Jedním z nejslavnějších stíhacích strojů 1. sv. války byl bezesporu francouzský stroj Nieuport 17C1.
Tento pokračovatel neméně slavného Nieuportu 11 Bébé vznikl v roce 1916,
do bojů byl nasazen v květnu. Stroj byl velmi obratný a tak na něm brzy létalo mnoho spojeneckých es.
Oba stroje pomohly dočasně
převzít spojeneckému letectvu převahu ve vzduchu. Postupně vzniklo několik odvozených verzí
lišících se motorem či odlehčením draku - Nieuport 21 a 23. Do republiky se
dostal jen jediný Nieuport. Přesné určení typu tohoto stroje je asi nemožné.
Podle všeho se jednalo o skládačku dílů různých verzí.
Prostě ve stylu co hangár a šrotiště daly. Nejvíce se svým vzhledem prý blížil Nieuportu 17.
Stroj se k nám dostal 27.5.1919. V Košicích s ním přistál ukrajinský pilot, který
se tak zachránil po porážce Ukrajinské republiky před zajetím.
Pilot i stroj byli internováni. Po několika málo letech jej uskladnili v únoru 1920.
Po vyřešení majetkových vztahů stroj prošel v roce 1923 opravou a byl oficiálně zařazen do stavu CSAF.
28. 9. 1923 jej zalétal pilot Jambor a poté předán do letecké školy v Chebu.
Tam sloužil jen do prosince 1924. V tomto měsíci byl zrušen pro špatný stav.
Byl svým způsobem raritou i v tehdy velmi pestrém CSAF, neboť jako jediný v celé historii měl
rotační motor.
Nieuporty 17 však používali i čs. letci na dvou jiných frontách. Jednou byla ve Francii,
kde se na nich cvičilo i bojovalo několik našich pilotů (Štork, Charvát, Hofman, Pilát,
Kahovec, Stanovský) Jan Hofman na něm i v březnu 1917 zahynul v boji. Ve Francii naši letci
létali ještě na Nieuportech 12, 24, 24bis, 27. K tomuto období však neexistuje nějaký
ucelenější materiál, proto zde nemohu nic konkrétnějšího poskytnout.
Technický popis -
Jednomístný, jednomotorový, vzpěrový jedenapůlplošník. Celodřevěná
kostra křídel potažena plátnem, trup smíšené stavby, potah ke kabině hliníkové plechy, dále plátno.
Rotační motor poháněl dvoulistou vrtuli. Podvozek pevný, záďový, s ostruhou.
Druhou frontou, kde čechoslováci bojovali na Nieuportech 17 byla v Rusku. Při bojích
kolem magistrály naši legionáři postupně získávali a ztráceli různé letouny, mezi nimi
bylo i několik Nieuportů 17 a 21. Stroje byly nasazeny do bojů i na nich probíhal výcvik.
Jedním z nich byl i zobrazený stroj č. 4214. Ten sloužil ve 33. leteckém oddílu a podnikl
i "bombardovací" nálet na železniční stanici Michajlovskaja. Z ruských Nieuportů se do ČSR
nedostal ani jediný, všechny byly postupně předány rudým.
Barevné provedení - Nieuport 3598 byl při příletu do ČSR pravděpodobně celý natřen hliníkovou
barvou, přičemž nátěr byl dost omšelý. Mohlo se jednat i o světle šedou, kterou pro nátěry nieuportů
používala továrna Duks. Stroj měl na trupu emblém, asi v černé či hnědé barvě. Znaky byly po převzetí
tvořeny modro-žlutou směrovkou (ukrajinské barvy). Po několika týdnech dostal čs. kokardy na směrovku
a křídla, přičemž ta na horním křídle byla ve stylu ruské, tedy velký bílý střed. Po opravě byl stroj
natřen hliníkovou barvou a dostal praporové znaky. Stroj č. 4214 byl celý hliníkový, na křídlech,
směrovce, ale i VOP a asi i na horním křídle zespodu ruské kokardy.
ZÁKLADNÍ     TTD | |
Rozpětí |
8,03 m |
Délka |
5,80 m |
Nosná plocha |
14,75 m2 |
Hmotnost prázdná |
375 kg |
Motor |
Rhone 9JB- 88 kW |
Maximální rychlost |
170 km/h |
Dolet |
2 hodiny |
Dostup |
5 300 m |
Stoupavost |
4,3 m/s |
Výzbroj |
1 x Vickers 7,7 mm |
MODELY 1:72 | ||||
firma | název | provedení | doba vzniku | poznámka |
Revell | Nieuport 17C | vstřikovaný | 70. léta ? | má několik opravitelných chyb, nulové vybavení kokpitu. |
ESCI | Nieuport 17 | vstřikovaný | neviděl jsem, nemohu posoudit | PODKLADY |
---|---|---|---|---|
Letadla čs. pilotů | V. Šorel | barevný bokorys, text | ||
Československé Nieuporty | Z. Čejka | foto, text, bokorysy | ||
L+K 11/1977 | monografie | výkres, foto, text | ||
Vzduch je naše moře | J. Rajlich, J. Sehnal | foto, text, bokorys | ||
Čs. letectvo 1918-24 | J. Rajlich, J. Sehnal | foto, text, bokorys | ||
Stíh. letouny 1. sv. války v Československu | J.Kaše, V.Pirič | foto, text |
Nieuport č.3598, VLU, Cheb, 1923-24 | |
Model 1:72 - Revell --- postaven před rokem 1994 | |
Barvy Revell, obtisky od firmy "COKDEZBYLO" | |
Přes své stáří mi model připadá jako slušný. Jeho rozměrovou přesnost jsem v době stavby pro nedostatek podkladů neporovnával. Nedostatkem je bezesporu nulové vybavení kokpitu (pokud nepočítám pilota). Dnes jsou již k dispozici práce o Nieuportech čs. pilotů s dostatkem údajů a fotografií. Takže k věrohodnému vzhledu modelu by bylo ještě třeba upravit výřez na spodku motorového krytu a tedy i vyrobit válce motoru. |