AVIA BH-33E
|
|
Tato verze byla pokusem továrny Avia zmodernizovat konstrukci výkonného stroje BH-33. Trup měl nyní příhradovou konstrukci z ocelových trubek s tvarovanou karosérií a jeho eliptické průřez také dovolil aerodynamicky lepší zakapotování motoru. Zalétali jej 28. května 1929. Stroj ve světě představil prvně škpt. Malkovský "Rudý ďábel" v Paříži v roce 1929. Vzbudil s ním ohlas a tak jeden stroj zakoupilo Polsko, tři Sovětský Svaz, tři Jugoslávie, která je vyžila pro závod zeměmi Malé dohody a navíc koupila licenční práva na výrobu. Celkem pak bylo vyrobeno v této zemi přes 40 strojů. Poslední z nich ještě zastihla válka s německem v roce 1941 na letištích jako výcvikové a kurýrní stroje. Přesto při útoku Luftwaffe na letiště měly dva Jugoslávští piloti odvahu vzlétnout na nich proti Bf-109E. Byla to doslova smrtelná odvaha, neboť oba vzápětí byli sestřeleni a zahynuli. Ale zpět do roku 1929. Čs. letectvo koupilo taktéž pro závody Malou dohodou dva stroje. Došlo ještě k vyrobení a zakoupení jednoho stroje s výškovým Jupiterem VII, který se označoval BH-33E-VII a jednoho stroje BH-33H označovaný též B-133 s motorem BMW "Hornet". B-133 zahájil letové zkoušky 7. srpna 1929. Další objednávky však MNO směřovalo na využití řadového motoru Škoda L, což byla upravená kopie motoru H-S ???. Tak vznikl typ označovaný BH-33L nebo po vojensku Ba-33.
A jak dopadl let BH-33E Malou dohodou? BH-33E pilotovány jugoslávskými a našimi letci obsadily druhé až čtvrté místo, takže pro typ to byl úspěch.Ba-33.
Technický popis - jednomístný, jednomotorový, vzpěrový dvouplošník. Kovová kostra trupu s překližkovou a plátěnou karosérií, dřevěná kostra křídla k druhému nosníku taktéž potažena překližkou, jako celek plátnem. Hvězdicový motor, poháněl dvoulistou, dřevěnou vrtuli Podvozek samozřejmě pevný, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - letouny měly standartní kamufláž té doby khaki/hliník. Obvyklé znaky na křídlech a SOP. Na trupu bílý obdélník, nebo označení c a příslušné pořadové číslo stroje v učilišti.
ZÁKLADNÍ     TTD |
Rozpětí |
8,90 m |
Délka |
7,04 m |
Nosná plocha |
22,20 m2 |
Hmotnost prázdná |
850 kg |
Motor |
Walter "Jupiter" VII - 353 kW |
Maximální rychlost |
294 km/h |
Dolet |
450 km |
Dostup |
11 000 m |
Stoupavost |
11,0 m/s |
Výzbroj |
???????? |
MODELY 1:72 |
firma | název | provedení | doba vzniku | poznámka |
není mi znám žádný model | | | | je možný pouze scratchbuilt za využití některých dílů z Avia BH-21 od KoPro |
PODKLADY |
Čs. letadla I | V. Němeček | foto, text, výkres | |
Vzduch je naše moře | J.Rajlich, J.Sehnal | foto, text, bokorys |
HPM 10, 11/1994 | profil | výkres, foto, text, bokorysy |