Poté co zklamal domácí vývoj těžších bombardovacích strojů A-42 a Š-33 , a adaptace dopravního typu F-IX byla viditelně spíše strojem pro výcvik, musel se letecký odbor MNO začít rozhlížet v zahraničí po vhodném typu bombardéru pro vyzbrojení těžkých bombardovacích letek. V užším výběru MNO zústaly stroje Bloch MB-200 a Potez 540. Oba stroje si naši letci vyzkoušeli, Potez přímo ve Francii, Bloch u nás ve dnech 21.2. až 11.3.1935. K výrobě u nás byl zvolen typ MB-200. O této volbě je možné polemizovat. Potez byl výkonější a k výrobě v našich továrnách svou stavbou vhodnější. Možná, že jedním z motivů MNO bylo i zavedení výroby celokovových strojů a Bloch byl pro něco takového svou jednoduchostí přímo ideální. Byla dohodnuta licenční výroba v továrně Aero s tím, že část letounů vyrobí Avia. MNO zakoupilo i jeden originální stroj Bloch MB-200, byl k nám přelétnut 10.5.1935. Vše bylo na nejlepší cestě v brzké době nahradit již nevyhovující stávající typ těžkého bombardéru Avii F-IX. Bohužel pro neustálé změny zasílané továrnami Bloch a Potez ve snaze zahrnout vylepšení získané zkušenostmi z provozu se celá příprava výroby protáhla a letectvo se dočkalo nových strojů až v době, kdy již rozhodně nepatřily k moderním. První stroj Aero MB-200.2 byl předán v únoru 1937 k VTLÚ. V dubnu začaly přicházet stroje k jednotkám. Šlo o letky 81 až 86 Leteckých pluků 5 a 6. Letouny přes svojí morální zastaralost sloužily spolehlivě. Rozhodně to nebyly "létající rakve" jak se traduje. Při nehodách byly ztraceny tři stroje. K obraně Československa v září 1938 bylo připraveno 54 ks těchto strojů. Po Mnichovu se pokoušelo letectvo zbavit všech zastaralých letounů a byl nabídnut i odprodej MB-200. Probíhala jednáná se Španělskem a Čínou, žádný obchod se však neuskutečnil. Postupně bylo objednáno celkem 74 strojů, z nich dvanáct vyrobila Avia. Čtyři poslední ještě byly ve výrobě při příchodu Němců 15.3.1939.
Technický popis - šestimístný, dvoumotorový hornoplošník. Letoun byl celokovový. Hvězdicové motory poháněly třílisté kovové vrtule. Podvozek pevný, záďový.
Barevné provedení - letouny měly nátěr khaki na všech plochách. Barva byla matná. Na křídlech a SOP kokardy s modrým lemem. Na trupu do květnové mobilizace znak 5. či 6. LP a písmeno bojové nebo cvičné letky (N, O, P, R, D, L, M, B).
ZÁKLADNÍ     TTD | |
Rozpětí |
22,45 m |
Délka |
16,00 m |
Nosná plocha |
67,00 m2 |
Hmotnost prázdná |
4 807 kg |
Motor |
Walter K-14-I - 588 kW |
Maximální rychlost |
280 km/h |
Dolet |
1 000 km |
Dostup |
6 000 m |
Stoupavost |
4,4 m/s |
Výzbroj |
5 x vz.30 7,92 mm |
MODELY 1:72 | ||||
firma | název | provedení | doba vzniku | poznámka |
KoPro | Aero MB-200 | vstřikovaný | polovina 80. let | podle mne velmi dobrý model, i když stavba není příliš příjemná, pár menších chyb lze většinou odstranit. | PODKLADY |
---|---|---|---|---|
Čs. letadla I | V. Němeček | foto, text, | ||
Vzduch je naše moře | J.Rajlich, J.Sehnal | foto, text, bokorysy | ||
LK 3-7/86 | malé letectvo | výkresy, text, foto, bokorysy | ||
Model Hobby magazín | leden 2000 | monografie | výkres, foto, text, bokorysy | |
Triáda | J.Krumbach | výkres velmi malý, foto, text, bokorysy |
Aero MB-200, CO+DQ, letoun ve službách Luftwaffe, 1940 | |
Model 1:72 - Kovozávody Prostějov (dnes KoPro) --- postaven říjen 1996 | |
Barvy Agama, Humbrol, Revell, obtisky Extratech | |
Tato fotografie je stažena odněkud z internetu a já nevím odkud. Proto jsem nemohl požádat autora o povolení. Pokud ji autor pozná, mohl by se mi ozvat? |