V noci na 5. listopad 1921 zničil v Letovu požár kromě budov i téměř dokončené prototypy stíhacích letounů Š-4 a Š-3. Nicméně firma se nevzdala a typy Š-3 a Š-4 vznikly znovu. Počátkem roku 1922 stál nový prototyp značený Š-HS-1.01 na startu.
Po absolvování zkoušek jej vojáci objednali v sérii 20 ks. Několik strojů v sérii dostalo označení Š-4a, slabší motor, byly odlehčeny a neměly výzbroj. Tyto stroje v našem letectvu fakticky založily zvyklost doplňovat stíhací stroj ve službě jeho hospodárnější cvičnou variantou. V provozu se stroje Š-4 příliš neosvědčili, hlavně kvůli nespolehlivosti účelně tvarovaných chladičů obepínajících prstencově příď stroje. Důvodem toho, proč chladiče tekly a praskaly byly vibrace přenášené na ně od motoru. Zařazeny byly k 3x. letce 1. LP, ale pro svou nespolehlivost byly brzy staženy a podrobeny rekonstrukci. Při ní dostaly všechny stroje slabší motor a jiné ocasní plochy. Poté dosloužily jako cvičné v Chebském LU.
Technický popis - Jednomístný, jednomotorový, vzpěrový dvouplošník. Kostra křídel dřevěná, trupu a OP již snad kovová. Potah plátěný až na pár krycích plechů.
Řadový motor, dvoulistá, dřevěná vrtule. Podvozek samozřejmě pevný, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - Letovy Š-4 dostaly samozřejmě tříbarevnou kamufláž hnědá,okr,zelená/hliník. Na SOP a křídlech praporové výsostné znaky. Vzhledem k tomu, že stroje vydržely u jednotky o něco déle než BH-3, dočkaly se i nanesení plukovního znaku na trup. V LU pak létaly stroje v hliníkovém nátěru všech ploch. Zda všechny, či si některé zachovaly tříbarevnou kamufláž nevím. Na trupu pak bílý obdélník s černým lemem - znak LU, na křídlech a sop kruhové kokardy s červeným lemem.
ZÁKLADNÍ     TTD | |
Rozpětí | 8,10 m |
Délka | 6,43 m |
Nosná plocha | 16,43 m2 |
Hmotnost prázdná | 673 kg |
Motor | HS 8Ba - 162 kW |
Maximální rychlost | 230 km/h |
Dolet | 500 km |
Dostup | 5 500 m |
Stoupavost | 3,8 m/s |
Výzbroj |
2 x Vickers 7,7 mm pevný |
MODELY 1:72 | |||||
firma | název | provedení | doba vzniku | poznámka | |
zatím jsem neviděl žádný model tohoto stroje | PODKLADY | ||||
---|---|---|---|---|---|
Čs. letadla I | V. Němeček | foto, text | |||
Vzduch je naše moře | J.Rajlich, J.Sehnal | foto, text, bokorysy | |||
Čs. letectvo 1918-1924 | J.Rajlich, J.Sehnal | foto, text, bokorys |