Tato varianta Š-16 byla jedinou s hvězdicovým motorem. Tím se stal G-R Jupiter VIII výr. č. 2931 o 480 koních. Typ vznikl jen v jediném exempláři ( i když byly plánovány dva) a letectvo jej převzalo 25. srpna 1928.
Stroj posloužil čs. výpravě v druhém ročníku závodů Polskem a Malou dohodou k napravení pověsti našeho letectva. V prvním ročníku jsme totiž příliš neuspěli. Kpt. Kalla a četař Taufer s Š-216.1 druhý ročník závodu vyhráli. Po nich se stroj zúčastnil v Rumunsku soutěže o výběr nového zvědného a lehkého bombardovacího letounu pro rumunské letectvo. Závod díky svým dobrým výkonům vyhrál, ale Rumuni jej neobjednali. Zřejmě zaúřadoval francouzský a britský vliv v této zemi. V roce 1929 stroj dlouhodobě testovali ve VLÚS a zde konstatovali, že trpí vibracemi. Ty se bohužel nepodařilo odstranit a to předznamenalo další osud letounu. V roce 1930 nouzově přistál pro zadření motoru. P opravě mu byla přidělena role záložního letounu pro čtvrtý ročník závodů kolem Malé dohody a Polska. Nicméně nebyl naštěstí potřeba. Po skončení závodu byl pro neodstranitelné vibrace na doporučení VLÚS zaměněn Jupiter motorem HS 12Lb a stal se z něj tak Š-316.3.
Letov Š-216 dosahoval rychlosti 236 km/h a do 5 000 m vystoupal za 1 235 vteřin. To odpovídá zhruba 4 m/s. Během závodů měl stroj za jednotlivými válci individuální kapkovité přechody a vrtuli se špičatým kuželem. Z období zkoušek ve VLÚS je stroj na fotografiích bez těchto kapkovitých přechodů, s vrtulí s "tupým" nábojem a stanoviště pozorovatele je vyzbrojeno dvojkulometem.
Barevné provedení - Letov Š-216 létal ve standartní kamufláži khaki/hliník, plechy na přídi zůstaly pravděpodobně nenatřeny po celou dobu jeho krátké existence. Na trupu nesl bílý obdélník. Během závodů nesl na trupu a na spodní straně dolního křídla (na obou polovinách) číslo čtyři. Na trupu bylo bílé, na křídle černé.
MODELY 1:72 |
firma | název | provedení | doba vzniku | poznámka |
Omega models | Letov Š-216 | resin doplňky k modelu KoPro | 1997-1998 | slušná kvalita resin dílů, nejsou obtisky |
PODKLADY |
L+K 12-14/1983 | monografie Š-16 | bokorys, text, foto | bokorysy některých verzí nejsou zcela správné |
Čs. letadla I | V. Němeček | foto, text |
Návod modelu od Omega models | | text |