Jedním z nejslavnějších stíhacích strojů 1. sv. války byl bezesporu francouzský stroj Nieuport 11C1
Bébé (děcko, bejby). Stroj se dostal do bojů v létě 1915. Byl sice křehký, ale velmi obratný. Používalo
a stavělo jej mnoho dalších států. Tento typ pomohl získat spojencům převahu ve vzduchu na svou stranu,
byť jen dočasně. Později byl typ přesouván do pilotních škol, a právě zde se s ním seznámili čs. piloti.
Někteří už za války při svém výcviku ve službách francouzského letectva, jiní až po válce v roce 1919,
kdy se 14 pilotů mladého čs. letectva přeškolovalo ve stíhací škole v Pau na francouzskou techniku.
Výcvik probíhal od konce dubna do konce května. Podle fotografie z tohoto výcviku je i
postaven můj model. Nástupcem Nieuportu 11 se stal neméně slavný
Nieuport 17
Technický popis - Jednomístný, jednomotorový, vzpěrový jedenapůlplošník. Celodřevěná
kostra křídel potažena plátnem, trup smíšené stavby, potah ke kabině hliníkové plechy, dále plátno.
Rotační motor poháněl dvoulistou vrtuli. Podvozek pevný, záďový, s ostruhou.
Barevné provedení - stroj byl s vysokým stupněm pravděpodobnosti natřen hliníkovou barvou.
Stroj postrádá kokardy na na křídlech, kromě jejího zbytku na levém křidélku. To zřejmě pocházelo
z jiného stroje. Na směrovce trikolóra.
ZÁKLADNÍ     TTD | |
Rozpětí |
7,50 m |
Délka |
5,65 m |
Nosná plocha |
13,50 m2 |
Hmotnost prázdná |
350 kg |
Motor |
Le Rhone 9C - 59 kW |
Maximální rychlost |
152 km/h |
Dolet |
2 hodiny |
Dostup |
4 500 m |
Stoupavost |
2,6 m/s |
Výzbroj |
1 x Lewis 7,7 mm |
MODELY 1:72 | ||||
firma | název | provedení | doba vzniku | poznámka |
Toko | Nieuport 11 | vstřikovaný | 1998 ? | PODKLADY |
---|---|---|---|---|
Čs. Nieuporty | Z. Čejka | text, foto | ||
L+K 11/1977 | monografie | výkres, foto, text |
Nieuport 11, stíhací škola v Pau, Francie, květen 1919 | |
Model 1:72 - Toko --- postaven leden 1999 | |
Barvy Agama, Humbrol, Revell | |
Model mi připadá jako velmi slušný, na první pohled svůj vzor velmi dobře připomíná , přesnost podle výkresu jsem nezkoumal pro nedostatek podkladů. Stavba byla velmi příjemná a bezproblémová. |