AVIA Ba-33 alias BH-33L
Tento typ nevznikl prostým zamontováním třířadého řadového motoru Škoda L do draku BH-33E, jak by se mohlo na první pohled zdát. Montáž byla spojena s několika dalšími úpravami, nejmarkantnější je zvětšení rozpětí, lomená osa podvozku a křídlo nyní již s baldachýnem a tedy typickou vzpěrovou pyramidu předchozích typů nahradil pár vzpěr ve tvaru N. Prototyp poprvé vzlétl 2. srpna 1929. Prototyp měl ještě zatažitelný voštinový chladič později nahrazený čelním chladičem. V tomto provedení pak byla stavěna i série 81 ks pro čs. letectvo. Staly se vlastně po BH-21 a Š-20 další standartním typem stíhacích letek. Měly slušné výkony a byly vcelku spolehlivé. Jejich současníci Š-31 a D-1 stavění přibližně ve stejné době v menších sériích rozhodně jejich kvalit nedosáhly. Avia si tak upevnila pozici dodavatele stíhaček pro MNO. Tři stroje se účastnily v roce 1929 závodů Malou dohodou a Polskem, ale na rozdíl od svých předchůdců BH-33E neuspěly. Tou dobou ještě příliš trpěly dětskými nemocemi. S tímto typem je spojen i odchod konstruktérské dvojice Beneš a Hajn z továrny Avia. Zavádění typu do série a postupné úpravy už koordinoval nový konstruktér ing. František Novotný. Továrna nabízela Ba-33 dokonce až v Číně a Mandžunsku, kde se mezitím rozhořívala válka s Japonskem. Předváděcí stroj tam byl ukořistěn Japonci, kteří jej zprovoznili a začali používat. Typ se tak stal jediným strojem čs. konstrukce, který používalo Japonské císařské letectvo. Později se podařilo přimět nové majitele stroj zaplatit. Náhradou Avií u čs. stíhacích útvarů se stala až legendární B-534.
Technický popis - jednomístný, jednomotorový, vzpěrový dvouplošník. Kovová kostra trupu s překližkovou a plátěnou karosérií, Řadový motor, poháněl dvoulistou, dřevěnou vrtuli Podvozek samozřejmě pevný, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - letouny měly standartní kamufláž té doby khaki/hliník. Obvyklé znaky na křídlech a SOP. Na trupu příslušné označení příslušnosti k letce či učilišti.
ZÁKLADNÍ     TTD |
Rozpětí |
9,50 m |
Délka |
7,22 m |
Nosná plocha |
25,46 m2 |
Hmotnost prázdná |
1113 kg |
Motor |
Škoda L - 368 kW |
Maximální rychlost |
315 km/h |
Dolet |
450 km |
Dostup |
7 000 m |
Stoupavost |
11,0 m/s |
Výzbroj |
2x vz.28 7,92mm |
MODELY 1:72 |
firma | název | provedení | doba vzniku | poznámka |
MH Vacu | Avia Ba-33 | vacu s resin díly | ????? | je rozhodně slušně postavitelný |
RVHP | Avia Ba-33 | resin | ????? | slušná kvalita, bez obtisků. |
PODKLADY |
Čs. letadla I | V. Němeček | foto, text, výkres | |
Vzduch je naše moře | J.Rajlich, J.Sehnal | foto, text, bokorys |
HPM 10, 11/1994 | profil | výkres, foto, text, bokorysy |
Letadla čs. pilotů | V. Šorel | Albatros, 1986, Praha | bokorys, text |