AVIA Ba-33 alias BH-33L

záběr Ba-33 z fotokulometu jiného stroje.  Ba-33 ještě nezařazený k jednotce.
Ba-33 ještě nezařazený k jednotce.
Ba-33 od 4. LP, 41. stíhací letka Ba-33 3.LP, 39. letka
     Tento typ nevznikl prostým zamontováním třířadého řadového motoru Škoda L do draku BH-33E, jak by se mohlo na první pohled zdát. Montáž byla spojena s několika dalšími úpravami, nejmarkantnější je zvětšení rozpětí, lomená osa podvozku a křídlo nyní již s baldachýnem a tedy typickou vzpěrovou pyramidu předchozích typů nahradil pár vzpěr ve tvaru N. Prototyp poprvé vzlétl 2. srpna 1929. Prototyp měl ještě zatažitelný voštinový chladič později nahrazený čelním chladičem. V tomto provedení pak byla stavěna i série 81 ks pro čs. letectvo. Staly se vlastně po BH-21 a Š-20 další standartním typem stíhacích letek. Měly slušné výkony a byly vcelku spolehlivé. Jejich současníci Š-31 a D-1 stavění přibližně ve stejné době v menších sériích rozhodně jejich kvalit nedosáhly. Avia si tak upevnila pozici dodavatele stíhaček pro MNO. Tři stroje se účastnily v roce 1929 závodů Malou dohodou a Polskem, ale na rozdíl od svých předchůdců BH-33E neuspěly. Tou dobou ještě příliš trpěly dětskými nemocemi. S tímto typem je spojen i odchod konstruktérské dvojice Beneš a Hajn z továrny Avia. Zavádění typu do série a postupné úpravy už koordinoval nový konstruktér ing. František Novotný. Továrna nabízela Ba-33 dokonce až v Číně a Mandžunsku, kde se mezitím rozhořívala válka s Japonskem. Předváděcí stroj tam byl ukořistěn Japonci, kteří jej zprovoznili a začali používat. Typ se tak stal jediným strojem čs. konstrukce, který používalo Japonské císařské letectvo. Později se podařilo přimět nové majitele stroj zaplatit. Náhradou Avií u čs. stíhacích útvarů se stala až legendární B-534.

Technický popis - jednomístný, jednomotorový, vzpěrový dvouplošník. Kovová kostra trupu s překližkovou a plátěnou karosérií, Řadový motor, poháněl dvoulistou, dřevěnou vrtuli Podvozek samozřejmě pevný, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - letouny měly standartní kamufláž té doby khaki/hliník. Obvyklé znaky na křídlech a SOP. Na trupu příslušné označení příslušnosti k letce či učilišti.

ZÁKLADNÍ     TTD

Rozpětí

9,50 m

Délka

7,22 m

Nosná plocha

25,46 m2

Hmotnost prázdná

1113 kg

Motor

Škoda L - 368 kW

Maximální rychlost

315 km/h

Dolet

450 km

Dostup

7 000 m

Stoupavost

11,0 m/s

Výzbroj

2x vz.28 7,92mm

MODELY 1:72
firmanázevprovedenídoba vzniku poznámka
MH VacuAvia Ba-33vacu s resin díly?????je rozhodně slušně postavitelný
RVHPAvia Ba-33resin ?????slušná kvalita, bez obtisků.
PODKLADY
Čs. letadla IV. Němečekfoto, text, výkres
Vzduch je naše mořeJ.Rajlich, J.Sehnalfoto, text, bokorys
HPM 10, 11/1994profilvýkres, foto, text, bokorysy
Letadla čs. pilotůV. ŠorelAlbatros, 1986, Prahabokorys, text

Zpět na výběr typů

Zpět na hlavní stránku