Phönix D.II

Phönix D.II na výřezu z fotografie Takto společně skončila životní pouť Rudolfa Polaneckého a Phönixu D.II
     Tento stroj v našem vojenském letectvu nesloužil, takže na tyto stránky vlastně tématicky vůbec nepatří. Jenže autorem stránek jsem převážně já, a já ho tu mít chci :-), takže to musíte překousnout.
Mezi letouny zabavenými Leteckým sborem z majetku C. a K. byly i tři kusy Phönixů D.I a jeden D.II. Tyto typy vznikly postupnými úpravami původního typu Hansa-Brandenburg D.I alias KD. Tento stroj se vyznačoval neobvyklým a složitým vzpěrovým systémem mezikřídelních vzpěr, kvuli kterému byl přezdíván "pavouk". Další přezdívka "zabiják" vystihovala záludné a nebezpečné letové vlastnosti, nestabilitu a těžkopádné ovládání. Jeho postupné vylepšování u firmy Phönix vedlo ke vzniku jejích typů D.I a D.II. Ocasná plochy při tom byly překonstruovány, spodní křídlo nyní mělo menší hloubku a zmizel i netypický vzpěrový systém. Další drobné úpravy a montáž silnějšího motoru dali vzniknout D. II, jež se vizuelně od D.I dá odlišit snad prý jen podle chybějící opěrky pilotovy hlavy. Oba typy vznikly v závěru roku 1917 a v únoru a březnu 1918 byly nasazeny na italské frontě. Od pilotů se jim dostalo uznání pro celkovou pevnost a výkonnost motoru. I letecký sbor se chystal využít služeb tohoto typy, ale nakonec k tomu nedošlo. A tak jediným strojem létajícím v ČSR se stal stroj létající u společnosti Bohemia. Může a nemusí to být kus odkoupený od Leteckého sboru. Jisté je jen to, že 27. srpna 1922 byl letoun zničen při ukázce akrobacie na leteckém dnu ve Kbelích. Stroj pilotoval Rudolf Polanecký, velká postava počátků našeho letectví. Bohužel při havárii zahynul.

Technický popis - Jednomístný, jednomotorový, vzpěrový dvouplošník. Drak letounu byl pravděpodobně celodřevěný. Potah trupu překližka. Nosné plochy potaženy plátnem. Dvoulistá dřevěná vrtule. Podvozek samozřejmě pevný, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - Fotografie naznačuje barevné provedení v barvách materiálu, tedy křídla a OP plátno, trup překližka. Na trupu ještě typický emblém společnosti Bohemia. Tvořila jej bílá, černě lemovaná elipsa s černým nápisem Bohemia Prague. Jak vypadal přesně najdete na stránce Bergu D.I

ZÁKLADNÍ     TTD

Rozpětí

9,80 m

Délka

6,62 m

Nosná plocha

??,?? m2

Hmotnost prázdná

685 kg

Motor

Hiero - 171 kW

Maximální rychlost

185 km/h

Dolet

??? km

Dostup

? ??? m

Stoupavost

?,? m/s

Výzbroj

2 x Schwarzlose M-07/12 8 mm pevné
u nás létal bez výzbroje

MODELY 1:72
firmanázevprovedenídoba vzniku poznámka
HR modelPhönix D.II resinpol. 90. léta
PODKLADY
L+K 10,12/98letadla 1914-18výkres, foto, text

Zpět na výběr typů

Zpět na hlavní stránku