AVIA BH-33E

BH-33 z výzbroje čs. letectva BH-33 pro Jugoslávské královské letectvo.
     Tato verze byla pokusem továrny Avia zmodernizovat konstrukci výkonného stroje BH-33. Trup měl nyní příhradovou konstrukci z ocelových trubek s tvarovanou karosérií a jeho eliptické průřez také dovolil aerodynamicky lepší zakapotování motoru. Zalétali jej 28. května 1929. Stroj ve světě představil prvně škpt. Malkovský "Rudý ďábel" v Paříži v roce 1929. Vzbudil s ním ohlas a tak jeden stroj zakoupilo Polsko, tři Sovětský Svaz, tři Jugoslávie, která je vyžila pro závod zeměmi Malé dohody a navíc koupila licenční práva na výrobu. Celkem pak bylo vyrobeno v této zemi přes 40 strojů. Poslední z nich ještě zastihla válka s německem v roce 1941 na letištích jako výcvikové a kurýrní stroje. Přesto při útoku Luftwaffe na letiště měly dva Jugoslávští piloti odvahu vzlétnout na nich proti Bf-109E. Byla to doslova smrtelná odvaha, neboť oba vzápětí byli sestřeleni a zahynuli. Ale zpět do roku 1929. Čs. letectvo koupilo taktéž pro závody Malou dohodou dva stroje. Došlo ještě k vyrobení a zakoupení jednoho stroje s výškovým Jupiterem VII, který se označoval BH-33E-VII a jednoho stroje BH-33H označovaný též B-133 s motorem BMW "Hornet". B-133 zahájil letové zkoušky 7. srpna 1929. Další objednávky však MNO směřovalo na využití řadového motoru Škoda L, což byla upravená kopie motoru H-S ???. Tak vznikl typ označovaný BH-33L nebo po vojensku Ba-33. A jak dopadl let BH-33E Malou dohodou? BH-33E pilotovány jugoslávskými a našimi letci obsadily druhé až čtvrté místo, takže pro typ to byl úspěch.Ba-33.

Technický popis - jednomístný, jednomotorový, vzpěrový dvouplošník. Kovová kostra trupu s překližkovou a plátěnou karosérií, dřevěná kostra křídla k druhému nosníku taktéž potažena překližkou, jako celek plátnem. Hvězdicový motor, poháněl dvoulistou, dřevěnou vrtuli Podvozek samozřejmě pevný, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - letouny měly standartní kamufláž té doby khaki/hliník. Obvyklé znaky na křídlech a SOP. Na trupu bílý obdélník, nebo označení c a příslušné pořadové číslo stroje v učilišti.

ZÁKLADNÍ     TTD

Rozpětí

8,90 m

Délka

7,04 m

Nosná plocha

22,20 m2

Hmotnost prázdná

850 kg

Motor

Walter "Jupiter" VII - 353 kW

Maximální rychlost

294 km/h

Dolet

450 km

Dostup

11 000 m

Stoupavost

11,0 m/s

Výzbroj

????????

MODELY 1:72
firmanázevprovedenídoba vzniku poznámka
není mi znám žádný modelje možný pouze scratchbuilt za využití některých dílů z Avia BH-21 od KoPro
PODKLADY
Čs. letadla IV. Němečekfoto, text, výkres
Vzduch je naše mořeJ.Rajlich, J.Sehnalfoto, text, bokorys
HPM 10, 11/1994profilvýkres, foto, text, bokorysy

Zpět na výběr typů

Zpět na hlavní stránku