Letov Š-33

Tvary Š-33 byly jednoduché a účelné i když ...
...  jeho konkurence z Aera byla podle mne elegantnější
Zajímavý je pohled na nepotaženou kostru Š-33.

      Podobně jako Aerovka připravovala svůj typ A-42 pro prestižní závody státy Malé dohody a Polskem, i Letov se snažil vyvinout moderní bombardovací jednoplošník a dokončit ho včas, aby se s ním stihl tohoto závodu zůčastnit. A tak stál dne 15. srpna 1930 prototyp připraven ke startu. Byl to na tehdejší dobu moderně vyhlížející jednomotorový středoplošník s pevným podvozkem (jak jinak tehdy) a odkrytými prostory pilotů i střelce. Poháněl ho tehdy nejvýkonnější motor vyráběný u nás - licenční "Asso" o 800/1000 k (stejný jako u A-42). Toto spojení moderních tvarů a silného motoru vzbuzovalo mnoho očekávání. Avšak již při prvním vzletu došlo k zklamání. Ke vzletu totiž vlastně ani nedošlo. Pilot Anderle prostě přes své velké zkušenosti nebyl schopen stroj odlepit od země. Letoun vpodstatě jen dokázal od země odskočit a zase se k ní urychleně vracel. Po náročných opravách a úpravách byl stroj nakonec schopen vzlétnout a nastoupat celých sto metrů výšky, ale pak zase začal jiný problém - přinutit ho přistát. Nevím jestli to není letecká latina, ale je zmiňováno v knize V. Němečka, že Anderle ohnul řídící páku při zoufalé snaze stroj přinutit klesat a přistát. Nakonec se po mnoha úpravách stroj stal v listopadu v podstatě letuschopným, dosáhl i rychlosti 240 km/h, ale použitelný nebyl. Jako hlavní závady se jevily příliš velké síly v řízení, chvění OP, podélná nestabilita, špatný výhled z kabiny a nesnadný vstup do ní. Se strojem Letov experimentoval až do jara 1932, ale pak musel být jako nepoužitelný zrušen. 1. prototyp absolvoval celkem 31 letů, druhý nebyl ani dokončen. Těžko asi v naší historii nalézneme nepodařenější stroj. U tohoto typu šlo asi o vzácnou kombinaci neříznivých aerodynamických jevů a chyb při konstrukci.

Technický popis - třímístný, jednomotorový, samonosný středoplošník. Kostra celokovová potažena plátnem, na přídi a hřbetu trupu duralové krycí plechy. Třířadý motor poháněl čtyřlistou, dřevěnou vrtuli. Podvozek pevný, záďový, s ostruhou.
Barevné provedení - Prototyp se mi jeví na těch dvou dostupných fotografiích zbarven asi takto. Krycí plechy v barvě materiálu, zbylé horní plochy zřejmě v barvě khaki. Otázkou jsou spodní plochy. Měly by být hliníkové, ale z té jediné fotografie, kde jsou vidět se to nedá jednoznačně potvrdit a ani vyvrátit.

ZÁKLADNÍ     TTD

Rozpětí

21,17 m

Délka

13,44 m

Nosná plocha

53,00 m2

Hmotnost prázdná

2750 kg

Motor

Isotta Fraschini "Asso" - 588 kW

Maximální rychlost

270 km/h

Dolet

? ??? km

Dostup

? ??? m

Stoupavost

?,? m/s

Výzbroj

nebyla nikdy namontována

MODELY 1:72
firmanázevprovedenídoba vzniku poznámka
není mi znám žádný model tohoto typu
PODKLADY
Čs. letadlaV. Němeček foto, text

Zpět na výběr typů

Zpět na hlavní stránku