Na základě zájmu Finska a jeho požadavků vznikl v Letovu v roce 1933 prototyp Š-328F. Současně s tímto prototypem vznikal i druhý, s řadovým motorem Vr-36, původně označený Š-328M, později přeznačený na Š-428. Objednalo jej MNO. Měl to být víceúčelový stroj pro roli těžkého stíhače, pozorovací průzkumné a bombardovací úkoly. zalétán byl 8.září 1933. Jeho nedobré vlastnosti hlavně při rolování, startu, přistání spolu se zvýrazněním nectností původního typu (chování ve vývrtce a při ztrátě rychlosti) však další vývoj ukončily. Drak letounu pak posloužil k vývoji posledního typu z řady dvacetosmiček. Tím byl Š-528 s dvouhvězdicovým čtrnáctiválcen G-R "Mistral Major" 14Kdrs o výkonu 800 k. Továrna jej vyvíjela i přes záporné stanovisko ke zvyšování výkonů Š-328 montáží silnějších motorů. V květnu byl s prototypem imatrikulovaným OK-VOE podniknut okružní let Balkánem, ale ačkoliv jeho výkony proti Š-328 vzrostly, zakázky nebyly. Továrna pak postavila sérii šesti strojů bez konkrétní objednávky v naději, že je odprodá Četnickým leteckým hlídkám, ale vzhledem k vyjasňování kompetencí mezi ministerstvy veřejných prací a vnitra stály letouny dlouho na letišti Letova. Posléze byly četníky formálně převzaty, ale téměř ihned přešly v květnu či červnu 1938 (pod dojmem ohrožení republiky) do vojenských služeb. Po zástavbě vojenského vybavení bylo 5 strojů krátce zařazeny k 63. zvědné letce 2. LP a Š-528-6 sloužil u cvičné letky. Posléze přešly všechny spolu s prototypem k 3. LP a následně se opět vrátily k 2. LP, prototyp se dostal k VTLÚ a zde počátkem devětatřicátého roku byl zničen při havárii. Ostatní tou dobou sloužily již odstrojeny jako kurýrní, neboť jako s bojovými s nimi spokojenost nepanovala. Po odstoupení Sudet totiž vojáci svůj názor na "kvality" typu vyjádřili žádostí továrny o úpravu všech kusů na standart verze Š-328.
K tomu však již nedošlo.
Technický popis Š-528 - dvoumístný, jednomotorový, vzpěrový dvouplošník. Kostra stroje kovová, potažená plátnem a částečně duralovými plechy. Hvězdicový motor, třílistá kovová vrtule Letov. Podvozek samozřejmě pevný, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - Prototyp Š-428 byl v klasické kamufláži khaki/hliník, poměrně rozsáhlé krycí motorové plechy zůstaly v barvě materiálu. Standartně umístěné znaky. Zbarvení prototypu Š-528 bylo obdobné, prstencový motorový kryt v barvě materiálu, na trupu a křídlech černá imatrikulace OK-VOE. Znaky nenesl. Sériové Letovy Š-528 měly barevné provedení dané předpisy pro Četnické letecké hlídky, tedy motorový kryt a náběžné hrany křídel a OP šarlatově červená, ostatní plochy v tzv. četnické zelené. Na trupu a křídlech toutéž červenou provedena imatrikulace OK-PAK až PAQ s bílým lemem písmen. Na SOP výsostný znak ve tvaru sférického trojúhelníku. Po převzetí armádou bylo veškeré označení přestříkáno standartní khaki barvou a doplněny standartní výsostné znaky. A v této asi dost zajímavé strakaté podobě byly zařazeny k útvaru. Na trup byl aplikován znak 2. LP, tedy modrá orlice, písmeno L příslušející 63. letce a číslo letounu. Bohužel jsem zatím nezjistil ani jedno konkrétní číslo letounu. Zajímavou anomálií bylo bíle napsané sériové číslo letounů na obvyklém místě.
ZÁKLADNÍ     TTD Š-428 | |
Rozpětí | 13.71 m |
Délka | 10.85 m |
Nosná plocha | 39.40 m2 |
Hmotnost prázdná | 2000 kg |
Motor | Avia Vr-36 - 545 kW |
Maximální rychlost | 355 km/h |
Dolet | ???? km |
Dostup | ???? m |
Stoupavost | ??? m/s |
Výzbroj |
není jasné zda byla instalována, |
ZÁKLADNÍ     TTD Š-528 | |
Rozpětí | 13.71 m |
Délka | 10.00 m |
Nosná plocha | 39.40 m2 |
Hmotnost prázdná | 1820 kg |
Motor | G-R 14Krsd - 588 kW |
Maximální rychlost | 330 km/h |
Dolet | 1000 km |
Dostup | 9 600 m |
Stoupavost | 6.4 m/s |
Výzbroj |
2x vz. 30 7,92 mm pevné |
MODELY 1:72 | |||||
firma | název | provedení | doba vzniku | poznámka | |
Omega Models | Letov Š-428 | kombinovaný | 2. pol. 90. let | Trup, OP, doplňky resin, křídla a ostatní z modelu KoPro Š-328 | |
RS Models | Letov Š-528 | kombinovaný | 2. pol. 90. let | Trup, motorový komplet resin, zbytek vstřikovaný z Š-328 od KoPro | PODKLADY |
---|---|---|---|---|---|
Čs. letadla I | V. Němeček | foto, text | |||
Vzduch je naše moře | J.Rajlich, J.Sehnal | foto, text, bokorysy | |||
Návod stavebnice Š-428 od Omega Models | |||||
LK 20-22/1984 | zmínky v monografii Š-328 | ||||
LK 18 a asi i okolní čisla/1973 | malé letectvo | popis konverze z Š-328 od KoPro | |||
Triáda Š-328 / Beaufighter / MiG-19 | |||||
Čs. letectvo v roce 1938 | M. John | Baroko&Fox, 1996 |