Už od svého vzniku počítalo čs. letectvo s používáním těžkých bombardovacích letounů, avšak po celá dvacátá léta žádné stroje této kategorie v běžné službě nemělo. Souhra náhod a nezdařených projektů či přímo už existujících typů způsobila, že se prvním běžně používaným typem těžkého bombardéru v naší výzbroji stal až typ Avia F-IX zaváděný od roku 1932. Až ironicky působí, pokud si uvědomíme fakt, že se k zavádění těžkých bombardérů letectvo dostalo v období celoevropské hospodářské krize, kdy mělo velmi nízké rozpočty. Přesto ministerstvo trvalo na alespoň minimálním počtu strojů na nichž by byl prováděn operační výcvik pro v budoucnosti vybudované letky. V době, kdy se v továrně Avia rozbíhala výroba licenčních Fokkerů F-VIIb/3m pro civilní dopravu, si MNO objednalo jeden tento stroj jako zkušební objekt. Tato Avia (Fokker) F-VIIb/3m přinesla poznání, že pro provoz by byl třeba větší stroj s lepšími výkony. Tak byl pro úpravu na bombardér vybrán typ Fokker F-IX, pro Fokkera obchodně nepříliš úspěšný typ. Fr. Novotný typ překonstruoval na základě požadavků armády, byla zabudována pumovnice, "prolomen" trup pro instalaci spodního střeliště, zabudována radiostanice a 17.2. 1932 mohl vzlétnout první kus. Poslední z objednávky dvanácti kusů byl zalétán v červnu 1933. Dlouho se laborovalo s obrannou výzbrojí, střeliště v náběžné hraně křídla muselo být zrušeno pro aerodynamické problémy, spodní u některých kusů nebylo nainstalováno, na jednom stroji se zkoušela výsuvná věž pod trupem, ale definitivní schéma výzbroje hednotné pro všechny stroje nikdy neexistovalo. Další experimenty probíhaly s umístěním stanoviště bombometčíka. Všechny tyto změny a pokusy způsobily, že vnějším vzhledem se od sebe stroje dost lišily a dalo by se skoro řící, že co kus to originál. Stroje neměly moc velkou bojovou hodnotu vzhledem k svým výkonům i malému počtu. MNO je však bralo jen jako stroje pro výcvik a získání zkušeností, jinak by asi nebylo možné, aby nastala dosti kuriózní situace, kdy dva civilní stroje ČSA měly silnější motory a třílisté vrtule a tím i vyšší výkony než bombardovací stroje. Normální vždy býval opak. Stroje byly z hlediska letových vlastností příjemné, měly dlouhou vytrvalost a nepotřebovaly velká letiště. Avie sloužily spolehlivě k výcviku až do nástupu typu Aero MB-200. Populárním číslem těchto největších letounů našeho předválečného letectva však prý byl na leteckých dnech simulovaný útok na letiště po němž začalo na letišti hořet, stíhači odstartovali, útočící devítky dostihly a v nastálém souboji jednu "sestřelili". Ta začala kouřit a za postupného klesání z ní vyskákala "posádka". Muselo to být impozantní, škoda, že to alespoň někdo nenafilmoval. Nebo ano? Po celou dobu jejich služby byly ztraceny jen dva stroje. V září 1938 byly umístěny u některých těžkých a lehkých bombardovacích letek, počítalo se s nimi pravděpodobně pro dopravu.
Technický popis - Pětimístný, třímotorový hornoplošník. Kovová kostra trupu potažena vpředu duralovými plechy, vzadu plátnem. Celodřevěná kostra křídla potažena překližkou a jako celek plátnem.Dřevěná kostra trupu potažena překližkou, dřevěná kostra křídla k druhému nosníku taktéž potažena překližkou, jako celek plátnem. Hvězdicové motory, dvoulisté, dřevěná vrtule. Podvozek pevný, záďový.
Barevné provedení - letouny měly standartní kamufláž khaki/hliník. Obvyklé kokardy byly trochu neobvykle umístěny až na vrcholu SOP, na křídle standartně. Na trupu znak 5. LP, písmeno letky a pořadové číslo letounu. U tohoto typu bylo zvláštností právě číslo letounu. Bylo shodné s výrobním číslem stroje a při přesunech mezi letkami se nikdy neměnilo.
ZÁKLADNÍ     TTD | |
Rozpětí |
27,14 m |
Délka |
19,30 m |
Nosná plocha |
103,00 m2 |
Hmotnost prázdná |
5 450 kg |
Motor |
Walter Jupiter - 330 kW |
Maximální rychlost |
194 km/h |
Dolet |
1000 km |
Dostup |
4 500 m |
Stoupavost |
1,4 m/s |
Výzbroj |
min. 3 x vz. 28 7,92mm |
MODELY 1:72 | ||||
firma | název | provedení | doba vzniku | poznámka |
není mi známý žádný model | PODKLADY | |||
---|---|---|---|---|
Čs. letadla I | V. Němeček | foto, text, | ||
Vzduch je naše moře | J.Rajlich, J.Sehnal | foto, text, bokorys | ||
HPM 1,2/2000 | monografie | text, foto, výkres, bokorysy | Bokorysy mají nevím proč červený lem kokard na SOP. Otištěné fotografie nejsou na té úrovni, že by bylo možné tuto doměnku potvrdit či vyvrátit. |