Letov Š-428, Š-528

Š-428 Sériové Š-528 v četnickém markingu na továrním letišti.
Prototyp Š-528 s civilní imatrikulací Š-528
prototyp Š-528 měl vojenské zbarvení, ale civilní imatrikulaci sériový stroj ve zbarvení ČLH, u nichž však vlastně nikdy nesloužil.

     Na základě zájmu Finska a jeho požadavků vznikl v Letovu v roce 1933 prototyp Š-328F. Současně s tímto prototypem vznikal i druhý, s řadovým motorem Vr-36, původně označený Š-328M, později přeznačený na Š-428. Objednalo jej MNO. Měl to být víceúčelový stroj pro roli těžkého stíhače, pozorovací průzkumné a bombardovací úkoly. zalétán byl 8.září 1933. Jeho nedobré vlastnosti hlavně při rolování, startu, přistání spolu se zvýrazněním nectností původního typu (chování ve vývrtce a při ztrátě rychlosti) však další vývoj ukončily. Drak letounu pak posloužil k vývoji posledního typu z řady dvacetosmiček. Tím byl Š-528 s dvouhvězdicovým čtrnáctiválcen G-R "Mistral Major" 14Kdrs o výkonu 800 k. Továrna jej vyvíjela i přes záporné stanovisko ke zvyšování výkonů Š-328 montáží silnějších motorů. V květnu byl s prototypem imatrikulovaným OK-VOE podniknut okružní let Balkánem, ale ačkoliv jeho výkony proti Š-328 vzrostly, zakázky nebyly. Továrna pak postavila sérii šesti strojů bez konkrétní objednávky v naději, že je odprodá Četnickým leteckým hlídkám, ale vzhledem k vyjasňování kompetencí mezi ministerstvy veřejných prací a vnitra stály letouny dlouho na letišti Letova. Posléze byly četníky formálně převzaty, ale téměř ihned přešly v květnu či červnu 1938 (pod dojmem ohrožení republiky) do vojenských služeb. Po zástavbě vojenského vybavení bylo 5 strojů krátce zařazeny k 63. zvědné letce 2. LP a Š-528-6 sloužil u cvičné letky. Posléze přešly všechny spolu s prototypem k 3. LP a následně se opět vrátily k 2. LP, prototyp se dostal k VTLÚ a zde počátkem devětatřicátého roku byl zničen při havárii. Ostatní tou dobou sloužily již odstrojeny jako kurýrní, neboť jako s bojovými s nimi spokojenost nepanovala. Po odstoupení Sudet totiž vojáci svůj názor na "kvality" typu vyjádřili žádostí továrny o úpravu všech kusů na standart verze Š-328. K tomu však již nedošlo.

Technický popis Š-528 - dvoumístný, jednomotorový, vzpěrový dvouplošník. Kostra stroje kovová, potažená plátnem a částečně duralovými plechy. Hvězdicový motor, třílistá kovová vrtule Letov. Podvozek samozřejmě pevný, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - Prototyp Š-428 byl v klasické kamufláži khaki/hliník, poměrně rozsáhlé krycí motorové plechy zůstaly v barvě materiálu. Standartně umístěné znaky. Zbarvení prototypu Š-528 bylo obdobné, prstencový motorový kryt v barvě materiálu, na trupu a křídlech černá imatrikulace OK-VOE. Znaky nenesl. Sériové Letovy Š-528 měly barevné provedení dané předpisy pro Četnické letecké hlídky, tedy motorový kryt a náběžné hrany křídel a OP šarlatově červená, ostatní plochy v tzv. četnické zelené. Na trupu a křídlech toutéž červenou provedena imatrikulace OK-PAK až PAQ s bílým lemem písmen. Na SOP výsostný znak ve tvaru sférického trojúhelníku. Po převzetí armádou bylo veškeré označení přestříkáno standartní khaki barvou a doplněny standartní výsostné znaky. A v této asi dost zajímavé strakaté podobě byly zařazeny k útvaru. Na trup byl aplikován znak 2. LP, tedy modrá orlice, písmeno L příslušející 63. letce a číslo letounu. Bohužel jsem zatím nezjistil ani jedno konkrétní číslo letounu. Zajímavou anomálií bylo bíle napsané sériové číslo letounů na obvyklém místě.

ZÁKLADNÍ     TTD   Š-428

Rozpětí

13.71 m

Délka

10.85 m

Nosná plocha

39.40 m2

Hmotnost prázdná

2000 kg

Motor

Avia Vr-36 - 545 kW

Maximální rychlost

355 km/h

Dolet

???? km

Dostup

???? m

Stoupavost

??? m/s

Výzbroj

není jasné zda byla instalována,
předpoklad byl 4x vz. 30 7,92 mm pevné
2x vz.30 7,92mm pohyblivé

ZÁKLADNÍ     TTD   Š-528

Rozpětí

13.71 m

Délka

10.00 m

Nosná plocha

39.40 m2

Hmotnost prázdná

1820 kg

Motor

G-R 14Krsd - 588 kW

Maximální rychlost

330 km/h

Dolet

1000 km

Dostup

9 600 m

Stoupavost

6.4 m/s

Výzbroj

2x vz. 30 7,92 mm pevné
2x vz.30 7,92mm pohyblivé
400 kg pum

MODELY 1:72
firmanázevprovedenídoba vzniku poznámka
Omega ModelsLetov Š-428kombinovaný2. pol. 90. letTrup, OP, doplňky resin, křídla a ostatní z modelu KoPro Š-328
RS ModelsLetov Š-528 kombinovaný2. pol. 90. letTrup, motorový komplet resin, zbytek vstřikovaný z Š-328 od KoPro
PODKLADY
Čs. letadla IV. Němečekfoto, text
Vzduch je naše mořeJ.Rajlich, J.Sehnalfoto, text, bokorysy
Návod stavebnice Š-428 od Omega Models
LK 20-22/1984zmínky v monografii Š-328
LK 18 a asi i okolní čisla/1973malé letectvopopis konverze z Š-328 od KoPro
Triáda Š-328 / Beaufighter / MiG-19
Čs. letectvo v roce 1938M. JohnBaroko&Fox, 1996

Zpět na výběr typů

Zpět na hlavní stránku