Farman F.62 Goliath

Foto stroje F.62 ve vojenském zbarvení jsem zatím nenašel, takže aspoň pro představu o rozměrech stroje přidávám civilní stroj.
F.62 snad z doby zkoušek u VTLÚ F.62 ve standartním vojenském zbarvení
     V roce 1918 byl továrnou Farman postaven prototyp bombardéru F.60. Měl to být těžký bombardér chystaný pro ofenzívu proti německému průmyslu. (Britové připravovali H.P. 0/400 a 1500). Něž však došlo k rozběhu výroby a případnému nasazení, válka skončila. Proto byl stroj přepracován na dopravní a záměnou motorů z něj vznikla v roce 1923 verze F.62. Ta byla vystavena v roce 1924 na letecké výstavě v Praze. Zde se ministerstvo dopravy poohlíželo po vhodných strojích k modernizaci leteckého parku ČSA a zakoupilo celkem tři typy. Jedním byl právě F.62 (druhý jste již měli příležitost poznat, byl jím Junkers F.13). Ten posloužil jako vzorový k licenční výrobě dalších osmi kusů u továren Letov a Avia. První začaly přicházet k ČSA se značným skluzem až na podzim 1927 a nebyly již výrazným technickým přínosem, hlavně pro nízkou rychlost. Zato v pohodlí cestujících se jim dlouho nic nevyrovnalo. Poslední kus měl již hvězdicové motory Jupiter IV a byl tak obdobou verze F.63 vzniklé u výrobce. Standartní čs. licenční stroje měly výhodnější kapotáž řadových motorů a sloužily bez nehod až do prosince 1931 u ČSA. Poté šest zbývajících převzalo MNO, což byla u doslouživších dopravních strojů tehdy běžná praxe. Zařadilo je jednak k dopravě, jednak sloužily k výcviku. Žádné další podrobnosti o vojenské služe jsem zatím nikde neobjevil.

Technický popis - dvoumotorový, vzpěrový dvouplošník. Řadové (hvězdicové) motory, dvoulisté, dřevěná vrtule. Podvozek pevný, hlavní kola zdvojená, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - Na jednom bokorysu je stroj v původním zbarvení od ČSA již bez imatrikulace a s vojenským označením řadícím ho do stavu VTLÚ. Zbarvení je tvořeno hnědou a hliníkovou barvou, označení "s41" by spíše mělo být modré, nikoliv černé. Protože jsem však zatím fotku stroje v tomto provedení neviděl, nemohu k tomu řící víc. Druhý stroj je v klasickém khaki stříbrném kabátě, motorové gondoly nenatřeny. Označení na trupu jej řadí k 6.LP pravděpodobně k jedné z těžkých bombardovacích letek. Přesněji se to ještě pokusím určit. Tento bokorys jsem, myslím, viděl fotograficky potvrzen, ale foto jsem doma zatím nenašel.

ZÁKLADNÍ     TTD

Rozpětí

26,50 m

Délka

14,77 m

Nosná plocha

161,00 m2

Hmotnost prázdná

2900 kg

Motor

Lorraine Dietrich 12Cc - 330 kW

Maximální rychlost

160 km/h

Dolet

600 km

Dostup

4 800 m

Stoupavost

3,1 m/s

Výzbroj

bez výzbroje


MODELY 1:72
firmanázevprovedenídoba vzniku poznámka
není mi znám žádný model
PODKLADY
Čs. letadla IV. Němečekfoto, text,
Vzduch je naše mořeJ.Rajlich, J.Sehnalfoto, text, bokorysy

Zpět na výběr typů

Zpět na hlavní stránku