LETOV Š-3

Š-3 a pilot Alois Ježek Š-3 na letišti v Curychu během soutěže.
Š-3 s chladiči na podvozku Š-3
     V noci na 5. listopad 1921 zničil v Letovu požár kromě budov i téměř dokončené prototypy stíhacích letounů Š-3 a Š-4. Nicméně firma se nevzdala a typy Š-3 a Š-4 vznikly znovu. Počátkem roku 1922 stál stroj tehdy ještě značený Š-B-1.01 na startu. Pilot A. Ježek se s ním zůčastnil mítinku vojenských letadel v Curychu, kde získal sedmé místo v akrobacii a třetí v přesnosti přistání. To byl pro výpravu z Československa, o němž část účastníků ani nevěděla kde leží, natož aby uměla vyslovit jeho jméno, dost velký úspěch. Po návratu byl prototyp vyzbrojen. V průběhu zkoušek byly prováděny změny v umístění a tvaru chladičů, na fotkách a bokorysu jsou vidět původní dva bloky na bocích trupu za motore i pozdější chladiče Lamblin mezi vzpěrami podvozku. Stroj byl spolehlivý, rychlý, ale přesto se nestavěl v sérii. Armáda bohužel stále neměla potřebnou důvěru v jednoplošníky a dala přednost dvouplošným strojům mimo jiné i Š-4. V tomto případě to asi byla škoda.

Technický popis - Jednomístný, jednomotorový, vzpěrový jednoplošník (parasol). Kostra křídel dřevěná, trupu a OP kovová. Potah plátěný, kolem motoru duralové plechy. Řadový motor, dvoulistá, dřevěná vrtule. Podvozek samozřejmě pevný, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - Letov Š-3 byl v barvě materiálu, tedy plátna a duralu. Na boku trupu černé označení typu a na křídlech a SOP praporové výsostné znaky.


ZÁKLADNÍ     TTD

Rozpětí

10,13 m

Délka

7,08 m

Nosná plocha

17,16 m2

Hmotnost prázdná

662 kg

Motor

BMW IIIa - 136 kW

Maximální rychlost

225 km/h

Dolet

472 km

Dostup

8 400 m

Stoupavost

5,2 m/s

Výzbroj

2 x Vickers 7,7 mm pevný (?)

MODELY 1:72
firmanázevprovedenídoba vzniku poznámka
MH vacuLetov Š-3 vacu???
PODKLADY
Čs. letadla IV. Němečekfoto, text, výkres
Vzduch je naše mořeJ.Rajlich, J.Sehnalfoto, text
Čs. letectvo 1918-1924J.Rajlich, J.Sehnalfoto, text,
Letadla čs. pilotůV. ŠorelAlbatros, 1986, Prahabokorys, text

Zpět na výběr typů

Zpět na hlavní stránku