Nieuport 21

Nieuport 21 č.1940 v Omsku, květen či červen 1919 Nieuport 21 č.1359 v Onsku, 12. května 1919
Nieuport 17 č.1940 je sestavován v Omsku 26. dubna 1919 Nieuport 17 č.1940 v Onsku, červen či červenec 1919
Nieuport 21 č. 1359 Nieuport 21 č.1940 v jedné ze svých mnoha podob
     Na stránce věnované Nieuportu 17C1 jsem zmínil boj čs. legií v Rusku. Legionáři měli postupně několik leteckých jednotek, v nichž používali stroje Farman 30, 30bis, Voisin LA, Tractor, Nieuport 10,17 a 21 a možná i další stroje. Nieuport 21 byla odlehčená verze sedmnáctky se slabším motorem. Vzhledově se mnoho nelišili. V sešitu LHS Československé Nieuporty jsou zmiňovány dvě prokazatelné dvacetjedničky. Jedná se o stroje č. 1359 a 1940. Stroj č.1940 sloužil čs. leteckému oddílu od 10. září 1918, kdy byl zabaven rudému dezertérovi. Stroj podnikl čtyři lety na zdejší frontě, pak byl evakuován před postupujícími bolševiky. Posléze sloužil k výcviku, jeho kariéra skončila až počátkem listopadu 1919 havárií. Stroj č. 1359 byl k "Samostatnému leteckému oddílu 1, čs. husitské střelecké divize" získán od ruského 1. leteckého parku v Čeljabinsku. Stroj byl zalétán 3. května 1919 a ještě v květnu byl přidělen na krasnojarskou frontu. Zde už při prvním letu havaroval a ač byl opravován, není jasné, zda ještě našim jednotkám sloužil. Tak jako druhý stroj byl při odplutí legií dz Vladivostoku předán Rusům.

Technický popis - Jednomístný, jednomotorový, vzpěrový jedenapůlplošník. Celodřevěná kostra křídel potažena plátnem, trup smíšené stavby, potah ke kabině hliníkové plechy, dále plátno. Rotační motor poháněl dvoulistou vrtuli. Podvozek pevný, záďový, s ostruhou.
Barevné provedení - Nieuport č. 1359 byl celý světlešedý, disky kol mpravděpodobně bílé. Výsostné znaky - ruské kokardy - byly na dolní straně holního křídla a na obou stranách horního křídla,SOP i VOP. To bylo u ruských a bolševických nieuportů dosti časté. Stroj č. 1940 byl původně asi také šedý, později byly horní a bočná plochy kromě plechů na přídi přetřeny hnědou barvou. Vývoj výsostného označení je u tohoto stroje dost složitý. Ve zkratce - původně ruské kokardy, Později stroj dostal pruh červené a bílé na SOP. Další fází bylo postupné přetírání ruských kokard a označení letounu dvouvarevným pruhem na spodním křídle a bílým, možná i červeným pruhem na horním křídle.


ZÁKLADNÍ     TTD

Rozpětí

8,03 m

Délka

5,80 m

Nosná plocha

14,75 m2

Hmotnost prázdná

kg

Motor

Rhone 9C - 59 kW

Maximální rychlost

cca 170 km/h

Dolet

km

Dostup

m

Stoupavost

m/s

Výzbroj

1 x Vickers 7,7 mm


<
MODELY 1:72
firmanázevprovedenídoba vzniku poznámka
dají se sehnat převážně resinové modely verzí 21 a 23. Podle mne však je snadnější cestou provést úpravy některého vstříkovaného modelu Nieuportu 17 za využití dílů Nieuportu 11 od firmy Toko
PODKLADY
Československé NieuportyZ. Čejkafoto, text, bokorysy