Praga E-41 (E-1, BH-41) a 241
V roce 1930 vypsalo MNO soutěž na konstrukci cvičného pokračovacího stroje. Podmínkou bylo použití motoru HS 8 Fb, ten byl v polovině dvacátých let standartní pohonnou jednotkou bojových strojů. MNO mělo ještě jeho zásoby a takto je chtělo elegantně využít. Nicméně tím prý neudělalo příliš radosti konstrukčním týmům Pragy, Aera a Letovu, jež se soutěže zúčastnily. Konstruktérská dvojice Beneš, Hajn měla nejšťastnější ruku při sladění vlastností draku s možnostmi motoru a její robustní dvojplošník byl vybrán za vítěze. Datum zalétání prototypu jsem prozatím nezjistil, zkoušku u VTLÚ stroj zahájil 15. září 1931.
MNO objednalo sérii 43 ks, vyráběly se v Letovu, neboť tak zněla dohoda Pragy s vojáky, vojenské typy se sériově měly vyrábět v Letovu. Ostatně kapacita továrny Praga by stěží dostačovala. Stroje byly vlasně prvním sériovým strojem Pragy a tak jej vojáci původně označili E-1. Později po zavedení E-39 označení změnily na E-41.
Stroj se v provozu osvědčil, mohl i s dvěmi letci létat plnou akrobacii a byl dostatečně odolný. Sloužil i k výcviku v létání bez vidu a tak vojáci projevili zájem o další dodávky.
Úvodní sérií typu však byly kompletně spotřebovány zásoby motorů HS 8Fb a tak bylo nutné vybrat vhodnou náhradu. A tak 24. června 1936 stál na startu přepracovaný stroj E-241 poháněný hvězdicovým motorem Walter "Pollux" II a s modernizovaným drakem. Sériová výroba celkem 95 ks již proběhla přímo v továrně Praga, neboť ta se mezitím rozrostla. Stroj si získal ještě větší oblibu nežli jeho předchůdce. V prototypu vznikla ještě verze E-141 se vznětovým motorem ZOD, zkoušky zahájila 4. prosince 1936, ale motor byl zjevně nevydařený a vývoj dále nepokračoval. Zajímavostí typu E-241 bylo použití prvku typického pro konstrukce BH - svislou ocasní plochu tvořila pouze směrovka a trup před ní byl zploštělý - tentokrát však již ing. Šlechtou. Toto provedení SOP měl druhý prototyp a zdá se, že i některé sériové stroje.
Technický popis - dvoumístný, jednomotorový, vzpěrový dvouplošník. Kovová kostra trupu, dřevěná křídla. Řadový motor u E-241 hvězdicový, dvoulistá, dřevěná vrtule. Podvozek samozřejmě pevný, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - letouny měly nátěr hliníkovou barvou na všech plochách. Výsostné znaky lemované červeně na obvyklých pozicích a na trupu buď označení VLU v modré barvě, nebo plukovní znak a označení cvičných letek jednotlivých leteckých pluků. Písmena a čísla pak opět měly být v modré barvě.
ZÁKLADNÍ     TTD E-41 |
Rozpětí |
11,15 m |
Délka |
7,72 m |
Nosná plocha |
29,40 m2 |
Hmotnost prázdná |
1027 kg |
Motor |
Škoda HS 8Fb - 220 kW |
Maximální rychlost |
220 km/h |
Dolet |
cca 770 km |
Dostup |
4 800 m |
Stoupavost |
3,5 m/s |
Výzbroj |
0 |
|
ZÁKLADNÍ     TTD E-241 |
Rozpětí |
11,15 m |
Délka |
8,30 m |
Nosná plocha |
28,56 m2 |
Hmotnost prázdná |
1185 kg |
Motor |
Walter "Pollux" II - 265 kW |
Maximální rychlost |
230 km/h |
Dolet |
cca 890 km |
Dostup |
5 700 m |
Stoupavost |
4,5 m/s |
Výzbroj |
0 |
|
MODELY 1:72 |
firma | název | provedení | doba vzniku | poznámka |
model připravuje spolu s E-141 RS model | | |
PODKLADY |
Čs. letadla I | V. Němeček | foto, text, | |
Vzduch je naše moře | J.Rajlich, J.Sehnal | foto, text |