AVIA F-VII/3m

F-VII/3m
F-VII/3m F-VII/3m
     Už od svého vzniku počítalo čs. letectvo s používáním těžkých bombardovacích letounů, avšak po celá dvacátá léta žádné stroje této kategorie v běžné službě nemělo. Prvním pokusem na přelomu desetiletí bylo zakoupení jednoho kusu Avie F-VII/3m, což byl licenčně vyráběný Fokker. Avia jich vyrobila asi 19 pro civilní účely a jeden kus pro MNO. Stroj se lišil od civilních sourozenců jen absencí téměř všech bočních oken a jinými motory. Vojáci ho vybavily pro pořadovanou úlohu těžkého bombardéru závěsníky a lepším navigačním vybavením. Na stroji se též testovalo rozmístění obranné výzbroje. Výsledkem těchto pokusů byla poptávka vojáků po větším stroji. Tím se nakonec stal další Fokker - F-IX vyráběný opět firmou Avia v licenci. Jediný kus F-VII/3m pak byl odzbrojen a sloužil pro výcvik posádek, později snad jako štábní dopravní letoun. Zařazen byl u 5.LP, 8?. těžká bombardovací letka.

Technický popis - Třímístný, třímotorový samonosný hornoplošník. Kovová kostra trupu potažena vpředu duralovými plechy, vzadu plátnem. Celodřevěná kostra křídla potažena překližkou. Kovová kostra trupu a OP potažena plátnem. Hvězdicové motory, třílisté, kovové vrtule. Podvozek pevný, záďový.
Barevné provedení - letoun měly standartní kamufláž khaki/hliník. Obvyklé kokardy na křídle a SOP. Na trupu znak 5. LP N1, před tím během zkoušek nosil označení "s26" a "s19". Dvě označení pro jediný stroj jsou zajímavé a pravděpodobným vysvětlením jsou dvě nezávislé série zkoušek mezi nimiž byl stroj přidělen jinam. Ale to je jen má spekulace.

ZÁKLADNÍ     TTD

Rozpětí

21,70 m

Délka

14,50 m

Nosná plocha

67,60 m2

Hmotnost prázdná

2 750 kg

Motor

Walter Castor - 172 kW

Maximální rychlost

208 km/h

Dolet

800 km

Dostup

5 000 m

Stoupavost

2,1 m/s

Výzbroj

? x kulomet
800 kg pum


MODELY 1:72
firmanázevprovedenídoba vzniku poznámka
NOVOFokker F-VIIvst5ikovan7 modelsnesitelně nepřesný, pro čs. verzi jsou nutné některé úpravy
PODKLADY
Čs. letadla IV. Němečekfoto, text,
Vzduch je naše mořeJ.Rajlich, J.Sehnalfoto, text, bokorys
Letadla čs. pilotůV.šorelAlbatros, Praha, 1986bokorys, text
LK 3/1995poster ČSA civilního stroje
PKR 26minitest modelu

Zpět na výběr typů

Zpět na hlavní stránku