Nieuport 17 a Nieuport č. 3598

Nieuport č.3598 s praporovými znaky na výstavě pro veřejnost Nieuport č.3598 v období před opravou, 1919-1920
Nieuport 17 č.4214 na frontě u Nižního Tagilu 4.10.1918 Nieuport 17 č.4214 čs. legií v Rusku
V letech 1919-20 létal Nieuport ve stříbrném nátěru, kruhové kokardu typu C upravené z ruských, na trupu původní emblém V letech 1923-24 vypadal Nieuport takto. Celý ve stříbrném (hliníkovém) nátěru, praporové znaky

     Jedním z nejslavnějších stíhacích strojů 1. sv. války byl bezesporu francouzský stroj Nieuport 17C1. Tento pokračovatel neméně slavného Nieuportu 11 Bébé vznikl v roce 1916, do bojů byl nasazen v květnu. Stroj byl velmi obratný a tak na něm brzy létalo mnoho spojeneckých es. Oba stroje pomohly dočasně převzít spojeneckému letectvu převahu ve vzduchu. Postupně vzniklo několik odvozených verzí lišících se motorem či odlehčením draku - Nieuport 21 a 23. Do republiky se dostal jen jediný Nieuport. Přesné určení typu tohoto stroje je asi nemožné. Podle všeho se jednalo o skládačku dílů různých verzí. Prostě ve stylu co hangár a šrotiště daly. Nejvíce se svým vzhledem prý blížil Nieuportu 17. Stroj se k nám dostal 27.5.1919. V Košicích s ním přistál ukrajinský pilot, který se tak zachránil po porážce Ukrajinské republiky před zajetím. Pilot i stroj byli internováni. Po několika málo letech jej uskladnili v únoru 1920. Po vyřešení majetkových vztahů stroj prošel v roce 1923 opravou a byl oficiálně zařazen do stavu CSAF. 28. 9. 1923 jej zalétal pilot Jambor a poté předán do letecké školy v Chebu. Tam sloužil jen do prosince 1924. V tomto měsíci byl zrušen pro špatný stav. Byl svým způsobem raritou i v tehdy velmi pestrém CSAF, neboť jako jediný v celé historii měl rotační motor.

Nieuporty 17 však používali i čs. letci na dvou jiných frontách. Jednou byla ve Francii, kde se na nich cvičilo i bojovalo několik našich pilotů (Štork, Charvát, Hofman, Pilát, Kahovec, Stanovský) Jan Hofman na něm i v březnu 1917 zahynul v boji. Ve Francii naši letci létali ještě na Nieuportech 12, 24, 24bis, 27. K tomuto období však neexistuje nějaký ucelenější materiál, proto zde nemohu nic konkrétnějšího poskytnout.
Druhou frontou, kde čechoslováci bojovali na Nieuportech 17 byla v Rusku. Při bojích kolem magistrály naši legionáři postupně získávali a ztráceli různé letouny, mezi nimi bylo i několik Nieuportů 17 a 21. Stroje byly nasazeny do bojů i na nich probíhal výcvik. Jedním z nich byl i zobrazený stroj č. 4214. Ten sloužil ve 33. leteckém oddílu a podnikl i "bombardovací" nálet na železniční stanici Michajlovskaja. Z ruských Nieuportů se do ČSR nedostal ani jediný, všechny byly postupně předány rudým.

Technický popis - Jednomístný, jednomotorový, vzpěrový jedenapůlplošník. Celodřevěná kostra křídel potažena plátnem, trup smíšené stavby, potah ke kabině hliníkové plechy, dále plátno. Rotační motor poháněl dvoulistou vrtuli. Podvozek pevný, záďový, s ostruhou.
Barevné provedení - Nieuport 3598 byl při příletu do ČSR pravděpodobně celý natřen hliníkovou barvou, přičemž nátěr byl dost omšelý. Mohlo se jednat i o světle šedou, kterou pro nátěry nieuportů používala továrna Duks. Stroj měl na trupu emblém, asi v černé či hnědé barvě. Znaky byly po převzetí tvořeny modro-žlutou směrovkou (ukrajinské barvy). Po několika týdnech dostal čs. kokardy na směrovku a křídla, přičemž ta na horním křídle byla ve stylu ruské, tedy velký bílý střed. Po opravě byl stroj natřen hliníkovou barvou a dostal praporové znaky. Stroj č. 4214 byl celý hliníkový, na křídlech, směrovce, ale i VOP a asi i na horním křídle zespodu ruské kokardy.

ZÁKLADNÍ     TTD

Rozpětí

8,03 m

Délka

5,80 m

Nosná plocha

14,75 m2

Hmotnost prázdná

375 kg

Motor

Rhone 9JB- 88 kW

Maximální rychlost

170 km/h

Dolet

2 hodiny

Dostup

5 300 m

Stoupavost

4,3 m/s

Výzbroj

1 x Vickers 7,7 mm


MODELY 1:72
firmanázevprovedenídoba vzniku poznámka
RevellNieuport 17Cvstřikovaný70. léta ? má několik opravitelných chyb, nulové vybavení kokpitu.
ESCINieuport 17vstřikovanýneviděl jsem, nemohu posoudit
PODKLADY
Letadla čs. pilotůV. Šorelbarevný bokorys, text
Československé NieuportyZ. Čejkafoto, text, bokorysy
L+K 11/1977monografievýkres, foto, text
Vzduch je naše mořeJ. Rajlich, J. Sehnalfoto, text, bokorys
Čs. letectvo 1918-24J. Rajlich, J. Sehnalfoto, text, bokorys
Stíh. letouny 1. sv. války v ČeskoslovenskuJ.Kaše, V.Piričfoto, text




Nieuport č.3598, VLU, Cheb, 1923-24

Model 1:72 - Revell --- postaven před rokem 1994
Barvy Revell, obtisky od firmy "COKDEZBYLO"
model Nieuporta 3598 zezadu model Nieuporta 3598 zleva zepředu
model Nieuporta 3598 zleva model Nieuporta 3598 zleva zezadu
      Přes své stáří mi model připadá jako slušný. Jeho rozměrovou přesnost jsem v době stavby pro nedostatek podkladů neporovnával. Nedostatkem je bezesporu nulové vybavení kokpitu (pokud nepočítám pilota). Dnes jsou již k dispozici práce o Nieuportech čs. pilotů s dostatkem údajů a fotografií. Takže k věrohodnému vzhledu modelu by bylo ještě třeba upravit výřez na spodku motorového krytu a tedy i vyrobit válce motoru.