může zůstat netknutá, problém zkrácení trupu a úpravy mezikřídelních vzpěr dá zabrat. Navíc je původní vrtule nepoužitelná. Zbarvení je pak možné trojí, ale to jsem již zmínil výše. Vše je ostatně popsáno v malém letectvu věnujícím se této přestavbě.

Zpět na výběr typů

Zpět na hlavní stránku