Škoda P-2
|
|
V roce 1925 vzniklo v Plzni u Škodových závodů letadlové oddělení, jež mělo zahájit stavbu celokovových letadel s progresivní stavbou draku, tedy skořepinové trupy a celokovovou kostrou křídel potažených plátnem. Prvním typem byla licenční výroba Dewoitine D-21C.1 pod označením D-1. Dalším a posledním typem vzniklým v tomto oddělení byl průzkumný stroj P-2. Vznikl jen ve dvou prototypech, z nichž druhý vlastně ani nevzlétl. Jeho konsruktérem byl Španěl ing. Adaro a nepochybně nalezl inspiraci v předcházejícím stroji D-1. Pokud se podrobněji podíváte na snímky, tvar horního křídla a ocasních ploch je téměř shodný. Stejně tak podobnost podvozku asi není čistě náhodná. První prototyp byl poháněn motorem Wright "Whirlwind" o 147 kW, druhý měl mít domácí typ DR 14 o 176 kW. Ten se později vestavoval i do prvního stroje, ten s ním však již nikdy nevzlétl. První prototyp vznikal zřejmě už od roku 1927 a byl zalétán v roce 1929 v Plzni. V průběhu zkoušek se zjistilo, že instalace vertikální pevné fotokamery velmi omezuje pohyb pozorovatele a pokus o vyzbrojení stroje pohyblivým kulometem na oběžném kruhu či lafetě Škoda selhal úplně. Pozorovatel by v případě střelby musel být víc jak polovinou vyčnívat ven z trupu. To byly na vojenský typ určený k průzkumu poněkud kuriozní závady a není divu, že o stroj vojáci neprojevili zájem. Tento typ poprávu skončil v zapomění ( a to v dokonalém, neboť se nezachovaly ani základní TTD) a s ním skončila i letecká činnost plzeňské Škodovky.
Technický popis - dvoumístný, jednomotorový, vzpěrový dvouplošník. Kovová kostra stroje potažena zčásti duralovými plechy, zčásti plátnem.
Hvězdicový motor, poháněl dvoulistou, dřevěnou vrtuli. Letoun byl podle mne celý nastříkán hliníkovou barvou. Na standartních místech červeně lemované znaky. Podvozek samozřejmě pevný, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - Letoun byl podle mne celý nastříkán hliníkovou barvou. Na standartních místech červeně lemované znaky, na trupu černě lemovaný bílý obdélník.
MODELY 1:72 |
firma | název | provedení | doba vzniku | poznámka |
není mi znám žádný model a vzhledem k neexistenci TTD a výkresů se ani žádný model zřejmě nedá očekávat | | | | |
PODKLADY |
Čs. letadla I | V. Němeček | foto, text | |